שוק הנדל"ן האמריקני שורד את הקורונה: מכירות בתים מיד שנייה בארה"ב רשמו זינוק שיא בחודש יולי האחרון, לצד עלייה ניכרת במחיר וירידה בהיצע. המכירות המריאו בחודש שעבר ב-24.7% לעומת חודש יוני, כאשר מדובר בעלייה החודשית החדה מעולם (מאז שהחל להתפרסם הנתון בארה"ב באופן רשמי ב-1968). כמו כן, מדובר בחודש עם קצב המכירות השנתי הגבוה מאז דצמבר 2006.
בנוסף, לעומת יולי 2019, זינקו המכירות ביולי 2020 ב-8.7%. במקביל, ההיצע של בתים מיד שנייה צנח בסוף החודש שעבר ב-21.1% ל-1.5 מיליון בתים בסך הכל נכון לסוף יולי. עם זאת, המחיר החציוני לבית מיד שנייה קפץ ביולי בקצב שנתי של 8.5% ל-304,100 אלף שקל.
1 צפייה בגלריה
בית למכירה בארה"ב
בית למכירה בארה"ב
בית למכירה בארה"ב
(צילום: shutterstock)
לצד הריבית האפסית שמהווה תמריץ מרכזי לרוכשים, עובדים רבים שנאלצים מעתה לעבוד מהבית בשל הקורונה ויתרו על הבתים או על השכירות היקרה בערים המרכזיות - היכן שנמצא מקום העבודה - על מנת לעבור לפריפריה לבתים זולים יותר.
השבוע פורסם כי מדד שוק הדיור של איגוד הבנאים הלאומי בארה"ב זינק לשיא - לאחר שרשם עלייה חדה של 6 נק' ל-78 נק' בחודש אוגוסט. המדד פועל לפי סנטימנט הקבלנים ברחבי ארה"ב - 900 קבלנים נבחרים להשתתף ומתבקשים להעריך את קצב מכירות הבתים החדשים.
המדד אמנם צנח ב-30 נק' באפריל בשעת שיא של המגפה ששיתקה את המשק האמריקני, אך שוק הנדל"ן למגורים התאושש מאז בקצב חד. כמו בשוק הבתים הקיימים, ההתאוששות במכירת בתים חדשים נובעת בעיקר הודות לריבית הנמוכה, אך גם לעבודה מהבית אצל רבים מהעובדים, שכאמור לא ראו עוד צורך במגורים יקרים בערים באזור מקום העבודה ובמקום זאת רכשו בתים בפריפריה.