מרטין רפפורט, בעלי חברת רפפורט המשמש כ"לוי יצחק" של ענף היהלומים העולמי, הודיע על הורדת מחירים של 6%-8% על כל סוגי היהלומים בעקבות משבר הקורונה. מדובר בהורדת המחירים הדרמטית ביותר שנרשמה בענף מזה שנים.
רפופרט מפעיל זירת מסחר דיגיטלית עולמית ליהלומנים, שבה הוא מציע את ההנחה. עד לאחרונה, למרות הפגיעה הקשה בענף בישראל בעקבות סגירת שווקי אסיה בצל התפשטות הקורונה, השוק האמריקני, המהווה 48% מענף יצוא היהלומים בישראל - המשיך לתפקד כרגיל. סגירתו כעת בעקבות החמרת הצעדים בארצות הברית שיתקה סופית את הבורסה ליהלומים ברמת גן, ול-ynet נודע כי מרבית העסקים הנמצאים בבורסה סגרו כעת את משרדיהם.
2 צפייה בגלריה
רוסיה כריית יהלומים מירני
רוסיה כריית יהלומים מירני
יהלומים
(צילום: AFP)
יורם דבש, נשיא בורסת היהלומים אמר ל-ynet: "בית קברות. אני בא עכשיו מהבורסה, במקום 10,000 איש שהיו מגיעים מידי יום, כמעט שאין נפש חיה. גם משלוחי יהלומים כמעט לא מגיעים בגלל הסגר התעופתי.
"הודו, שהיא מרכז ליצור וסחר ולקוח גדול של יהלומי גלם מישראל עצרה את הטיסות וגם את העברות הכספים עד 15.4. יצוא היהלומים ברבעון ראשון של 2020 רשם ירידה דרמטית של למעלה מ-90% בסחר מול הונג קונג וארה"ב - כלומר אבדן מכירות בסך שני מיליארד דולר".
2 צפייה בגלריה
היהלומן מרטין רפפורט
היהלומן מרטין רפפורט
היהלומן מרטין רפפורט
(צילום: גיא אסאיג)
החלטתו של רופורט עוררה זעם בקרב יהלומנים בעולם המשתמשים בפלטפורמת סחר היהלומים הדיגטלית שלו, משום שהורדת המחיר פירושו הורדת שווי מלאי היהלומים שבידם, אותם רכשו במחיר הישן ויאלצו למכור במחיר נמוך.
כמו כן, מלאי היהלומים משמש את היהלומן כבטוחה לבנק, כנגד אשראי. יהלומנים רבים החליטו לעזוב את פלטפורמת רפפורט, הגדולה ביותר בענף, בעקבות המהלך. הפדרציה ובעקבות כך הפדרציה העולמית של בורסות היהלומים הודיעה כי תקים פלטפורמה חלופית. ועד אז היא ממליצה ליהלומנים מכל העולם לעשות שימוש בפלטפורמת הסחר הישראלית "גט דיימונדס" של מכון היהלומים.