הטעיות באלכוג'ל: הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה היום (ב') על כוונתה להטיל קנסות בסך 2.316 מיליון שקל על 22 חברות שעסקו בשיווק מוצרי ג'ל אלכוהול ונמצא כי הטעו באחוז האלכוהול במוצר, קיומו של רישיון משרד הבריאות למוצר וציורים על גבי אריזת המוצר לפיהם הוא "נלחם" בווירוסים וחיידקים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הרקע למבצע: בשיא משבר הקורונה הביקוש למוצאי אלכוג'ל כחומר ניקוי לידיים היה אדיר ועשרות חברות הפכו ליבואניות אלכוג'ל. בין החברות שעליהן יש כוונה להטיל עיצום הן: קאופמן תמרוקים, ביוטי קר, זוהר דליה וסאסא קוסמטיקס.
2 צפייה בגלריה
אלכוג'ל. אילוסטרציה
אלכוג'ל. אילוסטרציה
אלכוג'ל. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
ברשות מדגישים כי החברות המואשמות יכולות לטעון נגד הכוונה להטיל עיצום כספי ונגד גובה סכום העיצום, תוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.
הקנסות יוטלו בעקבות מבצע אכיפה שערכה הרשות עם מנהל התמרוקים שבמשרד הבריאות, במהלכו נלקחו לבדיקה כ-60 מוצרי ג'ל אלכוהול (אלכוג'ל) ששווקו בשנה האחרונה.
המוצרים הועברו לבדיקת מעבדה לבירור אחוז האלכוהול המצוי בהם. כמו כן נבדקה אמיתות הצהרות נוספות שהופיעו על גבי המוצר ובכלל זה קיומו של רישיון מאת משרד הבריאות ו/או הצהרות הנוגדות את הרישיון שניתן למוצר. מהחקירה עולה כי על גבי 26 מאריזות המוצרים נמצאו הצהרות מטעות.
2 צפייה בגלריה
יצויין כי נכון לעכשיו מדובר בכוונה לקנס בלבד
יצויין כי נכון לעכשיו מדובר בכוונה לקנס בלבד
*יצויין כי נכון לעכשיו מדובר בכוונה לקנס בלבד

ההפרות שבגינן נשלחו ההודעות:

בחלק מהחברות נמצא כי צויין על גבי המוצר שהוא מכיל אלכוהול בריכוז 70%, בעוד שבבדיקת מעבדה נתגלה כי המוצר מכיל אלכוהול בריכוז נמוך יותר. ציון ריכוז אלכוהול גבוה מריכוז האלכוהול האמיתי, עלול להטעות צרכן בטיב המוצר, במהותו ובכמותו וכן מעשה העלול להטעות צרכן בתועלת ובשימוש שניתן לעשות במוצר.
בחלק מהחברות נמצא כי הן השמיטו והוסיפו מסרים על גבי תווית המוצר, בניגוד לתנאים ולהגבלות הנלווים לרישיון המוצר: לדוגמה אי ציון על גבי המוצר שהוא אינו מיועד לחיטוי, בעוד שבהתאם לרישיון המוצר היו מחוייבים לכך. השמטה של התנייה "להימנע ממגע עם העיניים ובמקרה של מגע כזה, לשטוף היטב ממים", בעוד שבהתאם לרישיון המוצר היו מחוייבים לכתוב את ההתניה במלואה. השמטה של התניה "לשימוש חיצוני בלבד, להרחיק מילדים", בעוד שבהתאם לרישיון המוצר היו מחוייבים לכתוב את ההתניה במלואה.
נטען כי חלק מהחברות שהשמיטו את התניות המפורטות ברישיון המוצר, ציינו על גבי המוצר כי הוא מאושר על ידי משרד הבריאות, אך רישיון המוצר לא בתוקף ללא התווית המאושרת הכוללת את כל ההתניות הנדרשות. ומשכך הצגת המוצר כבעל רישיון הינו מעשה העלול להטעות צרכן.
בנוסף כאמור, חלק מהחברות הוסיפו איורים המרמזים על הגנה מחיידקים או וירוסים על גבי המוצר. זאת בעוד שבהתאם לרישיון המוצר, החברה הייתה מחוייבת להשמיט את האיור המרמז על הגנה כזו.
אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי: "אנחנו עדים לגל של הטעיות לגבי מוצרי קורונה ובכלל זה תוספי מזון להם מיוחסים סגולות חיסון וריפוי מהמחלה, ותכשירי ג'ל אלכוהולי. מדובר בסיכון בריאותי ובניצול בוטה של ציבור הצרכנים בתקופה מורכבת וקשה זו".