משרד הבריאות הודיע היום (ראשון), כי יאפשר יצוא של קנאביס רפואי לתקופה של שלושה חודשים, עד מעבר התקציב. היצוא יתאפשר מיידית רק לחברות שהתחייבו בפני משרד הבריאות למלאי זמין והורדת מחירים עבור המטופלים הישראלים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המוצרים שהחברות ייצאו יהיו רק אלה שמאושרים לממכר גם בישראל, שהמלאי שלהם למטופלים הישראליים גבוה, ושמחירם למטופלים הישראלים יעמוד על מחיר אחיד של 140 שקל למוצר עבור מטופל מעל גיל 21, ועל 100 שקל למוצר עבור מטופל מתחת לגיל 21.
2 צפייה בגלריה
קנאביס רפואי
קנאביס רפואי
קנאביס רפואי
(צילום:shutterstock)
נתוני משרד הבריאות מראים כי מחירי הקנאביס הרפואי נעים כיום בטווח ממוצע של 2,000-750 שקל לחודש, בהתאם לצריכת המטופל. סגן שר הבריאות, יואב קיש, התחייב בפני המטופלים כי חלק מטיפולו בתחום יכלול הורדת מחירים.
המהלך הונע על ידי קיש שאחראי במשרד על הנושא. זאת שלאחר שלא נענה על ידי משרד האוצר לקבל 100 מיליון שקל, אותם דרש לקידום היצוא תוך סבסוד מוצרי הקנאביס הרפואי עבור המטופלים.
"היצוא הוא מיידי ומבוסס על אמון עם השוק. אם נגלה שחברות הקנאביס משחקות עימנו, נסגור את האפשרות לייצא", אמר קיש. "היינו במגע עם כלל השחקנים ואיפשרנו לכולם להשתתף, אבל רק מי שהבטיח מלאי זמין למטופלים הישראליים לצד הורדת מחיר יוכל לייצא. המהלך עצמו נעשה ללא משרד האוצר, כי אי אפשר לחכות, וחשוב להתחיל להניע את היצוא".
2 צפייה בגלריה
 ועדת קורונה
 ועדת קורונה
סגן שר הבריאות, יואב קיש
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
בין החברות שהגיעו להסכמות עם סגן השר קיש ויוכלו להתחיל בייצוא בהנחה וישיגו התקן הנדרש במדינות היעד (EU-GMP), נמצאות החברות הציבוריות: שיח, קנדוק בבעלות אינטרקיור הציבורית, פנאקסיה, טוגדר פארמה, תיקון עולם קנביט, ויוניבו. ובין החברות הפרטיות, B.O.L פארמה, מדיקיין ובטר.
יצוא הקנאביס התאפשר לאחר שסקיש העביר בדצמבר 2018 תיקון לפקודת הסמים המסוכנים שאפשר לממשלת ישראל לאשר היצוא בינואר 2019. לאחר אישור הממשלה החל גל של כניסת חברות קנאביס לבורסה שהוביל החברות לשווי שיא מצרפי של כחמישה מיליארד שקל עד סוף המחצית הראשונה של 2019.
משרד הבריאות סירב להחיל את היצוא בשל אי קבלת תקנים מספיקים בנושא ולאחר שנכנס לעימות מול הספקים המקומיים, שסירבו לשתף עימו פעולה והיכנס לתלם הרפורמה שהמשרד הוביל בתחום.
יש לציין, כי לצד הסבירות הגבוהה לזריקת המרץ שהתחום יקבל בבורסה, רוב החברות עדיין לא מוכנות ליצוא ונעדרות רישום מוצרים בארצות היעד, ואינן מצוידות בתקנים הנדרשים בהן. בנוסף, היצוא יתאפשר כאמור רק למוצרים שיבטיחו מלאי זמין בארץ, דבר שידרוש זמן לטובת הגדלת אפשרויות הייצור, בהנחה ויהיה ביקוש למוצרים.