המצב העגום של המשק: מדו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שהגיע לידי ynet, עולה כי מספר עצום של 70 אלף עסקים צפויים להיסגר בשנת 2020, לעומת 40 אלף עסקים חדשים שכבר נפתחו ועוד יפתחו השנה. המשמעות היא שמספר העסקים בישראל השנה יקטן במספר גבוה של 30 אלף בתי עסק.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
נתוני הדו"ח יוצגו מחר (ד') בדיון מיוחד על מצב המשק בוועדת הכספים של הכנסת, שיזם יו"ר הוועדה משה גפני. בדיון יוצג מצבו החמור של המשק, כפי שעולה מהמחקר של מאיר אזנקוט ונעם בוטוש ממרכז המחקר והמידע של הכנסת. מהדו"ח עולה כי שיעור סגירת העסקים בישראל צפוי לגדול השנה בכ-50% לעומת גידול של 25% בממוצע עולמי - דהיינו, מצב העסקים בישראל חמור בהרבה מאשר ברוב מדינות העולם.
3 צפייה בגלריה
חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ברחוב בן יהודה בתל אביב. נאלצו לסגור אחרי 60 שנות פעילות
חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ברחוב בן יהודה בתל אביב. נאלצו לסגור אחרי 60 שנות פעילות
חנות צעצועים ומכשירי כתיבה שנאלצו לסגור אחרי 60 שנות פעילות
(צילום: אוראל כהן)
החוקרים מסבירים כי הסיבות העיקריות לשיעור סגירה גבוה יותר לעסקים בישראל הן איתנות פיננסית נמוכה יחסית, מינוף פיננסי גבוה יחסית, ימי אשראי ארוכים ותקופת הגבלות ארוכה נוכח משבר הקורונה, שעלולה למוטט רבים מהעסקים בישראל כבר השנה. מספר העסקים הקטנים והבינוניים באשראי העסקי בישראל נאמד בכ-25.9%, לעומת 53.7% ממשקלם בתוצר.

כ-15% מהמסעדות ובתי הקפה לא יחזרו לפעילות

עוד מציינים מחברי הדו"ח כי ענפים אחדים מצויים בסיכון גבוה בגין המשבר. בראשם מצויים בתי המלון המתבססים על תיירות חוץ, שחלק גדול מהם עודם סגורים, בתי מלון קטנים שיתקשו להתאושש, וגם מסעדות ואולמות אירועים. לדברי החוקרים, כל אלה לא קיבלו פיצוי הולם וממוקד והם מצויים בקשיים פיננסיים.
3 צפייה בגלריה
חיפה
חיפה
לפי הדו"ח, כרבע מהמסעדות, בתי הקפה והברים יקרסו בחודשים הקרובים
(צילום: שמיר אלבז)
הדו"ח מאמץ את תחזית נציגי ענף המסעדות ומעריך ש-10% עד 15% מהמסעדות, בתי הקפה והברים בישראל לא יחזרו כלל לפעול, וכ-20%-30% יחזרו אמנם לפעול, אך יקרסו כבר בחודשים הקרובים אם לא יקבלו סיוע.
כלכלני מרכז המחקר והמידע של הכנסת קובעים כי במסגרת קרן ההלוואות בערבות מדינה, לרוב לא מאושרות הלוואות לעסקים בסיכון גבוה, דבר המקשה במיוחד על ענף המסעדנות.
3 צפייה בגלריה
משה גפני במפגש ראשי מפלגות עם התעשייה הישראלית
משה גפני במפגש ראשי מפלגות עם התעשייה הישראלית
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני
(צילום: מוטי קמחי)

שיעור הצמיחה בישראל יהיה מעט חיובי יותר מב-OECD

לצד הנתונים העגומים, יש גם בשורה מעט חיובית בדו"ח שיוצג לוועדה: לפי מרכז המחקר של הכנסת, בתרחיש מתון שיעור הצמיחה בישראל בשנת 2020 יהיה 6.2%- לעומת 7.7%- כחזוי במדינות ה-OECD - שמצבן אם כך חמור עוד יותר.
גם לשנת 2021 התחזית לישראל היא של צמיחה טובה יותר מאשר במדינות ארגון המדינות המפותחות - 5.7% בישראל לעומת צמיחה של 4.8% בלבד במדינות ה-OECD. בתרחיש החמור יותר, למשל אם יפרוץ גל שני של התפשטות נגיף הקורונה, שיעור הצמיחה בישראל בשנת 2020 יהיה 8.3%- בהשוואה ל-9.3%- בממוצע במדינות ה-OECD.