עוד התייקרות בסופר: מחירי הביצים יעלו ב-6.5%, כך החליטה ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והחקלאות. מדובר בהתייקרות של 6.25 אגורות לביצה בגודל גדול (L) ו-75 אג' תוספת לתבנית של תריסר ביצים, שמחירה יעלה מ-11.30 שקל ל-12.05 שקל. הגודל הזה מהווה 50% מהשוק.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מחיר תבנית של תריסר ביצים בגודל בינוני (M) יעלה ב-75 אג' מ-10.40 שקל ל-11.15 שקל, התייקרות של 7.2%. מחיר תבנית של ביצים בגודל ענק (XL) יעלה ב-70 אג' מ-12.40 שקל ל-13.10 שקל, התייקרות של כ-6%.
1 צפייה בגלריה
יש ביצים ברמי לוי באשקלון
יש ביצים ברמי לוי באשקלון
קרטוני ביצים
(צילום: רועי עידן)
מחירי הביצים בישראל מפוקחים על-ידי המדינה. מחירי ביצים שאינן תחת צו הפיקוח, כמו ביצים אורגניות, ביצי חופש וביצים מועשרות - גבוהים יותר ממחירי הביצים שבפיקוח. לפי ההסכם עם המדינה, ברגע שיש שינוי בעלויות של המגדלים שהוא גבוה מ-5%, המגדלים פונים למדינה ומחיר הביצים עולה או יורד.
לפי משרד החקלאות, מדובר בהתייקרות ראשונה אחרי שבע שנים בהן נרשמו שתי ירידות במחירי הביצים. העדכון יכנס לתוקף לאחר פרסום ההמלצה הסופית של ועדת המחירים המשותפת וחתימת השרים על הצו.
ממשרד החקלאות נמסר כי: "העלייה במחירי הביצים חושבה בהתאם לנוהל העדכון השוטף של המוצר המפוקח הלוקח בחשבון את השינויים שחלו בעלויות הייצור והשיווק של הביצים מאז העדכון האחרון בהתאם לשינויים שחלו במדדי התשומות בתקופה זו.
"מאז העדכון האחרון, חלה עלייה בעלויות הייצור: עלות ייצור הביצה למגדל התייקרה ב-9.9% בהמשך לעלייה של 17% במחירי התערובות שהושפעה מהעלייה במחירי הגרעינים בעולם. בביצים מעל ל-70% מעלות המוצר היא במקטע הגידול ומכאן ההשפעה הרבה על המחיר לצרכן. עמלת המשווק התייקרה ב-1.8% לאריזה קמעונאית וב-2.5% לאריזה מוסדית, והמרווח הקמעונאי עלה בממוצע ב-3.6%".
כבר במאי הודיעו מגדלי העופות על התייקרות במחירי העוף והביצים בעקבות מחירי התירס והסויה שבנסיקה בעולם וכן בעקבות העלייה התלולה במחירי ההובלה הימית. הם ביקשו לייקר ביצה ב-4 אג' ומאז לטענתם העלויות רק עלו.
"מחיר הביצים היה אמור לעלות עוד לפני חג הפסח, אבל המתנו עד עכשיו", אמר אז ל-ynet מוטי אלקבץ, מזכיר ארגון מגדלי עופות. "לא רצינו לקלקל את החג".