מאות בעלי דירות במגדלי מגורים ברמת גן חוששים שתוואי המטרו המתוכנן לעבור תחתם יגרום להטייתם - ומזהירים מפני סכנה מוחשית להתמוטטותם. מדובר בבעלי זכויות ב-13 מגדלים בני 20-22 קומות בשכונות גני מרום ונווה מרום, שהגישו בשבוע שעבר התנגדות לוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של תשתיות לאומיות (ות"ל) נגד החלופה הדרומית של התוכנית להקמת קו מטרו M2, שהופקדה להתנגדויות הציבור בחודש ספטמבר האחרון, ועליה אחראית חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים).
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
קו M2 כולל 22 תחנות בשבע רשויות מקומיות על ציר מזרח-מערב. הקו, שאורכו 26 ק"מ, מתחיל במחלף יוספטל שבצפון חולון ועובר דרך דרום ומרכז תל אביב, ממשיך דרך הערים גבעתיים, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל ומסתיים סמוך לאזור התעסוקה סגולה בפתח תקווה. בתוואי בערים רמת גן ובני ברק נקבעו בשלב זה שתי חלופות - צפונית ודרומית. החלופה הצפונית עוברת בבני ברק והדרומית ברמת גן. התושבים מתנגדים לחלופה הדרומית וחוששים שדווקא חלופה זו תתקבל בשל התנגדות עיריית בני ברק לחפירות בשבת.
2 צפייה בגלריה
מגדלי שכונת מרום נווה ברמת גן
מגדלי שכונת מרום נווה ברמת גן
מגדלי שכונת מרום נווה ברמת גן
(צילום: גלעד מורג)

"סכנה ממשית ומוחשית"

בכתב ההתנגדות, שפרטיו הגיעו ל"ממון" ול-ynet, טוען מטה המאבק של השכונות באמצעות עו"ד עופר שחל כי "ביצוע עבודות מינהור מתחת לשורה הארוכה של המגדלים רבי הקומות... אשר נבנו שנים רבות לפני התוכנית ומבלי לקחת כלל בחשבון חפירה עתידית תחתם, מגדלים אשר כל אחד מהם נבנה על קרקע שונה ובשיטה שונה, מהווה מעשה שיש בו לקיחת סיכון של ממש".
עוד נטען כי "העובדה שכל מגדל נבנה בשיטה שונה, על קרקע שונה, במועד שונה - מחייבת בדיקה יסודית ופרטנית של כל בניין ובניין, ודי בבעיה שתימצא ולו בבניין בודד אחד כדי למנוע את יישום התוואי כולו. למותר לציין כי לא בוצעה בדיקה פרטנית כזו".
בכתב ההתנגדות הסתמכו בעלי הזכויות על חוות דעת שהוזמנה על ידי עיריית רמת גן מאינג' ישראל דוד, מומחה לביסוס וחוזק מבנים, שקבע כי "בניין בן 20 קומות צפוי לשקוע כ-2.5 ס"מ ולקבל הסטה אופקית של מעל ל-10 ס"מ בראש המבנה, מצב שעלול להיות מוגדר כמצב גבולי של הרס".
חוות דעת נוספת כוללת התייחסות של מהנדס אברהם בן עזרא, מתכננת הערים סמדר אהרון ומהנדס עמירם סטרולוב. חוות הדעת קובעת כי "החלופה הדרומית, במתווה הקיים תחת שורת המגדלים, מציבה סכנה ממשית ומוחשית לחייהם ורכושם של אלפי תושבים. לכן החלופה הדרומית נפסלת על פניה ועל הוועדה לבחור בחלופה הצפונית, או בתוואי אחר".
2 צפייה בגלריה
עו"ד עופר שחל
עו"ד עופר שחל
עו"ד עופר שחל
(צילום: יח"צ)
מהות"ל נמסר בתגובה: "תוואי המטרו עובר בתחום 24 רשויות מקומיות, כאשר חלקו עובר מתחת לדרכים וכבישים וחלקו מתחת למבנים קיימים או מתוכננים. כריית המנהרות תתבצע בעומק רב שאינו אמור לייצר סכנה ליציבות המבנים. מועד הגשת ההערות וההשגות לתוכנית קו M2 הסתיים ב-6.12.20 וזאת לאחר הליך סדור ובהתאם להחלטות שהתקבלו במליאת הות"ל. טענות המתנגדים בנושא זה ייבחנו בקפידה".
מנת"ע נמסר בתגובה: "תוואי המטרו נבחן על ידי מומחים על פי הסטנדרטים המחמירים הנהוגים בעולם המערבי, על פיהם נבנו מנהרות מטרו בכל רחבי העולם - גם תחת גורדי שחקים, וזאת מבלי לסכן את היסודות והמבנה. לחפירת המנהרות קודמים סקרים ובדיקות מחמירות, ומופעלים אמצעים טכנולוגיים לנטר כל סכנה, על אף העובדה שהמנהרה עוברת בעומק של יותר מ-30 מטרים מבלי לסכן תשתיות קיימות. לעניין תוואי המטרו בבני ברק נציין כי הסוגיה נמצאת על שולחן הוות"ל, אשר תכריע בעניין התוואי על פי מכלול השיקולים הפרושים לפניה".