אתמול (א') הביטוח הלאומי החל להעביר לחשבונות הבנקים את מענקי הילדים במסגרת תוכנית "צ'ק לכל אזרח". בימים הבאים, מדי יום, יועברו מענקים להורים ולקבוצות זכאים אחרות, בהדרגה. מי זכאי למענק כפול ומה הדין לגבי מקבלי קצבאות? כל השאלות והתשובות על תוכנית המענקים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עלות תוכנית המענקים לכל אזרח מגיעה ל-6.7 מילארד שקל ומקרבת את הסיוע הממשלתי במשבר הקורונה ואת הערבויות של הממשלה להלוואות לסכום כולל של כ-200 מיליארד שקל. מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, אמר בסוף השבוע, כי "פרויקט בסדר גודל של מענק לכל אזרח, מעולם לא היה במחוזותינו".
מענקי ילדים הורים לילדים עד גיל 18 יקבלו מענק עבור כל ילד שמשולמת עבורו קצבת ילדים, לפי הנוסחה הבאה: 500 שקל לכל ילד עד הילד הרביעי ו-300 שקל עבור כל ילד מהילד החמישי וללא הגבלה.
בפעימה הראשונה, שהחלה כאמור הבוקר, יקבלו ההורים מענקים רק עבור הילדים בצורה אוטומטית לחשבון הבנק אליו משולמת קצבת הילדים, ללא צורך ברישום מיוחד. תוכלו לחשב מה גודל המענק המגיע לכם באתר ביטוח לאומי.
במקרה של הורים גרושים, יועבר המענק עבור הילדים להורה שמקבל עבורם את קצבאות הילדים מדי חודש. ההורה השני יקבל 750 שקל לעצמו. המענקים עבור ההורים עצמם יעברו בהמשך השבוע.
מענק לכל תושב כל אזרח מגיל 18 ומעלה, שנולד עד ה-30 ביוני 2002, ושהכנסתו פחותה מ-651 אלף שקל בשנה ואין לו ילדים מתחת לגיל 18, יקבל 750 שקל. כלומר רק עבור עצמו. מי שמרוויח מתחת ל-651 אלף שקל ויש לו ילדים מתחת לגיל 18 זכאי לקבל 750 שקל עבור עצמו וגם את המענק עבור כל ילד. אזרחים שהכנסתם גבוהה מ-651 אלף שקל בשנה, לא יהיו זכאים למענק עבור עצמם, אולם כן יהיו זכאים למענקי ילדים.
ביום רביעי ישולמו המענקים הרגילים לכל המבוגרים מגיל 18 ומעלה בסכום של 750 שקל. יקבלו אותם נשואים עם ילדים שקיבלו אתמול את המענקים, נשואים ללא ילדים, גרושים אלמנים ורווקים.
המענק ישולם בפעימות שיתבצעו בימים הקרובים, והוא יועבר לחשבון הבנק שלכם שמופיע ברישומי הביטוח הלאומי. מי שאין לו רישום עדכני של חשבון בנק בביטוח הלאומי, יוכל לעדכן אותו דרך האתר, או במענה קולי בטלפון מספר 02-5393733. במידה וחשבון הבנק שלכם כן רשום בביטוח הלאומי, לא ניתן לבקש לשלם את המענק לחשבון בנק אחר.
ומה עם מי שאין לו חשבון בנק? מי שאין לו חשבון בנק - יוכל לקבל את המענק במזומן בבנק הדואר, מבלי לפתוח חשבון בנק. שימו לב, עדיין אי אפשר למשוך את הכסף בבנק הדואר, והביטוח הלאומי צפוי לפרסם מתי זה יתאפשר.
כך או כך, הביטוח הלאומי מאפשר לעדכן חשבונות בנק בפלטפורמות הבאות: *8321, 02-5393733, באתר הביטוח הלאומי.
מענק מוגדל למקבלי קצבאות מי שמקבל אחת מקצבאות הבאות יהיה זכאי למענק כפול בשווי 1,500 שקלים: נכות כללית, הבטחת הכנסה, דמי מזונות, סיעוד או שירותים מיוחדים לאחר גיל הפרישה, אזרח ותיק ושאירים שמקבלים גם השלמת הכנסה או השלמה לנכות, נכי איבה, נכי צה"ל ואסירי ציון לפי מבחני הכנסה, נכות לעולים חדשים ושירותים מיוחדים לעולים חדשים, קצבת נכי רדיפות ונכי מלחמה בנאצים ואלמנותיהם ממשרד האוצר לפי מבחני הכנסה וקצבאות עולה נזקק ותושב חוזר נזקק ממשרד הקליטה.
