"יש הרבה קבוצות באכולוסייה שהקורונה לא פגעה בהם. חלק מאנשי ההיי-טק, אנשים במגזר הציבורי, גמלאים. הרעיון הוא לשכנע את אותם אנשים לתת את המענק שקיבלו לאנשים שבאמת צריכים את זה". כך מסביר היום (ב') מולי אדן, יזם היי-טק וסגן נשיא אינטל העולמית לשעבר, את המטרה של הפרויקט החדש של הקרן הישראלית לערבות הדדית.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הפרויקט "ערבות הדדית" הוקם על ידי אנשי היי-טק, ראשי חברות ואנשי מפתח בכלכלה ובתעשייה הישראלית, במטרה לגייס כספים לטובת אלו שנפגעו משמעותית ממשבר הקורונה. הקרן מתמקדת במענקים שחולקו במסגרת פרויקט "צ'ק לכל אזרח", אולם מזמינה את התרומים לתרום גם מעבר לסכום שקיבלו.
3 צפייה בגלריה
ביטוח לאומי רמת גן מטושטש
ביטוח לאומי רמת גן מטושטש
מענקים לאלו שיותר נפגעו. תורים לביטוח הלאומי ברמת גן
( צילום: יריב כץ)
לדברי אדן, היוזמה התחילה מכמה גורמים נפרדים שהתאחדו לגוף אחד. "היוזמה הזאת באה ואומרת דבר כזה: אם ילד הולך לגן בלי סנדביץ', זה לא מעניין אם האבא שלו ימני או שמאלני, ואם הילדה חוזרת מהגן ואין לה ארוחה חמה, זה לא רלוונטי אם אמא שלה היא דתייה או חילונית, ואם משפחה שלמה נזרקת לרחוב כי הצ'ק של שכר הדירה חזר, זה לא רלוונטי אם המשפחה היא ערביה או יהודית. זה לא צודק, זה לא נכון וזה לא צריך לקרות", אמר.
אדן מסביר, כי הרעיון שעומד מאחורי היוזמה הוא "לשכנע את אותם אנשים שלא נפגעו מהקורונה, לתת את המענק לכל אזרח או אפילו יותר, איש איש כפי שהוא יכול ורוצה, ולהעביר את זה לאותם אנשים שבאמת צריכים את זה. יש הרבה קבוצות באוכלוסייה שהקורונה לא פגעה בהם. למשל, חלק מאנשי ההיי-טק. אם מסתכלים על אנשים במגזר הציבורי, חלק גדול מהם, רובם לא פוטרו, אם אתם מסתכלים אפילו על גמלאים, לא כולם אבל חלק משמעותי מהם לא נפגע".
3 צפייה בגלריה
מולי אדן
מולי אדן
מולי אדן, יזם היי-טק וסגן נשיא אינטל העולמית לשעבר
(צילום: שני צדיקריו)

אתם תתרמו - החברות יכפילו

"סוכם גם שאותן חברות שיצטרפו ליוזמה יכפילו את הכסף על כל עובד שיתרום, ואני מקווה שזה יהיה ויראלי. לא רק וירוס הקורונה, אלא גם וירוס של המעשים הטובים", מוסיף אדן. "בין החברות שהודיעו שיצטרפו למיזם: מיקרוסופט, אפלייד מטריאלס, אורבוטק, פריגו, נובה, בפקום ועכשיו גם סטרטאפים מתחילים".
לדבריו, "החברות האלה באו ואמרו: אם עובד שלנו יתרום כסף, אנחנו נתרום סכום זהה. החברות יכולות לתת 100 אלף ו-200 אלף, אבל אם יהיה לנו מיליון אזרחים שיעשו את זה, וכל אחד ייתן 1,000, זה כבר מגיע למיליארד שקל".
3 צפייה בגלריה
גדי איזנקוט
גדי איזנקוט
הסכים להיות ראש המועצה המייעצת. הרמטכ"ל לשעבר, גדי איזנקוט
(צילום: יאיר שגיא)
"אנחנו כל כך רגילים לשיסוי של אשכנזים וספרדים, דתיים וחילונים, ערבים ויהודים, כל הזמן משסים. התשובה לזה היא בואו נוכיח שאנחנו כאזרחים, כשצריכים להיקרא לדגל, אנחנו עושים זאת. אנחנו הרבה יותר טובים ממה שאחרים חושבים או מה שאנחנו חושבים, ואלה שיש להם, באמת בתקופה הקשה, ייתנו לאלה שאין להם".
"הבעיה היא לא רק לגייס את הכסף, בעיה לא פחות פשוטה או אפילו לפעמים יותר מסובכת, זה איך אתה מפזר את הכסף", מספר אדן. "לצורך זה פנינו לעמותה שעובדת כבר הרבה שנים, עמותת מתן, שמתמחה בדבר הזה. מה שהחלטנו זה שבעצם אנחנו לא הולכים לטפל בכלל העניים, זה דבר שמדינת ישראל צריכה לעשות, אלא ספציפית אנחנו הולכים להתמודד עם אותם אנשים שלפני הקורונה היה להם ואחרי זה לא היה להם".
אדן סיפר כי הרמטכ"ל לשעבר, גדי איזנקוט, הסכים להיות ראש המועצה המייעצת והוסיף כי "כמובן שנדאג גם שיהיה לנו גוף אזרחי שיסתכל ושתהיה שקיפות. צריך גם לציין ש-100% מהתרומה תלך לנזקקים - תקורה אפס. הוועד המנהל של הארגון הזה החליט שאת כל התקורה וכל ההוצאות הוא לוקח על עצמו, ולכן כל סכום שייתרם על ידי אנשים ימצא את דרכו בסופו של דבר לאותו אדם שהוא אדם נצרך".