הקרב על מתן רישיון לחברות כרטיסי האשראי לשווק ביטוח מגיע לנקודת רתיחה: שלשום הודיע יו"ר רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת, כי העניק רישיון לפתיחת סוכנות ביטוח לחברת כרטיסי האשראי מקס, למרות התנגדותם החריפה של סוכני הביטוח, שעלולים להיות הנפגעים המרכזיים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הסוכנים נהנים מתמיכת חלקים לא מבוטלים מהתחום הפוליטי, וכמה שעות לאחר הודעתו של ברקת, הודיע יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) כי כבר בשבוע הבא תעלה לוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת החוק שלו, שדווקא אוסרת על חברות כרטיסי האשראי לפעול בתחום הביטוח.
1 צפייה בגלריה
מיקי זוהר, משה ברקת
מיקי זוהר, משה ברקת
ח"כ מיקי זוהר (משמאל) ויו"ר רשות שוק ההון, משה ברקת
(צילום: אלכס קולומויסקי, לשכת סוכני ביטוח)
ההחלטה אם לאפשר לחברות כרטיסי האשראי להיכנס לתחום הביטוח היא בסמכות הרגולטורים. רשות שוק ההון ורשות התחרות בחנו את הסוגיה, והחליטו לאשר את הצעד. ולמרות זאת, סוכני הביטוח לא קיבלו את רוע הגזרה, ופנו לסיוע מהתחום הפוליטי, שם הם בעלי לובי חזק. בלי להיכנס לשאלה אם נכון לאפשר לחברות כרטיסי האשראי להקים סוכנות ביטוח, הצעת החוק בעייתית מאחר שהיא עוקפת את הרגולטור ומנוגדת לעמדתו.
אם הצעת החוק תבשיל לחוק זה יהיה תקדים מסוכן שיחליש את הרגולטורים בישראל. הגופים המפוקחים יידעו: החלטת הרגולטור לא מוצאת חן בעיניך? יש מסלול עוקף דרך הכנסת.
כאמור, זוהר הודיע כי הצעת החוק תגיע לוועדת השרים לענייני חקיקה. יו"ר הוועדה הוא שר המשפטים אבי ניסנקורן מסיעת כחול לבן. כחול לבן ניסתה להצדיק את כניסתה לממשלה בכך שהיא תגן על שלטון החוק ועל מוסדות השלטון, ולכן גם התעקשה לקבל את תיק המשפטים. אולם הגנה על שלטון החוק לא קשורה רק בסוגיות משפטו של בנימין נתניהו. הצעת החוק של זוהר, שמטרתה לבלום החלטה של רגולטור עצמאי בישראל, היא מקרה שכזה.
אם כחול לבן רוצה להראות שהיא שומרת על מאזן הכוחות של גופי השלטון השונים עליה להביא לפסילת הצעת החוק הזו, וניסנקורן יכול לגרום לזה לקרות.