ההוזלה נשארה במקרר בסופר: בצל חששות מעליית מחירי העוף אחרי חג הקורבן ובשל העובדה שמועצת הלול החלו לשלם ללולנים כדי לגדל פחות עופות, במועצה מדגישים: "אין עליות מחירים ואין חוסר בעופות - יש עודף בשוק". לעומת זאת, יש התרחבות של הפער הקמעונאי: המחיר שהמגדלים מוכרים עוף לרשתות יורד, אך המחיר של הקמעונאים לא יורד באותו שיעור.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
גורמים במועצה מדגישים שמחירי העוף ביולי היו נמוכים ב-15% לעומת שנים קודמות. "מדובר ביולי הזול ביותר זה שנים כי המשחטות מוכרות עוף במחיר נמוך מעלויות הייצור".
1 צפייה בגלריה
ההוזלה נשארה במקרר בסופר
ההוזלה נשארה במקרר בסופר
ההוזלה נשארה במקרר בסופר
(צילום: מוטי קמחי)
במשחטות טוענים שהמחירים היו בשפל במשך תקופה ארוכה מתחילת הקורונה. "ביולי, המחיר היה נמוך ב-2.5 שקלים לק"ג ממחיר העלות. כלומר זה מחיר הפסדי. הרשתות קנו את העוף במחיר מצחיק והורידו קצת את המחיר אך לא גלגלו לצרכן את מלוא ההנחה. הם קנו ב-9-8.5 שקלים לק"ג ומכרו במחירים רגילים ובפחות מבצעים. הן הרוויחו המון כסף על עופות והיצרנים הפסידו כסף".
גם ברשתות המזון טוענים שמחיר עוף לא עלה. "המגדלים העלו מעט את המחיר בגלל חג הקורבן, אבל הוא ירד בחזרה", אמרו לנו באחת הרשתות. "נקווה שלא יעלו מחירים לקראת החגים כמו כל שנה".
ברשת נוספת אמרו ל-ynet: "עד לפני שבועיים-שלושה היו עודפים וכן הורדנו את המחירים עד 9 שקלים לק"ג כרעיים, בשבוע וחצי האחרונים המשחטות התחילו לשדר עליות מחיר. עוף שלם לפני שבועיים עלה 9 שקלים לק"ג היום 11 שקל לק"ג. כרעיים עלו 11-10.5 שקל לק"ג והיום 12.5 שקל לק"ג. הם צודקים, הם מכרו בחודשים האחרונים בהפסד כי היו להם כמויות ענקיות. הם הורידו קצת את כמות האפרוחים כדי שלא יהיה עודפים, אחרת יחסלו את הלולים. אי-אפשר למכור בהפסד. נקווה שהמחירים לא עלו עוד לקראת החג".
הרשתות מרוויחות כאמור יפה מירידת המחירים. מנתוני ענף הפטם עולה כי הפער הקמעונאי (הפער בין המחיר שהקמעונאים קונים את העוף לבין התמחור שלהם את העוף לצרכן) זינק ל-73.4%. עלייה של 69% לעומת 2019. לפי שוקי בשן, יו"ר ענף הפטם, מדובר בסל ממוצע של מחירי כל החלקים, כולל עוף שלם.
"הפער הגדול הוא בחלק התחתון - כרעיים, כי השוק המוסדי נעלם והשוק הוצף בכרעיים, שזה פריט העוף הכי נפוץ באירועים שבוטלו", אמרו לנו באחת המשחטות. "המוצר עם הביקוש הגבוה ביותר שגם הוא הוזל זה שניצל. כי רבים נמצאים בבית כל היום בגלל הקורונה. המחירים החלו לרדת במרץ-אפריל, כשמחירי יוני ויולי נמוכים ממאי. הצרכנים ראו ירידת מחיר בחלק מהרשתות אך היא לא משקפת את מלוא ירידת המחיר של העוף".
מבדיקת פרייסז עולה שמחיר כרעיים (טרי) ביינות ביתן, למשל, עמד במרץ על 20.3 שקל לק"ג, בין מאי ליולי נמכר ב-16.7-15 שקל לק"ג, וכעת המחיר שוב גבוה: 24.9 שקל. גם במגה בעיר המחיר עלה בין מרץ ליום ראשון האחרון מ-19.9 שקל לק"ג ל-29.9. בוויקטורי המחיר ירד מ-19.9 ל-16.7 שקל ובשופרסל ירד מ-27.9 ל-20 שקל. ברמי לוי המחיר נשאר אותו דבר: 24.9 שקל. בשניצל המחיר ירד ברמי לוי מ-36.9 שקל ל-29.9 שקל, בעוד שמגה בעיר העלתה מ-35 שקל לק"ג ל-37.9 שקל.