הקורונה לא ממתנת את עליות המחירים בסופרמרקט: לפי נתוני סטורנקסט, חלה עלייה של 4.6% במכר הכספי של רשתות השיווק בחודש יוני. במחצית הראשונה של 2020, חלה עלייה במכר של 8.8%. לצד העלייה במכר הכספי של הקמעונאים ולצד מבצעי העוף והחלה בשקל, נראה שהם לא נרתעו מלהעלות מחירים, שכן הייתה גם מחצית יקרה לצרכנים.
המוצרים בסופר התייקרו בששת החודשים האחרונים, כך לפי סטורנקסט, שמחוברת לקופות של רשתות סופרמרקטים ומרכולים. מדד המחירים של החברה מראה עלייה של 0.8% במחירים במחצית הראשונה של השנה. מדד המחירים הנמוך ביותר מאז 2016 נמדד בספטמבר 2016, כך שמדד המחירים ביוני 2020 מגלם עלייה של 5% במחירים מאז 2016.
אנשים קונים בסופרמרקטאנשים קונים בסופרמרקט
אנשים קונים בסופרמרקט
(צילום: דנה קופל)
בינואר-יוני, הרשתות הוסיפו למכירות שלהן 2.077 מיליארד שקל. כל הקטגוריות צמחו, אך בעיקר מוצרים לבית, שצמחה ב-13.3%. מדובר במחצית חריגה "בזכות" מגפת הקורונה. לשם השוואה מדובר בעלייה במכר של 7.2% במחצית הראשונה של 2020 - בהשוואה למחצית הראשונה ב-2019.

מה התייקר בסופר?

מהשוואה של יוני 2020 מול יוני 2019, עולה כי גבינות מלוחות במדף התייקרו ב-13.9%. קמח התייקר ב-10.5%, שמנים רגילים ב9.6% ושימורי עגבניות ב-8.8%. עוד התייקרו: אורז, ירקות קפואים, פסטרמות ומכלי שמנת מתוקה (מפוקח ולא מפוקח). מחיר הביצים, מוצר מפוקח, ירד ב-3.1%. עוד הוזלו: קפה נמס ופיתות.
(נתונים: סטורנקסט)
62% מהצמיחה במחצית היא מ-10 מחלקות שרובן שייכות לתחומי הבישול והאפייה. בין היתר: מוצרי חלב ותחליפיו, עזרי בישול ואפייה, רטבים וממרחים, שימורים, אורז, פסטה וקטניות עוף ובשר. במקביל הייתה ירידה במסטיקים וחטיפים שהם מוצרים שקונים "לדרך". הירידה במכירות מוצרים אלה מתחזקת בימים אלה לנוכח החשש מסגר שני. ביוני חלה גם ירידה במכירות הגלידות בשל היותו חודש קר מהרגיל.
למרות הצמיחה, נתח השוק של הספקים הגדולים ירד ב-0.5% במחצית הראשונה של 2020 וביוני מול יוני: ב-0.9%. סך הכל נתח השוק של עשרת הספקים הגדולים: תנובה, שטראוס, אסם, החברה המרכזית למשקאות קלים, דיפלומט, יוניליוור, נטו, סנו, חוגלה קימברלי ושסטוביץ ירד ל-53.7%. מנגד, המותג הפרטי התחזק קלות ל-6.9% מכלל השוק.

המסעדות ממשיכות לדעוך והקונים עוד לא מסתערים על רשתות המזון

בתוך כך, על אף הדיווחים על "הסתערות" של לקוחות בימים האחרונים מחשש לסגר נוסף, הדבר אינו מתבטא בהיקף הרכישות בכרטיסי אשראי ברשתות המזון. מנתוני בנק ישראל שפורסמו אתמול עולה כי היקף השימוש בכרטיסי אשראי ברכישות בענף המזון היה נמוך ב-7% לעומת טרום המשבר, וזאת לעומת ירידה של 4% בלבד בשבוע שקדם לו. בימים האחרונים נרשמה אמנם התאוששות בתחום זה עם ירידה של 1% בלבד לעומת תקופת טרום המשבר, אך עדיין קשה לקרוא לנתון שכזה "הסתערות".
היקף השימוש בכרטיסי אשראי ממשיך לשמור על יציבות גם בשבוע האחרון. מהנתונים עולה כי היקף השימוש בכרטיסי אשראי בשבעת הימים שהסתיימו אתמול היה נמוך ב-10% לעומת השימוש בכרטיסי אשראי טרום המשבר. מדובר בנתון דומה פחות או יותר לשבוע שקדם לו, אז היה היקף השימוש נמוך ב-9% לעומת טרום המשבר.
מסעדה קורונהמסעדה קורונה
מסעדה בצל הקורונה
(דנה קופל)
אולם, כשצוללים לעומק אל תחומי הצרכנות, מגלים ניצנים של מגמת דעיכה, ככל הנראה בשל גל הקורונה השני. ייתכן שבשבוע הבא המגמה השלילית תחריף לאור העלייה בתחלואה, המגבלות החדשות והירידה במצב הרוח הלאומי.
ענף המסעדות, שרק החל להתאושש מהמשבר לפני מספר שבועות, ממשיך לסגת: אם לפני שבועיים היקף השימוש בכרטיסי אשראי במסעדות היה נמוך רק ב-13% לעומת תקופת טרום המשבר, הרי שלפני שבוע הנתון ירד ל-19%, ובשבוע האחרון היה נמוך ב-21% לעומת תקופת טרום המשבר. המגבלות החדשות על היקף הסועדים במסעדות צפויים כנראה להחריף את המגמה.
מי שהובילו את ההתאוששות בשווקים בשבועות האחרונים הם ענפי החשמל, ביגוד וריהוט. ביקושים שהצטברו בתקופת הסגר השתחררו במלוא עוצמתם, והיקף הרכישות בענפים אלה עמד בשבועות האחרונים שיקף גידול של 15% ואף למעלה מכך לעומת נתוני טרום המשבר. אולם נראה כי ביקושים כבושים אלו הצטברו, והשבוע היה חלש יחסית בענפים אלה ועמד על ירידה של 1% לעומת נתוני טרום המשבר.
לעומת זאת, מי שממשיך להתאושש הוא ענף התיירות - בשל תיירות הפנים. עם פתיחת המשק, היקף השימוש בכרטיסי אשראי בענף התיירות היה עדיין נמוך ביותר מ-60% לעומת טרום המשבר. בחודש האחרון חל שיפור בנתונים שנמשך גם בשבוע האחרון והוא עומד על ירידה של 51% לעומת תקופת טרום המשבר. כעת נותר לראות האם גל התחלואה השני יבלום את ההתאוששות הזו.