לראשונה, ישראל קיבלה היתר משלטונות יפן לייצא אבוקדו למדינה. תהליך האישור מול שלטונות יפן היה ארוך, מחשש של היפנים לחדירה של זבוב הים התיכון לתחומם. רק לאחר שהשתכנעו כי יינקטו כל האמצעים למניעה, אושר יבוא האבוקדו מישראל. ביפן נמכר אבוקדו בודד במחיר של למעלה מ-3 דולר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בייצוא אבוקדו מזן "האס" אשר מבשיל סביב חודש נובמבר, והצפי הוא שכבר בחורף הקרוב ייצא המשלוח הראשון ליפן. בניגוד לישראל, היפנים לא משלבים אבוקדו בסושי, אך מכירים בו כסופר פוד לצריכה ביתית.
עד כה, יפן ייבאה אבוקדו בעיקר ממקסיקו, פרו, צ'ילה, ארה"ב וניו זילנד. ישראל היא אחת מהיצואניות המובילות של אבוקדו, שנחשב כיום לאחד מהענפים הרווחיים בחקלאות, לצד ייצוא התמרים.
1 צפייה בגלריה
אבוקדו ב-44 שקל לק"ג
אבוקדו ב-44 שקל לק"ג
בקרוב ביפן. אבוקדו
(צילום: איתמר אייכנר)
מחיר טון אבוקדו בשער הנמל באירופה מגיע ל-2,300 אירו. ייצוא האבוקדו נמצא במגמת עלייה בעקבות הגידול בצריכה בחו"ל והרחבת שטחי הגידול בישראל.
בעשור האחרון הוכפל היקף ייצוא האבוקדו. בשנת 2019 ישראל ייצאה 69 אלף טון אבוקדו, שהיווה כ-55% מהיבול.
בישראל מגדלים אבוקדו בשטח של כ-120 אלף דונם, כאשר בשנים האחרונות נוספו כ-10,000 דונם, רובם מזן האס. השנה, בשל החמסין, איבד הענף 20 אלף טון אבוקדו. סך יבול האבוקדו בישראל עומד על כ-125 אלף טון, מתוכם כ-45% לצריכה מקומית.
ראובן דור, יו"ר שולחן מגדלי האבוקדו במועצת הצמחים, אמר כי האישור להסכם הייצוא היה כרוך בעמידה בסטנדרטים מחמירים של איכות הפרי, הנחשב למוקפד ביותר בשוק הייצוא ליפן. לדבריו, "מגדלי האבוקדו בארץ נערכים ליישום ההסכם, עם היתכנות לייצוא ראשון כבר באביב 2021 של כ-100 טון אבוקדו ליפן, כאשר השאיפה היא להגיע לכ-2,000 טון בשנה".
ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות, ציין כי "כעת מגדלי האבוקדו בארץ יוכלו לייצא ליעד נוסף, השוק היפני, דבר המציב את החקלאות הישראלית כמובילה בגידול אבוקדו בעולם. ישראלי צורך בממוצע 8-9 קילו אבוקדו בשנה, כאשר שיא צריכת האבוקדו היא בחודשים דצמבר, ינואר ופברואר. בחודש אוקטובר נמכר קילו אבוקדו לצרכן בישראל במחיר ממוצע של 15-19 שקל לק"ג, כאשר המחיר לחקלאי הוא כ-7 שקלים לק"ג".
את המגעים מול יפן ניהל משרד החקלאות. יעקב פולג, סמנכ"ל בכיר לסחר ושיתוף פעולה בינלאומי במשרד אמר: "משרד החקלאות רואה חשיבות רבה בפתיחת שווקים חדשים ועידוד היצוא החקלאי מישראל, ונמשיך לפעול לפתיחת יעדים נוספים והרחבת השווקים הקיימים".