כבר ארבעה שבועות שבעלי העסקים מתקשים להרים את הראש מעל המים, מנסים לשרוד ומצפים בכיליון עיניים לסיום הסגר. אלא ששוב נדחתה ישיבת הממשלה שהייתה אמורה לדון אתמול (ד') על מתווה היציאה, וכך גם ההחלטה על גורלם. "נפתח כבר ביום ראשון", הכריזו רבים מהם, "מצבנו מחמיר, נמאס לנו".
5 צפייה בגלריה
טלי פרידמן, יו"ר סוחרי מחנה יהודה ויו"ר סוחרי השווקים בישראל
טלי פרידמן, יו"ר סוחרי מחנה יהודה ויו"ר סוחרי השווקים בישראל
טלי פרידמן, יו"ר סוחרי מחנה יהודה ויו"ר סוחרי השווקים בישראל
(צילום: גיל יוחנן)

המסחר

בישיבת חירום של פורום ראשי המסחר סוכם כי ברגע שממשלת ישראל תחליט על הקלה כלשהי, מכל סוג, הם יפתחו את העסקים באופן מלא. לדבריהם, במידה שתבוצע אכיפה בררנית הפורום יעתור לבג"ץ.
טלי פרידמן, יו"ר סוחרי מחנה יהודה ויו"ר סוחרי השווקים בישראל, אמרה לאולפן ynet הבוקר כי "הבהרנו היטב לכל הגורמים הרלוונטיים בממשלת ישראל כי על המסחר להיפתח במלואו ביום ראשון הקרוב. אנחנו נשכבנו על הגדר בשביל ממשלת ישראל ודרשנו שילכו לסגר מלא-מלא כדי להוריד את מצב התחלואה בארץ וכעת הגיע הזמן לממש את הבטחתם אלינו ולפתוח את המסחר באופן מלא. לפתוח רק חנויות רחוב, כשתשעה מיליון איש מתפזרים על 20% מהמסחר - זה לא הגיוני. זה ייצור התקהלויות וראינו זאת בעבר. סוחרים מגיעים לפת לחם, המצב כאן קשה.
"בשוק מחנה יהודה רק 200 עסקים מתוך 800 מורשים לעבוד. שוק רחובות ושוק התקווה במצב עלוב - הם לא פתוחים בכלל למעלה מ-180 ימים ואף אחד לא נותן על כך את הדעת. שווקים שהם מהות התרבות שלנו וחלק בלתי נפרדת מהתרבות של מדינת ישראל ושל העם הזה לא יוכלו להתאושש אחרי הקורונה.
עוד אומרת פרידמן כי "העובדה שיש עסקים חיוניים בשוק מחנה יהודה שפעילים - זה בזכות הנחיות ממשלה, שהן הנחיות מעוותות לחלוטין. הסוחרים בשווקים מורשים לעבוד בתנאי שיש להם חנות ושהם ימכרו מתוך החנות ולא מהדוכנים עצמם. מדובר בהנחיה מעוותת שלא התירה לשאר השווקים במדינת ישראל להיפתח. היתרון שלנו הוא יתרון, הוא לא החרגה. נילחם על כך שהדוכנים יעבדו כמו שהם עובדים ופעילים בכל העולם.
"אין שום נקודה על כדור הארץ שסגרו שווקים. יתרה מכך, פתחו דוכנים בתוך שכונות כדי לעודד מכירה של שווקים ותוצרים חקלאיים כדי שיגיעו עד האזרח, עד הבית, באוויר הפתוח, ופה הממשלה שמה שתי מסכות - אחת חיונית על הפה ואחת על העיניים שאינה חיונית. הממשלה צריכה להסיר את המסכה הזו מעיניה ולהסתכל לשטח בעיניים ולראות את הציבור, את הסוחרים ואת המסחר מדמם".
-מה אתם מתכננים לעשות? "הודענו אתמול לממשלה בצורה מאוד מפורשת שהשטח כאן לפני מרד. אנחנו לא נצליח להחזיק יותר את השטח. אנשים יוצאים מהבתים שלהם והם רוצים להתפרנס. הם מבקשים את מה שמגיע להם, להביא את לחמם הביתה ואת זה אנחנו לא נוכל לעצור יותר. אתמול סוחרים צעקו בשוק התקווה שהם פותחים ביום ראשון. אנחנו לא נוכל לשלוט על מה שקורה בשטח והממשלה חייבת להבין שאנחנו במצב הכי קשה שידענו אי פעם".
בתוך כך, אתמול הודיעה קבוצת ביג כי תאפשר פתיחת חנויות שברשותה ביום ראשון הקרוב ואף הודיעה לשוכרים שהם יידרשו לשלם שכר דירה ודמי ניהול. מנכ"ל ביג, חי גאליס, כתב בין היתר במכתב לשוכרים: "על פי החלטת הממשלה כרגע הסגר הנוכחי מסתיים ביום שישי הקרוב. המסחר כולו אמור היה להיפתח כפי שהובטח לנו על-ידי חברי הממשלה וכך נעשה, נפתח".
5 צפייה בגלריה
אמיר דיגמי־גולדווסר, רשת BlackWhite
אמיר דיגמי־גולדווסר, רשת BlackWhite
אמיר דיגמי-גולדווסר, רשת BlackWhite
"נפתח את חנויות הרחוב, הקניונים והשווקים כבר בשבוע הבא בהתאם לתו הסגול", מחה אמיר דיגמי-גולדווסר מקריית אונו, בעלי רשת Black&White, נשוי ואב לשלושה. "אני קורא לממשלה לאפשר את הפתיחה ולא לגרום לנו לעבור על החוק. העסקים גוועים, וכל יום שהחנויות שלנו סגורות זה הפסד עצום. האוויר הכלכלי שלנו מתחיל להיגמר. הפכנו לשק החבטות".
משה רוזנבלום, מנכ"ל קניוני עופר, הוסיף: "אם יוחלט על פתיחת חנות רחוב אחת לא תהיה כאן יותר איפה ואיפה. אנחנו נפתח את הקניונים מיד עם תום הסגר בלי להסס".

