פדיון רשתות השיווק (הכנסה גולמית, ללא ניכוי הוצאות) ירד בחודש יוני ב-3.6% לעומת חודש מאי, וב-4.8% לעומת חודש יוני 2019. כך עולה מנתונים שמפרסמת היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס). פדיון רשתות המזון ירד בחודש יוני ב-2.2% לעומת חודש מאי, אולם לעומת חודש יוני אשתקד הוא טיפס ב-4.9%.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הסיבות לכך הן המשך עבודה מהבית של שכירים רבים במשק ועלייה במספר האנשים בבידוד, שהביאה לעלייה בקניות מזון ולירידה ברכישות בקניונים. גם מספר המובטלים הגואה לא עוזר להתאוששות רשתות האופנה. כמו כן, החשש שהחל להתעורר בסוף יוני מסגר נוסף, הביא לעלייה מתונה במכירות מזון וככל הנראה לא תרם למכירות בקניונים שאף התירו לאחרונה לרשתות לסגור חנויות בסופ"ש ונמצאים בסדרה של מאבקי כוח מול רשתות על גובה דמי השכירות והניהול.
1 צפייה בגלריה
אנשים קונים בסופרמרקט
אנשים קונים בסופרמרקט
קניות בסופרמרקט
(צילום: דנה קופל)
מרכזי הקניות הפתוחים אמנם נהנו ביוני מעלייה של כ-20% במכירות לעומת אשתקד ויש רשתות שחוו צמיחה - במיוחד רשתות צעצועים ומיחשוב, אבל בקניונים הסגורים חלה ירידה של כ-4% במכירות ביוני לעומת יוני 2019.
בבחינת התקופה שבין ינואר ליוני 2020, נרשמה עלייה של 0.9% בסך פדיון רשתות השיווק לעומת התקופה המקבילה אשתקד. זאת בהשוואה לעלייה של חצי אחוז בכל שנת 2019, ושל 2.6% בכל שנת 2018.
פדיון רשתות המזון טיפס בתקופה זו ב-9.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד - שיעור גבוה מזה שנרשם בשנת 2019 (0.3%) ובשנת 2018 (3%). זאת, בין היתר, על רקע רכישות מוגברות באפריל לקראת חג הפסח ויום העצמאות וכן במסגרת ההצטיידות במזון בשל משבר הקורונה והחשש מסגר.
נתוני הפדיון ברשתות השיווק מתייחסים לרשתות המתמחות במזון ולרשתות המתמחות במוצרים אחרים: מוצרי טקסטיל והלבשה, הנעלה, מוצרים בני קיימה, כלי בית ו"שונות" - מוצרי קוסמטיקה, תרופות, צעצועים, ספרים, ציוד משרדי ואופטיקה. פדיון הרשתות המוגדרות כרשתות מזון כולל את הפדיון גם ממכירת חומרי ניקוי ומוצרים אחרים.
השינויים בערך המכירות ברשתות אלה אינם משקפים בהכרח את השינויים בערך המכירות של מוצרי צריכה בכלל המסחר הקמעונאי. זאת, כאשר יש מעבר של קונים ממסגרת המסחר הקמעונאי האחר למסגרת חנויות של רשתות השיווק הנחקרות מסיבות שונות, כמו פתיחת סניפים חדשים, רכישה של חנויות קיימות וסגירת סניפים.