"רובו המכריע של כוח האדם של אל על נמצא בחופשה ללא תשלום עד סוף יולי לפחות". כך ציין היום גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על, בפתיחת דיון מיוחד בוועדת הכלכלה בנושא חזרתן של חברות התעופה הישראליות לפעילות.
בתחילת השבוע הודיעה החברה על הארכה של תקופות החל"ת לעובדיה, זאת בזמן שהיא ממשיכה לנהל מול משרד האוצר משא ומתן בנוגע לתנאי תוכנית החילוץ.
2 צפייה בגלריה
גונן אוסישקין
גונן אוסישקין
גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על
(צילום: סיון פרג')
בדבריו ציין אוסישקין כי בניגוד לאל על, חברות תעופה זרות (כמו לופטהנזה ואליטליה) נסמכות על תמיכה מדינית, שהיעדרה לא יאפשר לאל על לצאת מן המשבר הנוכחי. ואולם, ההצהרה המפתיעה בדיון נמסרה דווקא מכיוונו של אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר. בניגוד לאל על, ישראייר זכתה כבר להלוואה בערבות מדינה, אך לדברי סירקיס, "החברה מעדיפה להתייעל באמצעות תוכנית מסודרת ולא למשוך את הסכום, כי הלוואות יש להחזיר".
2 צפייה בגלריה
אורי סירקיס
אורי סירקיס
אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר
(צילום: עמית שעל)
לדברי אלי מורגנשטרן, נציג אגף תקציבים במשרד האוצר, "לאל על הוצעה הלוואה בערבות מדינה של 82.5% וההצעה עודנה פתוחה. בנוסף, הוצגה בפני אל על הצעה שונה, שנועדה להקטין את רמת המינוף של אל על הכוללת השקעה של 150 מיליון דולר בהנפקת מניות". עוד ציין מורגנשטרן, כי "איני סבור שמישהו חושב שמדינת ישראל צריכה להיות בעליה של חברת תעופה. לכן רעיון הלאמתה של אל על לא נמצא על הפרק. מניות אל על יעברו לשלוש עד חמש שנים לידיו של נאמן שימכור אותן לאחר מכן ולאחר ההזרמה יהיה לאל על יותר קל לקבל הלוואה על 250 מיליון השקלים הנוספים".
יש להדגיש, בזמן שדיונים בנושא מתקיימים בכנסת, מדינת ישראל טרם קבעה מתווה כלשהו לחזרה מסודרת לשגרת טיסות, מה גם שנציגים של משרד התחבורה לא נכחו בדיון. לדברי קובי זוסמן, מנכ"ל יאט"א ישראל: "במדינת ישראל אין יד מכוונת לענף התעופה והדבר קיים עוד טרום הקורונה. הונג קונג למשל רכשה 400 אלף כרטיסים כדי להזרים כסף לענף התעופה".