ניצחון לעובדי אובר בבריטניה: אובר הודיעה כי מעמד הנהגים של החברה בבריטניה ישתנה מפרילאנסרים לעובדים של החברה, מה שיקנה להם ימי חופש בתשלום, הפרשות לפנסיה ועוד. מדובר בניצחון גדול לעובדי החברה בבריטניה ובמהלך מהותי במסגרת הדיון העולמי סביב זכויות העובדים בכלכלת החלטורה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אובר הודיעה הלילה (שלישי) על השינויים, לאחר שהערעור האחרון שלה בעניין נדחה. בית המשפט קבע כי יש להגדיר לנהגי אובר סוג של מעמד תעסוקתי בטווח שבין שכיר לעצמאי ולהעניק להם זכויות עובדים מלאות. ההחלטה תשפיע על כ-70 אלף הנהגים של החברה בבריטניה, שמהווה את אחד השווקים הגדולים ביותר של אובר.
1 צפייה בגלריה
אפליקציית אובר
אפליקציית אובר
אפליקציית אובר
(צילום: shutterstock)
המחלוקת שנותרה בין החברה לנהגים היא סביב שכר המינימום שלו הם זכאים, כאשר אובר אומרת שתבטיח לנהגיה את השכר רק לאחר שאלה קיבלו נסיעה, ולא מרגע כניסתם לאפליקציה, כפי שדרשו נציגי העובדים. דובר אובר אמר כי הנהג הממוצע מבלה את רוב הזמן שהוא מחובר לאפליקציה בנסיעות בתשלום, וגם ללא התשלום הנוסף הוא מרוויח יותר משכר מינימום לשעה בבריטניה שעומד על 8.72 לירות שטרלינג (12.11 דולר).
המהלך של החברה, המסווג את נהגי אובר כ"עובדים" ולא כ"קבלנים עצמאים", יהפוך את בריטניה למקום הראשון שבו אובר משלמת ישירות עבור החופשות והפנסיות של הנהגים שלה. ההחלטה לא תשפיע כמובן על עובדי החברה במקומות אחרים בעולם. בקליפורניה, למשל, המדינה שבה הומצאה חברת אובר, הוחלט בחודשים האחרונים כי אובר וליפט לא יחויבו להכיר בשליחים ובנהגים כשכירים.
במסגרת ההחלטה בקליפורניה הציעה אובר לנהגי החברה הטבות חדשות הכוללות ביטוח בריאות לחלק מהנהגים, וכעת החברה וחברות נוספות הפועלות באופן דומה מנסות להפוך את המודל לסטנדרט בארצות הברית, וגם בחלק ממדינות אירופה. בקליפורניה החברה העבירה חלק מעלויות המהלך למשתמשים באמצעות העלאת המחיר.
יחד עם זאת, ההחלטה בבריטניה עשויה להמריץ עובדים נוספים של החברה ברחבי העולם ואחרים שעובדים בחברות דומות להמשיך במאבק על זכויות העובדים ולדרוש זכויות רבות יותר לעובדי כלכלת החלטורה - שבה העובדים נחשבים בדרך כלל לקבלנים עצמאים.
ההודעה של אובר הפתיעה את ציבור הנהגים, משום שזו טענה בחודש שעבר כי הפסיקה בבית המשפט לא חלה באופן ישיר על הנהגים שכבר עובדים אצלה, והודיעה כי עורכי הדין של החברה נערכים לדיונים נוספים בנושא. דובר אובר אמר לאחר ההחלטה כי החברה החליטה לבצע את השינויים לאחר שהתייעצה עם הנהגים, וכדי למנוע דיונים נוספים ובלתי נגמרים.