תיקונים מהותיים בסיוע לעסקים: מליאת הכנסת אישרה היום (שני) בקריאה שנייה ושלישית הקלה בתנאי קבלת המענק לפגיעה ממושכת עבור עסקים חדשים. התיקון התקבל לדרישת חברי ועדת הכספים במסגרת הצבעה חוזרת שהתקיימה לעניין חוק התוכנית הכלכלית. בנוסף, נקבע שינוי לעניין תחשיב המענק לעסק שיגיע ל-90% ממחזורו בתקופה המקבילה בשנת 2019.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
האישור הגיע לאחר שוועדת הכספים קיימה היום ישיבה לעניין בקשות לדיון מחדש בנושא הצעת חוק התוכנית לסיוע כלכלי, "נגיף הקורונה החדש", כהוראת שעה, והכינה את הצעת החוק, שיזם שר האוצר, ישראל כץ, לקריאה שנייה ושלישית. את הדיון ניהל ח"כ ינון אזולאי.
2 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
במסגרת הדיון הוכנסו לא במפתיע, לאור דרישת רוב חברי הוועדה עוד בשבוע שעבר, שינויים מהותיים לעניין המענק החד-פעמי החדש, אשר יינתן לעוסקים שספגו במהלך המשבר פגיעה ממושכת.
במסגרת המענק יוענק לעוסק שמחזור עסקאותיו עד 300 אלף שקל פיצוי בהתאם לגובה הפגיעה בירידת מחזורו - בדומה למתווה הפיצוי בגין הוצאות קבועות:
  • על ירידה במחזור של 25%-40% יקבל העוסק 3,000 שקל
  • על ירידה של 40%-60% - יקבל העוסק 5,000 שקל
  • על ירידה של 60% ומעלה - יקבל העוסק 9,000 שקל
לעוסק עם מחזור עסקאות של מעל 300 אלף שקל, נקבע כי הפיצוי יהיה מחצית מסכום כל המענקים בגין הוצאות קבועות שקיבל, בתנאי שסכום זה לא יפחת מ-9,000 שקל ולא יעלה על 50 אלף שקל.
לעניין עסק עם מחזור של 300 מיליון שקל ומעלה, נקבע לבקשת הוועדה כי הפיצוי יהיה 60% מהסכום של כל המענקים בגין הוצאות קבועות שקיבל, עד לתקרה של 50 אלף שקל.

הקלות בתנאי הזכאות

תנאי הזכאות הינם: עוסק שמחזור עסקאותיו עד 300 אלף שקל יהיה זכאי למענק בגין ירידת מחזור של לפחות 25% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2019. התקופה הקובעת לעניין ההשוואה לירידת המחזור לעניין מענק זה, הינה ה-1 למרץ 2019 עד לסוף 2019.
עבור עוסק בעל מחזור של מעל 300 אלף שקל ועבור עוסק בעל עסק חדש, התנאי שנקבע הוא אם היה זכאי לשלוש תקופות ויותר של מענקי "הוצאות קבועות".
במסגרת הדיון היום, ולדרישת חברי הוועדה בדיון הקודם, הסכים משרד האוצר כי לעניין בעל עסק חדש, התנאי יהיה אם היה זכאי לשתי תקופות - במקום שלוש ויותר - של מענקי הוצאות קבועות, מה שצפוי להכניס לגדר הזכאות לפיצוי החדש, עסקים חדשים רבים.
2 צפייה בגלריה
הפגנה ביפו של העצמאים
הפגנה ביפו של העצמאים
הפגנה ביפו של בעלי עסקים עצמאים
(צילום: מוטי קמחי)
סעיף נוסף שנקבע היום, קובע כי במידה וסך כל הסכומים הללו - מחזור העסק בחודשים מרץ עד דצמבר 2020 בתוספת מענקי הוצאות קבועות שקיבל בגין תקופה זו ובתוספת המענק החדש עבור פגיעה ממושכת - יהיו בגובה של למעלה מ-90% ממחזור העסק בתקופה המקבילה בשנת 2019, אזי יהיה העסק זכאי ל-65% מסכום המענק לפגיעה ממושכת.
במקביל, שורת חוקים כלכליים צפויים להיות מאושרים אחר הצהריים בכינוס פגרה מיוחד של הכנסת. ועדת הכנסת, בראשות ח"כ איתן גינזבורג, החליטה להיענות לבקשת הממשלה ולהעניק פטור מחובת הנחה (הקדמת הדיון) לארבע הצעות חוק, שאושרו אתמול בוועדת השרים לענייני חקיקה והם חלק מחוק ההסדרים שלא הובא לאישור באין תקציב מדינה מאושר לשנים 2020 ו-2021.

ארבעת החוקים:

  • הצעת חוק סליקת צ'קים וצ'קים ללא כיסוי.
  • הצעת חוק הבנקאות המרחיבה את מקורות המימון לתאגידים חוץ-בנקאיים העוסקים במתן אשראי.
  • הצעת חוק לעידוד פיתוח טכנולוגיה בתחום הפיננסי בישראל.
  • הצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, הכוללת עיכוב הליכים לשם גיבוש ואישור הסדר חוב.
פורסם לראשונה: 13:20, 11.01.21