ממלאי מקום ניהלו יחידות גדולות בתעשייה האווירית במשך תקופות שהגיעו ל-3.5 שנים, לעתים כדי שיצברו את הניסיון הדרוש כדי להתמודד במכרז רשמי לתפקיד. כך עולה מדו"ח מבקר המדינה על מינויי בכירים בתעשייה האווירית בשנים 2017-2019 שפורסם היום (ב'). בנוסף עולה, כי בכירים בחברה קידמו מינויים פנימיים, על חשבון מתן אפשרות למועמדים חיצוניים להתמודד על תפקידים. שלא במפתיע, נבחרו אותם מנהלים לתפקידים.
1 צפייה בגלריה
התעשייה האווירית
התעשייה האווירית
התעשייה האווירית
(צילום: אבי מועלם)
בדו"ח נטען, כי חטיבת התעופה פעלה ללא חשב קבוע, עם ממלא מקום שוועדת איתור קבעה כי אינו מתאים לתפקיד, מה שמנע מינוי ארבעה ראשי מינהל כספים בחטיבה שבכפיפות לו. בסופו של דבר, אחרי שלוש ועדות איתור, מונה האיש לתפקיד רשמית. בעת מינוי מנהל בכיר אחר בחטיבה זכו המועמדים לניקוד מחדש, באישור היועץ המשפטי של החברה, ובטבלת הניקוד בחברה שמשגרת לוויינים לחלל התגלו טעויות חישוב.

רק ב-58% ממנויי המנהלים בוצע הליך איתור חיצוני

לפי המבקר, מתוך 29 מינויי מנהלים בכירים שבוצעו בתע"א באותה תקופה, רק ב-58% בוצע הליך איתור חיצוני, ב-21% מהמקרים מונו מנהלים בתהליך איתור פנימי וב-21% בניוד מתפקידים אחרים. חמישה ממלאי מקום כיהנו בין שנה ל-3.5 שנים.
עוד סימן לבעיות בהליכי המינויים באותן שנים נמצא בציונים שקיבלו הבכירים בהערכת המנהלים שלהם: 24 מנהלים שמונו בתקופה שנבדקה קיבלו ציון ממוצע של 87.3 בזמן ש-33 מנהלים שמונו לפניה ואחריה קיבלו 91.5.
יצוין כי דו"ח הממונה על השכר באוצר שפורסם באותה תקופה (2018) קבע כי השכר הממוצע של בכירים בתע"א עמד על 95 אלף שקל בחודש, באחת החברות הממשלתיות הגדולות (15 אלף עובדים) עם השכר הגבוה ביותר. המבקר קובע כי העובדה שלא תמיד ניתן למועמדים חיצוניים להתמודד על תפקידים בחברה מהווה אפליה ופגיעה בשוויון.
המבקר שיבח את תע"א על גידול בשיעור הנשים בתפקידי ניהול בכירים, שעלה בין 2013 ל-2019 מכ-4% לכ-16%, ובדרגי ביניים מכ-9% לכ-17%. עם זאת, נזכיר כי שיעור הנשים באוכלוסייה עומד על 51%.
מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה כי רוב המינויים שנדונו בדו"ח המבקר בוצעו כחלק מהקמת חטיבת התעופה בחברה. "התעשייה האווירית עברה מהפך עסקי בשנים האחרונות ולראייה תוצאותיה העסקיות בשנת 2020 שהיו תוצאות שיא, על אף משבר הקורונה. כחלק מהמהפך המהיר, מאז שנת 2018 התחלפו כ-90% מהסמנכ"לים בחברה ובסך הכל כ-50% מ-60 המנהלים הבכירים בחברה.
"דו"ח המבקר מתייחס ברובו למינויים בחטיבת תעופה שהוקמה בזמן שיא בינואר 2019. מדובר באחד המיזוגים הגדולים במשק הישראלי שכלל השמה של כ-5,000 עובדים לחטיבה ממוזגת עם מחזור פעילות של כחמישה מיליארד שקל. כחברה עסקית המתחרה בחברות ענק בעולם, המינויים בוצעו באופן שיאפשר לנו תפקוד עסקי מקסימלי תוך כדי הקמת החטיבה והמיזוג".