תושבי קליפורניה צידדו בחברות שיתופי הנסיעות אובר וליפט והצביעו בעד הצעה 22 שהן קידמו. פירוש הדבר הוא שהחברות - וכן חברות השליחויות דורדאש ופוסטמייטס - פטורות מחוק התעסוקה שאושר מוקדם יותר השנה בקליפורניה, שהיה מחייב אותן להגדיר את הנהגים והשליחים כשכירים.
במסגרת ההצעה, יקבלו נהגי אובר, ליפט ודומיהן מספר הטבות תאגידיות חדשות, אך לא יהיו זכאים להטבות תעסוקה מלאות והגנות כפי שהתכוונו המחוקקים. על פי אחת ההערכות, הדבר יחסוך לאובר וליפט בלבד יותר מ-100 מיליון דולר בשנה בעלויות העסקה.
1 צפייה בגלריה
אפליקציית אובר
אפליקציית אובר
אפליקציית אובר
(צילום: shutterstock)
בקמפיין בעד ונגד ההצעה הושקעו יותר מ-200 מיליון דולר, כשחברות הנסיעות והשליחויות מממנות כ-90% מהסכום. אישור ההצעה הוא תקדים מסוכן, שכן לפיה חברות יכולות לעקוף החלטות של ראשי המדינה ולהוציא סכומ כסף גבוהים כדי לשכנע את הבוחרים.
אישור ההצעה מהווה מכה גם לאיגודי העובדים החזקים בקליפורניה, שנהפכו לאנדרדוג במירוץ, מכיוון שהמשאבים הפיננסיים שלהם היו מועטים יותר. "הנהגים והעובדים ברחבי קליפורניה מסרבים להיכנע אף שאובר, ליפט ודורדאש הוציאו סכום שיא של 200 מיליון דולר בקמפיין מטעה, כדי למנוע מעובדים הגנות בסיסיות שהם זקוקים להן היום יותר מתמיד", הגיב ארט פולאסקי, מזכ"ל פדרציית העובדים של קליפורניה.
ההצעה זכתה לרוב של 52% מול 48% מתנגדים. "קליפורניה אמרה את דברה, ומיליוני מצביעים הצטרפו למאות אלפי הנהגים שרוצים עצמאות פלוס הטבות", הגיב ג'ף ווטר, דובר הקמפיין בעד ההצעה. "בזכות אישור ההצעה, נהגים של אפליקציות שיתופי הנסיעות והמשלוחים ברחבי המדינה יוכלו לשמור על עצמאותם, וכן לזכות בהטבות חדשות, כמו שכר מינימום וביטוח בריאות".
החוק שנגדו יצאה ההצעה חייב את חברות כלכלת החלטורה להגדיר את העובדים כשכירים, כאמור, ובהתאם להעניק להם הטבות כמו ימי חופש בתשלום, שכר מינימום והגנות נוספות.
אולם, באובר ובליפט התעקשו שהחוק אינו משקף את המורכבות של הדגם העסקי שלהן, וטענו כי יש להתייחס אליהן כאל פלטפורמה טכנולוגית - לא כאל חברות הסעות. לפי ההצעה שהעלו, הן יספקו לעובדים העצמאיים שלהן כמה הטבות, ביניהן שכר שעתי כשהם נוהגים, המקביל ל-120% משכר המינימום. כמו כן, הנהגים יזכו למענק שיאפשר להם לרכוש ביטוח בריאות, אם שעות הנהיגה הממוצעות שלהם יעמדו על 15 שעות בשבוע.
פורסם לראשונה: 11:21, 04.11.20