משבר הקורונה מכרסם בעסקים הקטנים והבינוניים ששורדים בקושי בצל המגפה וההגבלות. המצב הקשה והמתמשך מדרדר את מצבם של הרבה מאוד עצמאים ובעלי עסקים שמגיעים בשבועות האחרונים עד לסף פשיטת רגל. "את הבנקים זה לא מעניין. הלוואה אני לא יכול לקבל עוד הפעם כי אני בצו של תשלומים, אז נגמר הסיפור של הכל", אומר באולפן ynet אליהו זרמון (39), נשוי + 4 מחדרה ובעל קייטרינג של סושי לאירועים.
זרמון מספר כי המצב הכלכלי שמשפחתו הגיעה אליו בכי רע: "אין פרנסה כבר ארבעה חודשים, וגם האישה יצאה לחל"ת, וכשחזרה מחל"ת - מכתב פיטורים". כיום הוא עומד במצב שלא האמין שיגיע אליו, בפני הליך חדלות פרעון. "נגמר הכסף שהיה בצד, נגמר כל מה שהיה, בזבזנו. מה זה בזבזנו? זה להחזיק את הבית, יש ארבעה ילדים, זה סופרמרקט, אין מותרות, והכסף נגמר, הצ'קים חוזרים. עכשיו מה שאנחנו עושים, נכון להיום, זה עובדים על פרוטות בשביל להביא אוכל הביתה. ממש על סכומים של, ואני לא מתבייש להגיד, 300-400 שקל יומית".
2 צפייה בגלריה
 אליהו זרמון
 אליהו זרמון
אליהו זרמון
(צילום עצמי)
מוסא אלהברא (45), נשוי + 5 מלוד ובעל עסק בתחום הציוד לבעלי חיים, נמצא גם הוא בהליך חדלות פרעון. "כשהתחילה הקורונה היה לי כסף בצד, אז הוצאתי אותו, פרעתי את כל הצ'קים שיש לי, לא רציתי להתבסס על המדינה ולא יכולתי לעמוד בהלוואות של הבנקים, באשראי. כמעט שלא היה לי אוכל בבית, מצב קטסטרופה".
אלהברא מספר ש"כזה דבר לא עבר עלי. עברו עלי מלחמות והצלחתי לשרוד, אבל במשבר הזה לא יכולתי לשרוד בכלל. ואני, איך אומרים, מושקע היום ב-360 אלף שקל חובות, וכמעט הגעתי גם לשוק האפור. המשפחה עמדה על ידי, עזרה לי, וגם עכשיו היא עוזרת לי באוכל ועוזרת לי, את יודעת, בתרומות. אני לא מתבייש להגיד את האמת. בא נתניהו שלנו, שזה כאילו שהוא שלנו. הוא לא שלנו, הוא של עצמו, הוא דואג לעשירים".
אלהברא אומר שהגיע למצב שבו אין לו ברירה אלא ללכת לפשיטת רגל. "אני לא יכול לעמוד בהחזרים של החובות. אני רוצה להחזיר 6,000 שקל לבנק, ועכשיו מצאתי עבודה, אני עובד ומקבל 5,000 שקל. יענו, מה שאני מרוויח אני רוצה לתת לבנק, אבל אין לי אוכל בבית. אשתי, תושבת השטחים, לא יכולה לעבוד כאן כי אין לה אישורים. היו לה אבל הכל עכשיו בהשעיה. יש לי חמישה ילדים וזו בעיה, זו בעיה רצינית. המדינה שלנו לא עומדת לצדנו, לא מעניין אותה".
2 צפייה בגלריה
 מוסא אלהברא
 מוסא אלהברא
מוסא אלהברא
(צילום עצמי)

"צופים ש-70 אלף עסקים ייסגרו ב-2020"

עו"ד לירום סנדה, מתמחה בהבראת עסקים וחברות, מסביר שהמונח פשיטת רגל השתנה, וכיום הוא נקרא חדלות פרעון. "בספטמבר 2018 מדינת ישראל עשתה שינוי בחוק כל שהמילה פשיטת רגל לא קיימת יותר והמילה חייב לא קיימת יותר. יש היום הליך שנקרא: הליך לצו פתיחת הליכים ושיקום כלכלי.
"המטרה שלנו", מסביר סנדה, "היא לסייע לכל אותם אזרחים לצאת מהסטיגמה הזאת. החבר'ה שמתראיינים פה זה לא חדש, השנה הולכת להיות השנה הראשונה שבה מספר העסקים שייסגרו יעלה על מספר העסקים שנפתחו. אנחנו צופים לכ-70 אלף עסקים במדינת ישראל שייסגרו בשנת 2020 וזאת לעומת כ-40-45 אלף עסקים בשנה ממוצעת", אומר סנדה. "אבל יש פתרונות. יש פתרונות בחוק שמאפשרים להם לשקם את עצמם, יש פתרונות שמאפשרים להם לפרוס את ההלוואות, לאחד את כל ההלוואות".
כל הפתרונות האלה לא מסייעים כשגובה ההלוואות בהיקף כה משמעותי.
"נכון. חשוב לדעת שבנק ישראל הוציא הוראת פיקוח שמאפשרת דחייה וגרייס של עד שישה חודשים בהלוואות, זה קודם כל. אמנם עדיין משלמים את הריבית אבל אפשר לדחות את ההחזר".
עד כמה משמעותית העלייה שאת רואה עכשיו במספר הפניות בנושא הזה?
"העלייה היא כמעט של חמישים אחוזים. השנה זו השנה הראשונה שבה המשק הולך להתכווץ, כמות העסקים שייסגרו תעלה על כמות העסקים שייפתחו, כפי שאמרתי. כל עסק הוא לב של משפחה, הוא לב של עובדים, הוא לב של ספקים. הוא מספק תעסוקה וכוח כלכלי לאלפי אזרחים, ולכן אנחנו לא מסתכלים רק על האדם הבודד של אותו העסק".