המסעדות

גם המסעדנים נואשים להקלות מסוימות, החל מהחזרת הטייק-אוויי ועד לישיבה ליד שולחנות באוויר הפתוח. "יש הבדל תהומי בין הכנסה ממשלוחים בלבד, שמטרתה רק להשאיר את המערכת פועלת, לבין פתיחה של טייק-אווי,י המהווה כ-40% מהמחזור", מסביר ערן לוי, בעל רשת המסעדות האסייתית "טאטאמי". "אין לנו חמצן לשרוד את המשבר הכלכלי העמוק. עשינו כל מה שנדרש מאיתנו לפי התו הסגול. אני קורא מכאן למקבלי ההחלטות להציל את המסעדות שעדיין נותרו פעילות".
5 צפייה בגלריה
ערן לוי, מסעדת "טאטאמי"
ערן לוי, מסעדת "טאטאמי"
ערן לוי, מסעדת "טאטאמי"
כדי להציל את הענף פנה אתמול פורום ראשי ענף ההסעדה במכתב רשמי לראש הממשלה. "לא ייתכן שתעשיית המסעדנות סגורה כבר קרוב לשנה", אמרו. "לאור הסגר הלא אפקטיבי שמתקיים אנו דורשים את פתיחת העסקים שלנו והתייחסות מיידית למצוקת המסעדות".

הצימרים והמלונות

צחי חתן, הבעלים של מתחם "וילה ונילה" במושב שתולה, התייאש מלחכות להחלטות הממשלה. לדבריו, כבר ביום שישי הקרוב הוא פותח את הווילה שלו לאירוח משפחות גרעיניות בלבד. "נגרם לנו נזק עצום", הוא מסביר בתסכול. "אין שום הלימה בין המענקים לבין ההוצאות שאנחנו סופגים כמו מכות מצרים על הראש. הגיע הזמן לתת לנו להתפרנס בכבוד. אנחנו חנוקים מהלוואות, הבנקים לוחצים, יש הוצאות שוטפות גבוהות של תחזוקה, חשמל, ארנונה ותשלום לעובדים. עכשיו אין יותר מאיפה לגרד גרוש".
5 צפייה בגלריה
צחי חתן, מתחם "וילה ונילה"
צחי חתן, מתחם "וילה ונילה"
צחי חתן, מתחם "וילה ונילה"
(צילום: רונן פרץ)
גם ליאון אביגד, מייסד ובעלים מלונות "בראון", מצטרף לקריאה לפתיחת המלונות בהקדם האפשרי בהתאם לתנאי התו הסגול. "כל עוד לא קיבלנו הודעה אחרת, אנחנו נערכים לפתיחה מחר", הוא מסביר. "ללא ברים ומסעדות, ללא בריכות ועם ארוחת בוקר שמוגשת במגש אישי לחדר. כל הצוותים שלנו משתוקקים לחזור ולארח".
5 צפייה בגלריה
ליאון אביגד, מלונות "בראון"
ליאון אביגד, מלונות "בראון"
ליאון אביגד, מלונות "בראון"
(צילום: טל שחר)

העצמאים חוזרים לרחובות

בפורום העצמאים בהסתדרות הודיעו כי הם נערכים לאם כל המחאות במידה והממשלה לא תציג מתווה ברור עד הערב בנוגע לסגר. "שוב ממשלת ישראל מוכיחה שרק דבר אחד לנגד עינייה - פוליטיקה זולה ולא מאות אלפי אנשים שלא יודעים אם יפתחו מחר את העסק או לא!", מסרו מפורום העצמאים.
רמי בז׳ה, יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות, מסר: "יש זמן להדברות ויש זמן לחלאס. העצמאים בישראל סיימו עם ההדברות ואומרים היום חלאס! פעם אחר פעם ממשלת ישראל מחכה לדקה ה-90 כאילו לא מדובר בפרנסה של אנשים שכבר מזמן הפכו לבני ערובה בידי הפוליטיקאים לקראת הבחירות. מאות אלפי אנשים רעבים שפשוט יושבים ומחכים שמקבלי ההחלטות יחליטו אם מתאים להם להפגש ולדון בגורלם. אנחנו מאסנו בהתנהלות הזו, ואנו מתריעים כי אם עד הערב לא תתכנס הממשלה ותתקבל החלטה - נחזור להציף את הרחובות, זוהי מלחמה על החיים שלנו!".