המענקים הכפולים ישולמו ישירות לחשבון הבנק המעודכן בביטוח לאומי ואין צורך בבקשה מיוחדת.
ישנם כ-800 אלף זכאים למענקים מוגדלים. ביום שלישי הקרוב יופקד המענק לכ-400 אלף (50%), ויום למחרת (רביעי) יופקדו ה-50% הנותרים יחד עם עוד זכאי המענק הבסיסי.
המשמעות: בימים שלישי ורביעי ישולמו המענקים המוגדלים. 1,500 שקל יקבלו מקבלי קצבאות הביטוח הלאומי באוכלוסיות שהוגדרו כחלשות ונזקקות שהוחלט כי יקבלו מענקים כפולים: נכים, אסירי ציון, נכי פעולות איבה, רדיפות הנאצים, עולים נזקקים וקשישים סיעודיים, כמו גם מקבלי השלמת הכנסה מעל לגיל זקנה, הבטחת הכנסה ודמי מזונות.
בביטוח הלאומי ציינו אתמול כי כל מי שקיבל קצבה כלשהי מהביטוח הלאומי בשנה האחרונה לא צריך לעדכן את חשבון הבנק שלו בביטוח הלאומי, כיוון שהוא נחשב כ"מוכר". מי שלא קיבל קצבאות מתבקש להיכנס לאתר הביטוח הלאומי ובמקום המתאים לכך להזדהות (שם, ת.ז, כתובת) ולציין לאיזה חשבון בנק הוא מעוניין שהמענק עבורו ישולם.
ומה אם שני בני הזוג מקבלים קצבה? אם שני בני הזוג מקבלים קצבת הבטחת הכנסה, השלמת הכנסה בקצבת אזרח ותיק או שאירים, מזונות או עולה נזקק ותושב חוזר נזקק - המענק המוגדל ישולם רק לאחד מבני הזוג. אם שני בני הזוג זכאים לקצבאות האחרות (נכות כללית, עולים נזקקים, סיעוד ועוד) - כל אחד מהם יקבל מענק כפול.
מה לגבי ילדים עם צרכים מיוחדים? עבור ילד נכה, ישולם בשלב הזה מענק רגיל לילד ולא מענק כפול לנכים מעל גיל 18, כפי שנקבע בתוכנית. כפי שנודע, בעקבות פרסום האפליה כלפי ילדי נכים ובעלי מוגבלות בסוף השבוע ב-ynet, שוקל שר האוצר, ישראל כץ, לתת את המענק הכפול גם לילד נכה.
מתי ישולמו המענקים? כאמור, המענקים חולקו לכמה פעימות: התשלום הראשון עבור מענקי הילדים החל לעבור אתמול (2.8.2020), אחר כך מדי יום ישולמו עוד כמיליון תשלומים עד לסיום התשלומים.
לדוגמה, זוג הורים עם שלושה ילדים יקבל את המענק בכמה תשלומים, בפעימה הראשונה יקבל 1,500 ששקל עבור הילדים, ובפעימות הבאות עוד 750 ששקל עבור כל אחד מההורים.
באתר האישי של ביטוח לאומי תוכלו לראות את פרטי חשבון הבנק שבו ישולם המענק, וכן את מועד התשלום וסכום המענק.
בעקבות חלוקת "מענק לכל אזרח" אומר מנכ"ל המרכז לעיוור, נתי ביאליסטוק כהן, כי "אני לא יודע כבר אם לצחוק או לבכות מהתנהלות הממשלה. כספים שהממשלה מחויבת להעביר לאנשים עם עיוורון לצורך ניידות בסיסית, לא יועברו לפחות עד העברת תקציב המדינה, אבל במקביל המדינה מחלקת מיליארדים בקלות דעת. ישנם אנשים שאינם מסוגלים לצאת ולרכוש לבד אוכל או תרופות, שאינם מעלים על דעתם שימוש בכסף עבור מותרות או חיסכון. אנו רואים שקמו מיזמים פרטיים מבורכים הקוראים לתרומת המענק, אך זהו תפקידה של הממשלה. המדינה שהפריטה את הרווחה, הפריטה היום אפילו את הפילוח של מי שזקוק למענקי מדינה".
פורסם לראשונה: 14:43, 02.08.20