משבר הקורונה והבנקים: נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, והמפקחת על הבנקים היוצאת, ד"ר חדוה בר, נועדו היום (ב') עם מנהלי הבנקים והעבירו להם מסר מחזק ומרגיע שגם הם הופתעו לשמוע: "המערכת הבנקאית בישראל מאד יציבה, יש לה עודפי הון מאד גבוהים, המון נזילות והיא נכנסת למשבר הזה במצב מאד טוב. לכן אני והנגיד הרגשנו נוח מאד להגיד היום לבנקאים שמתוך העוצמה שלהם הם צריכים לסייע לעסקים", אמרו.
בר אמרה לכלכליסט כי "במקום להגיד למנהלי הבנקים לסגור מסגרות, לנהל סיכונים, לחזק את ההון, אמרנו להם 'אתם יכולים לתת קווי אשראי לעסקים טובים וחזקים ולתת להם לעבור שני רבעונים כי אתם איתנים'. החשב הכללי הוציא אתמול תוכנית לסיוע לעסקים קטנים ובינוניים עם ערבויות בגובה ארבעה מיליארד שקל ואנחנו כבר רואים את הבנקים יוצאים עם סלוגנים לעסקים 'אנחנו איתכם' וכך יהיה". בר סבורה ששוק המניות מתמחר לרעה בהגזמה את מניות הבנקים: "יש כאן אובר שוטינג שמושפע בין היתר מזה שגם הבנקים בארה"ב יורדים בחדות וזה יוצר אלמנט הדבקה".
2 צפייה בגלריה
הבנקים איתנים. בנק ישראל
הבנקים איתנים. בנק ישראל
הבנקים איתנים. בנק ישראל
(צילום: Gettyimages)
בר הוסיפה כי "גם אם התרחיש שחוזים יוחמר למול מה שאנו מעריכים היום, עדיין המערכת מאד יציבה וזו מכה קטנה בכנף. בנק ישראל נמצא בקשר שוטף עם האוצר וראש הממשלה ושוקד על כלים נוספים אם יהיה בהם צורך. רק כדי לסבר את האוזן ערבות של 4 מיליארד שקל היא משמעותית כאשר קרן האשראי לעסקים קטנים ובינוניים של המדינה העמידה ב-4 שנים האחרונות אשראי בהיקף של 6.8 מיליארד שקל כך שעבור שני רבעונים של אשראי, 4 מיליארד שקל זה סכום מאד יפה".
בר ציינה כי כלי הריבית פחות רלוונטי בשלב זה: "זה לא אירוע מוניטרי, אלא אירוע ריאלי. זה לא 2008, הריבית פחות אפקטיבית בו. מה שצריך זה לתת לעסקים אוויר לנשימה". בכל הקשור לחשש שהאירוע יזלוג גם לעסקים גדולים וממונפים, כפי שכבר נראה שמתפתח בקבוצת דלק של יצחק תשובה, אמרה בר: "החשיפות הבנקאיות ללווים גדולים ממש מצומצמת ואין לי שום חשש גם אם לווה אחד גדול יסתבך לא יקרה כלום וזה לא ישפיע על הבנקים הודות לשינוי של העשור האחרון וירידת חשיפה ללווים גדולים, בגלל לחצים שהפעלנו על צמצום החשיפות. ישבנו על החשיפות הגדולות של כל הבנקים ואני לא מוטרדת, לא ברמת המערכת ולא ברמת הבנק הבודד".
2 צפייה בגלריה
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, והמפקחת על הבנקים היוצאת, ד"ר חדוה בר
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, והמפקחת על הבנקים היוצאת, ד"ר חדוה בר
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, והמפקחת על הבנקים היוצאת, ד"ר חדוה בר
(צילומים: רונן פדידה ועמית שעל)

"החשיפה של המערכת הבנקאית למשבר מצומצמת"

הנגיד הבהיר כי לבנק ישראל יש כלים מגוונים לתמוך בפעילות הכלכלית והפיננסית במשק. הוא הוסיף כי המדיניות המוניטרית ממשיכה להיות מרחיבה ובכך תומכת בפעילות הכלכלית. בין היתר, מינה ירון צוות מיוחד, בראשות המשנה לנגיד אנדרו אביר, אשר יתכלל את פעילויות הבנק ואת הקשר עם הרשויות האחרות סביב המשבר. הצוות עוקב מקרוב אחר התפשטות הנגיף בעולם ובארץ, ההתפתחויות בכלכלה ובמערכת הפיננסית העולמית, והשלכותיהן על המערכת הבנקאית בישראל, השווקים הפיננסיים המקומיים והמשק בכללותו.
ע לפי ההערכה, בהתאם להתפתחויות עד כה ובהנחה שהארוע יסתיים עד סוף הרבעון השני, המשבר צפוי להביא לפגיעה של כ-0.7 אחוז תוצר בצמיחה השנה - כך מעריכה חטיבת המחקר של בנק ישראל. כאשר התפשטות הנגיף תיבלם, צפויה חזרה של התוצר לתוואי ששרר לפני המשבר, והדבר יתבטא בהאצה זמנית בצמיחה. קצב ההתאוששות יושפע מצעדי המדיניות שיינקטו במהלך המשבר כדי למתן את נזקיו.
עם זאת, בבנק ישראל מודים כי מדובר באירוע מתגלגל, וקיימת אי ודאות גדולה באשר להמשך התפשטות הנגיף והמשמעויות הנובעות מכך מבחינת הפעילות הכלכלית בעולם ובישראל, אשר עלולה להשפיע גם על עוצמת הפגיעה בצמיחת המשק. אי הוודאות נובעת משלושה גורמים: משך האירוע, עוצמת התפשטות הנגיף במדינות אחרות כמו גם מידת ההתפשטות של הנגיף בישראל , העוצמה של צעדי המניעה להתפשטות הנגיף שינקטו במדינות השונות ובישראל וההשפעה הכלכלית של צעדים אלו
לאחר הערכה זו, הסביר הנגיד כי "בעת הזו, תפקידנו בבנק ישראל הוא לסייע להשיג את האיזון הנכון במערכת הפיננסית. חיוני שהבנקים יידעו למצוא את האיזון בין מדיניות האשראי לבין צרכי המימון של המשק - ובמיוחד של הסקטור העסקי ובדגש על העסקים הקטנים והבינוניים - שמשמעותיים ביותר ליכולת של המשק להמשיך ולצמוח ומתבססים בעיקר על האשראי הבנקאי".
הנגיד הבהיר למנכ"לי הבנקים כי "אם כל בנק יקשיח את מדיניות האשראי שלו באופן משמעותי, המשק יצמח לאט יותר - דבר שיצדיק בדיעבד מדיניות אשראי מחמירה שהבנקים נקטו בה ויהפוך לנבואה שמגשימה את עצמה. לעומת זאת, אם כל בנק והבנקים האחרים במערכת, יקלו אפילו במעט במדיניות האשראי שלהם, יסייע הדבר לצלוח את הקשיים התזרימיים שעלולים להעיב על עסקים עם פעילות כלכלית בריאה והמשק יצלח את תקופת הביניים ויצמח מהר יותר - דבר שיצדיק בדיעבד את המדיניות שהבנקים נקטו בה".
הנגיד הוסיף, כי "משרד האוצר, בתיאום עם בנק ישראל יסייעו לכך בין היתר באמצעות הקרן הייעודית לעסקים קטנים ובינוניים שהושקה אתמול. פתרונות אלו יסייעו לבתי העסק השונים להתמודד עם המצב בתקופת הביניים, על בסיס השיקולים העסקיים של הבנקים".