רפורמת התמרוקים הוצאה מחוק ההסדרים. לכלכליסט נודע כי הממשלה עתידה להקים צוות שיורכב מנציגים של משרדי הבריאות, המשפטים, האוצר, הכלכלה ומשרד רה"מ, אשר יכתוב את תזכיר החקיקה של הרפורמה, והיא תידון מחדש בחוק ההסדרים הבא.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בעקבות העובדה שטרם הוחלט האם התקציב שיאושר כעת הוא דו שנתי או חד שנתי, לא ברור בשלב זה מתי יקודם חוק ההסדרים הבא, מה שעלול לדחות עוד יותר את כניסתה לתוקף של רפורמת התמרוקים.
2 צפייה בגלריה
"מניעת הייבוא המקביל מוביל למחירים גבוהים". תמרוקים
"מניעת הייבוא המקביל מוביל למחירים גבוהים". תמרוקים
"מניעת הייבוא המקביל מוביל למחירים גבוהים". תמרוקים
(צילום: מירב קריסטל)
הוצאתה של הרפורמה מחוק ההסדרים עומד בניגוד לדבריו של שר האוצר, ישראל כץ, שדיבר על ביטול רגולציות קיימות במשרד הבריאות, הן בענף התמרוקים והן בענף המזון.
בטיוטת חוק ההסדרים שכן כללה התייחסות לרפורמת התמרוקים נכתב כי במטרה לקדם את התחרות ולהפחית את רמת המחירים בענף התמרוקים יוקם צוות בין משרדי שיגבש תקנות בהתאם למודל הרגולטורי הנהוג בשוויץ, שיכללו הסדרים הנוגעים לייבוא מקביל וייבוא מותגים פרטיים של תמרוקים. הצוות היה אמור לגבש את תיקוני החקיקה עד ה-15 בדצמבר 2020.

ריכוזיות גבוהה ומחירים גבוהים

ענף התמרוקים בישראל נאמד בכ-6 מיליארד שקל וסובל מריכוזיות גבוהה ומחירים גבוהים לצרכנים, ביחס למדינות ה-OECD. בחוק ההסדרים נכתב כי הסיבה לכך היא "הרגולציה שקיימת כיום על הענף אשר משיטה קשיים על יבוא התמרוקים לישראל ומהווה חסם לכניסת שחקנים קטנים ובינוניים ומונעת אפשרות לייבוא מקביל שבאפשרותו להגביר את התחרות ולהוריד את יוקר המחייה".
לאור הוצאת הרפורמה מחוק ההסדרים, דורשים כעת יבואני הקוסמטיקה משר האוצר לבטל כבר בחוק הקרוב את אגרות הרישוי שמשלמים היבואנים ויצרני הקוסמטיקה למשרד הבריאות ונאמדות במיליוני שקלים בשנה.
2 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
שר האוצר, ישראל כץ
(צילום: שלו שלום)
במכתב נוקב ששלח יו"ר חטיבת התמרוקים באיגוד לשכות המסחר, ראובן בילט, לשר כץ הוא כותב כי "בשבועות האחרונים הצגת את הרפורמות שתנהיג כשר אוצר חדש ובפרט בחוק ההסדרים הקרוב. לדבריך, הנושא הראשון בחשיבותו הוא ביטול הרגולציות הקיימות של משרד הבריאות בענף התמרוקים ובמוצרי מזון שונים. על אף ההצהרות וההתחייבויות, אסדרת ענף התמרוקים הוסרה מחוק ההסדרים.
"וכך, במקום לפתור את בעיית הנטל הכבד הקיים בתמרוקים, על ידי אימוץ הרגולציה השוויצרית כפי שהובטח פעמים רבות על ידי משרד הבריאות ומשרדי ממשלה אחרים, ולאחר שאף הבענו את תמיכתנו באימוץ הרגולציה הנהוגה בשוויץ ככתבה וכלשונה, אנו דורכים במקום".
בילט מוסיף כי "בנוסף להכבדה הרגולטורית, נוכח אי שינוי הרגולציה הקיימת, מוטלות אגרות רישוי על תמרוקים המייקרות את עלות המוצרים לצרכנים. אגרות אלה אינן נדרשות במסגרת הרגולציה האירופית, השוויצרית ואף אינן נהוגות בארה"ב.
"לפני אימוץ הרגולציה, אשר ייתכן שידחה בחודשים ואולי שנים, נבקש לבטל את הדרישה לתשלום אגרות בישראל כבר במסגרת חוק ההסדרים הקרוב, וזאת לאחר הבטחות של שנים לשינוי המצב הקיים. אין לקשור את שינוי הליכי הרישוי הארוכים והמסורבלים, עם נושא האגרות הנאמדות במיליוני שקלים בשנה, וביטולן יביא לשינוי משמעותי בעלויות לצרכנים".
היבואנים מציינים כי ביטול האגרות אינו דורש הליך חקיקה של הכנסת, אלא "פעולה פשוטה שתוכל להוביל להורדת יוקר המחיה בישראל. נתונה בפניך הזדמנות להוכיח שהדברים לא היו מן השפה אל החוץ".