שר האוצר ישראל כץ פרסם היום (שלישי) תוכנית סיוע חדשה לעצמאים ולעסקים הקטנים והבינוניים, שכוללת בעיקר הארכה ותגבור של תוכניות הסיוע הקיימות והגמשת הקריטריונים למתן ההלוואות בערבות מדינה.
לדבריו, על רקע התמשכות המגבלות והצפי לסגר או הגבלות נוספות, ועד להגעה והשפעה נרחבת של החיסונים על פעילות המשק הישראלי, יש צורך בהתאמה ובתגבור תכנית הסיוע לעצמאים ולעסקים הקטנים והבינוניים בכדי להתמודד עם הימשכות משבר הקורונה.
1 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
ישראל כץ
(צילום: לע"מ)
התוכנית החדשה תכלול את המשך הורדת הזכאות למענקים החל מ-25% פגיעה גם למענקים החל מחודש ינואר ואילך.
בנוסף, עסקים שנפגעו בממוצע ב-25% לפחות בתקופת הקורונה, מחודש מרץ עד סוף חודש דצמבר, יהיו זכאים לקבל מענק מיוחד בגין "פגיעה ממושכת", שבמסגרתו: עסקים עם מחזור שנתי של עד 300 אלף שקל יקבלו מענקים בגובה 8,000-6,000 שקלים או 10,000 שקלים, לפי המחזור שלהם. עסקים עם מחזור שנתי של מעל 300 אלף שקל ועד 400 מיליון יקבלו מענק בהיקף של 50% מהמענק הממוצע שקיבל העסק במהלך ב-2020 עד לתקרת מענק מיוחד של 50,000 שקל. המענק המיוחד בגין פגיעה ממושכת יינתן בצמוד ככל הניתן לתשלום מענקי נובמבר-דצמבר, בשלהי חודש ינואר תחילת פברואר.

עוד הודיע כץ כי תוגמש ותשודרג תוכנית ההלוואות לעסקים, תוך הורדת המגבלות ושינוי והגמשת הקריטריונים, בדגש על העסקים הקטנים והבינוניים, כדי שיתאפשר להם לקבל במהירות ובקלות את ההלוואות הנדרשות, וכדי לממש סכומים גבוהים יותר מ-23 מיליארד שקל שהוקצו למימוש עד כה וזאת מתוך כ-40 מיליארד שקל שהועמדו עבור קרנות ההלוואות תוך כדי ביטול קשיים שאותרו בעבר.
מעבר לכך, כץ הכריז כי יקודמו באופן מיידי צעדים להקלת הנטל הרגולטורי על המגזר העסקי - הקלות בהקמת עסק חדש, הארכת רישיונות, דחיית אגרות והקפאת רגולציה מכבידה. בנוסף, לדבריו, מסלול הארנונה יעבור התייעלות והפחתת בירוקרטיה משמעותית שתקל על הזכאיים לקבל את תשלומי החזר הארנונה.