לא עוד עשרות חבילות מעלי אקספרס, כששווי כל חבילה דולרים בודדים? האתר האהוב ביותר על ישראלים החל לאחד חבילות. לקוחות טוענים שנשלח להם מספר מעקב אחד למספר חבילות שהזמינו באופן לא שגרתי באתר, ואז קיבלו בדואר חבילה אחת, שבתוכה מספר חבילות שונות. ברוב המקרים מדובר בחבילות ממוכרים שונים.
אחת הלקוחות סיפרה ל-ynet: "קיבלתי חבילה מעלי אקספרס שהיו בתוכה עוד שלוש חבילות אחרות משם, כל אחת ממוכר אחר, עטופות עם כתובת. כאילו פתחו אריזה אחת והכניסו לתוכה את השאר. לא ברור אם מאחדים את זה בדואר סין או שבעלי אקספרס יש איזה מחסן מרכזי, אבל לא נתקלתי בזה קודם".
1 צפייה בגלריה
שופיניסטה
שופיניסטה
עלי אקספרס
(צילום: Jirapong Manustrong/Shutterstock)

האם המכס יהרוס את החגיגה?

נראה שמדובר במהלך שהוא מחווה שירותית. היתרון באיחוד חבילות הוא שהוא ימנע ממזמינים להגיע לסניף הדואר מספר פעמים עבור חבילות ששוויין במילא נמוך. החיסרון במהלך: איחוד חבילות עלול להביא לגביית מע"מ, אם סכום החבילות המאוחדות עולה על 75 דולר. בעלי אקספרס יש מוכרים שונים וחנויות שונות, כך שגם איחוד חבילות לא בהכרח אמור להוביל לתוצאה כזאת, תלוי איך במכס ירצו להתייחס לחבילה המאוחדת.
כיום, יש לא מעט חברות שנוהגות לאחד חבילות במשלוח לישראל, למשל נקסט ואסוס בין היתר, אך בעלי אקספרס מדובר בתופעה חדשה. צרכנים שקונים באופן קבוע באתרים הבריטיים נוהגים לרווח הזמנות כדי למנוע איחוד חבילות שיגרור גביית מע"מ, על ידי כך שהם ממתינים 72 שעות בין הזמנה להזמנה.
גורם שעובד מול עלי אקספרס מסביר: "עלי אקספרס היא פלטפורמה שמשרתת מיליוני מוכרים שפרוסים על פני כל סין וגם במדינות נוספות. איחוד חבילות קורה רק במקרים בהם המוצרים מגיעים ממוכר בודד, או אם מוצרים ממוכרים שונים מקבלים שירות ממחסן לוגיסטי זהה שמאפשר איחוד חבילות.
"לכן, בניגוד לאתרי מותג או אתרים להם יש מחסן אחד לכל המוצרים - חבילות מעלי אקספרס לרוב מגיעות בנפרד. יתכן שמדובר בפרויקט לוגיסטי ספציפי שמכסה כמה מהמוכרים הגדולים יותר. חוץ מעלי אקספרס או אחד מהמוכרים עצמם, אף אחד מבחוץ לא יוכל להגיד מה הפרויקט ומה היקפו".
עלי אקספרס הוא אתר הקניות המוביל בקרב ישאלים והוא שולח לארץ מאות אלפי חבילות בחודש. האתר המשיך לשלוח לארץ גם בתחילת משבר הקורונה, אם כי חלק מהחנויות הושבתו. למרות המגפה, המשלוח מסין רק השתפר וכיום מי ששולח ב-standat shipping באמצעות חברת השליחויות הסינית קיינאו ודואר ישראל, מקבל את החבילה בתוך שבוע עד עשרה ימים, בעוד שבעבר - חבילות מהאתר הגיעו תוך חודש חודשיים.
בחודש הבא יחולו חגי הקניות הגדולים: יום הרווקים הסיני, בלאק פריידיי וסייבר מאנדיי. עוד קודם לכן בשבוע הבא יחול פריים דיי של אמזוון. בבלאק פריידיי בשנה שעברה, ישראלים קנו ב-750 מיליון שקל, כשחלק ניכר מהקניות נעשה בחו"ל.