חוקרי רשות המיסים חוזרים בהדרגה לביצוע מבצעים בשטח ופשיטות על עסקים, שהתמעטו מאד בשנת הקורונה בשל עיסוקם של רבים מעובדי וחוקרי המס במשימת תשלום המענקים לעצמאים ובבדיקת הזכאות שלהם לקבלת המענקים וחישובי הירידה במחזור והוצאותיהם.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במבצע ביקורות שערכו חוקרי רשות המיסים בימים האחרונים ב-104 בתי עסק ברחבי הארץ נמצא כי ב-43 מתוכם (41%) לא נרשמו הכנסות כחוק. השיעור אינו מפתיע משתי סיבות: בעלי העסקים חוששים פחות מחוקרי המס ביודעם שהפשיטות פחתו נוכח מצב התחלואה ועיסוקם במענקים וכמו כן מצבם הכלכלי הקשה של חלק מהעצמאים בשל המשבר גורם לחלקם לנסות ולהעלים מס.
1 צפייה בגלריה
כסף שטרות שקלים
כסף שטרות שקלים
רופא השיניים לא רשם תקבולים בסך 300 אלף שקל מכרטיסי אשראי
(צילום: שאטרסטוק)
כמו כן, במהלך הביקורות נמצאו 18 הפרות של חוק המזומן (האיסור לבצע עסקאות במזומן בסכומים גבוהים).

"הבת שלי שניהלה את הרישומים לא מבינה בזה"

כך למשל, באזור ירושלים הגיעו החוקרים לרופא שיניים, ומצאו לטענתם כי הוא לא רשם תקבולים בסך כולל של 300 אלף שקל מכרטיסי אשראי. כשנשאל על כך, טען כי "אני נמצא הרבה בחוץ לארץ והבת שלי שניהלה את הרישומים לא מבינה בזה כל כך".
בביקורת אחרת בחנות בגדים במזרח העיר, נמצאו בספרי העסק תקבולים בסך 200 אלף שקל שהתקבלו באשראי ולא נרשמו בספרים. עוד בירושלים, לטענת החוקרים, בביקורת בחנות ירקות בשוק מחנה יהודה, מיד עם הזדהות חוקרי המס הכניס בעל החנות מספר שטרות מהקופה לכיסו. בספירת הקופה נמצאו הפרשים של מעל 1,260 שקל. כמו כן, נמצא כי בעל החנות לא רשם בספרים קניית ביקורת של החוקרים עצמם וקניות נוספות בסך 1,300 שקל.
באזור המרכז הגיעו חוקרי המס לבית גידול לחיות ומספרת כלבים, ומבדיקת חשבון הביט (לאחרונה החלו חוקרי המס לעקוב גם אחרי תשלומים באמצעות מכשירי הטלפון והמחשבים ולא רק כמה כסף מצוי בקופת העסק) נמצאו מספר תקבולים שהתקבלו בסך 5,750 שקל שלא נרשמו או תועדו כלל. בעלת העסק טענה, כי "לא ידעתי אם ישאירו את הכלב או יחזירו אותו, לגבי שאר התקבולים אין לי כרגע תשובה".
בביקורת אחרת, באטליז בת"א נמצא כי בעל המקום לא רשם תקבולים בסך כולל של 6,440 שקל במזומן, שנמצאו בקופסה של הצ'קים הדחויים. כשנשאל על כך ענה: "מנהלת החשבונות לא הגיעה והיא זו האמורה להפיק את הקבלה בעבור סכום זה".
בביקורת אצל ספר ושיפוצניק באזור המרכז, נמצא כי הוא סולק תקבולים דרך מסופון הויריפון ולעיתים דרך מסופון אופטימוס, ונמצא אי לא בוצע רישום תקבולים בסך 7,244 שקל. כשנשאל על כך ענה: "אני מאוד לא מסודר".
בדרום הארץ, הגיעו המבקרים לעסק למתן שרותי חשמל לרכב באילת, שם ערכו תצפית מוקדמת ובה נצפה רכב שבוצע בו תיקון. כשנשאל על כך, בעל העסק טען שלא קיבל כסף, אך בשיחה של מבקרי רשות המיסים עם בעל הרכב אמר ששילם 2,000 שקל עבור התיקון. לבסוף בעל המוסך הודה שלא רשם כי "רצה להעביר את הכסף ישירות לספק שלו". בנוסף מבדיקת חשבון הבנק של העסק נמצא אי רישום נוסף בסך 590 שקל.
בצפון הארץ, ביקרו מבקרי רשות המיסים בנגריה באזור טבריה שעליה התקבל מידע מלקוחה על ביצוע עבודות נגרות מטבח עליהם שילמה 7,000 שקל. מבדיקת הספרים נמצא כי תשלום זה לא נרשם כלל. לטענת בעל הנגריה, הוא לא קיבל כלל כסף מהלקוחה הזאת למרות שהלקוחה אישרה בתצהיר על התשלום.
בביקורת אחרת באזור הצפון, הגיעו המבקרים לחקלאי במושב בגליל, ומבדיקת הספרים נמצא אי רישום תקבולים ממכירת 10 גלוני שמן זית בסך כולל של 5,000 שקל. לקראת ביקורת במוסך בכפר בענה נערכו תצפיות מוקדמות במשך מספר ימים על המוסך ובו נרשמו מספרי רכבים שעברו טיפולים במקום. ביום המבצע נערכה ביקורת במוסך, ונמצא כי הרישום האחרון בספרים הוא מהחודש שעבר. לאחר שהמבקרים עימתו את בעל המקום עם התצפיות והמיידעים הודה בעל המוסך כי ביצע טיפולים לרכבים וקיבל תמורתם 6,000 שקל שלא נרשמו כחוק.