סכסוך משפטי בין איש העסקים ומפיק הסרטים יורם גלובוס לבנק לאומי חושף כי הבנק פתח לאחרונה בתיק הוצאה לפועל נגד גלובוס (77), שבמסגרתו מונתה כונסת נכסים על דירה יקרת ערך של גלובוס בצפון תל אביב. גלובוס מבקש במסגרת תובענה שהגיש לבית משפט השבוע להורות על ביטול צו כינוס הנכסים וכן לאפשר לו למכור לבד את הדירה ולפרוע באמצעות התמורה שתתקבל מהמכירה את כל יתרת ההלוואה הבלתי מסולקת של הבנק בסך כ-1.4 מיליון שקל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
גלובוס למעשה לא רוצה שהדירה תימכר על ידי כונסת הנכסים מטעם הבנק מאחר ולדבריו "פירעון החוב שלא על דרך הליכי כינוס תחסוך תשלום שכר טרחה של כונסת הנכסים בסך אסטרונומי של 312 אלף שקל. מדובר בחיסכון משמעותי של סכומים במאות אלפי שקלים אשר לא ניתן להקל בהם ראש בפרט בתקופת המשבר הכלכלי הנוכחי", מציין גלובוס בתצהיר שהגיש לבית המשפט השבוע ונחשף עתה ב-ynet.
1 צפייה בגלריה
יורם גלובוס
יורם גלובוס
יורם גלובוס
(צילום: משה שי)
לטענת גלובוס, כונסת הנכסים שמונתה לדירה "פועלת לסכל את אפשרות המכר העצמי מתוך אינטרס צר של גריפת שכר טירחה מנופח על חשבון גלובוס והבנק". גלובוס טוען כי יתרת ההלוואה הבלתי מסולקת ללאומי הינה כ-1.4 מיליון שקל (כשליש משווי הדירה) וחוב גלובוס בפיגור עומד על כ-150 אלף שקל (כ-3.5 אחוז משווי הדירה).
גלובוס, שהיה חתום כמפיק יחד עם בן דודו המנוח, מנחם גולן, על כמה מהלהיטים הגדולים של הקולנוע הישראלי בשנות השבעים שביניהם קזבלן ואסקימו לימון, זכה למעמד של טייקון הוליוודי לאורך שנות השמונים כשקנה וניהל עם גולן את אולפן ההפקות העצמאי "קאנון". השניים הפיקו כמות עצומה של סרטים שחלקם זכו שנים אחר כך למעמד פולחני, והפכו את גולן וגלובוס לכוכבי שני סרטי תעודה שהופקו בשנים האחרונות על ימיהם בהוליווד.

"הדירה מוערכת ב-4 מיליון שקל"

גלובוס מציין בתצהיר שהגיש השבוע לבית המשפט כי "אני הבעלים הרשום של דירה בתל אביב בשטח של 120 מ"ר, כוללת 2 חניות ומחסן וממוקמת בצפון תל אביב. שווייה מוערך בכ-4.1 מיליון שקל". לטענת גלובוס הוא נאלץ לעזוב את הארץ בשנת 2016 ללוס אנג'לס לצורך קבלת טיפולים רפואיים מיוחדים. "באפריל 2012 נטלתי מהבנק הלוואה בסך של כ-1.7 מיליון שקל. להבטחת פירעונה נרשמה לטובת הבנק משכנתה על זכויותיי בדירה. כהשלכה ישירה מהסתבכותי הרפואית נוצר פיגור בהחזרי הלוואה כלפי הבנק, כך שבשלהי שנת 2018 הצטבר פיגור בתשלומי הלוואה בסכום של כ-140 אלף שקל. אי לכך, ובעת שאני שוהה בחו"ל, פתח הבנק נגדי ביולי 2018 את תיק ההוצאה לפועל. לימים מונתה באת כוח הבנק לכונסת נכסים על הדירה".
גלובוס טוען כי המינוי של כונסת הנכסים התגלה לו בדיעבד ובפברואר 2020, כ-40 ימים לאחר מינוי הכונסת, הגיעו הצדדים לסיכום שאם יעמוד בהחזרי התשלום שקבעו ייסגר לטענתו תיק ההוצאה לפעול ויבוטל מינוי הכונסת. אלא שאז לטענת גלובוס הגיעה הקורונה במרץ 2020: "בשל מצבי וגילי המתקדם נפגעתי מהשלכות המגפה כפל כפליים... ההשלכה הישירה הייתה פגיעה בעסקיי ותהליכים עסקיים בהם הייתי מעורב ובהם השקעתי שנועדו לייצר תזרים מזומנים ממנו ניתן היה לשלם אף את החוב בפיגור לבנק, הוקפאו או עוכבו לחלוטין", מציין גלובוס בתצהירו.
למעשה, טוען גלובוס כי "ניתן לקבוע כי ביני לבין הבנק הושג הסכם על דרך התנהגות להארכת מועד לפירעון החוב בפיגור עד לחלוף מצב החירום העולמי, ומיד לאחר חזרת המשק לפעילות כלכלית נורמטיבית - יחודשו תשלומי הפירעון החודשיים". גלובוס טוען כי בספטמבר 2020, לאחר שהבין כי קשה להעריך מתי יוחזרו עסקיו לסדרם, החליט כי הוא רוצה לפרוע את מלוא יתרת ההלוואה הבלתי מסולקת כלפי הבנק באמצעות מכר עצמי של הדירה ותשלום מלוא יתרת החוב מכספי התמורה. אולם, לטענתו, הבנק והכונסת הפרו את ההתחייבות שלהם כלפיו לאפשר לו למכור בעצמו את הדירה. מנגד, טענה הכונסת כי לא תעמוד לגלובוס זכות המכר העצמי באשר זו פקעה. רשם ההוצאה לפועל דחה את בקשת גלובוס לעכב את הליכי המימוש לצורך לימוד חומר תיק ההוצאה לפעול מאחר והדלת סגורה בפניו למכר עצמי בשל חלוף המועדים.

"סכום דימיוני"

גלובוס טוען במסגרת תובענה שהגיש השבוע לבית המשפט המחוזי בתל אביב באמצעות עוה"ד רון קולנברג ואורן יוסף כי "אני מעוניין לפרוע את מלוא חובי כלפי הבנק, ולהימנע מהליכי כינוס יקרים שעלותם המוערכת, אילו תוגש על ידי הכונסת בקשה לפסיקת שכר טירחה, היא בסכום דמיוני של 312 אלף שקל. לא ניתן להלום מצב שבו שכר הטירחה שייפסק לכונס הנכסים יהיה כפול מיתרת החוב שבפיגור. מדובר בתרחיש סוריאליסטי, בפרט בימי המשבר הכלכלי העולמי שפקד אותנו בעקבות התפרצות נגיף הקורונה.
"מאזן הנוחות נוטה במפורש לקבלת בקשתי לאפשר לי לפרוע את יתרת חובי כלפי הבנק שלא על דרך של הליכי כינוס. המדובר בתיק אשר נפתח בגין יתרת חוב בסך 150 אלף שקל, סך זניח יחסית ביחס לשוויי הדירה העומד על כ-4.1 מיליון שקל". עוד נטען בתצהיר כי "נזכיר כי שילמתי על חשבון חוב ההלוואה לא פחות מ-90 אלף שקל מאז שנפתח תיק ההוצאה לפועל".
יצוין כי ביולי האחרון בנק לאומי הגיש תביעה בסך כ-168 אלף שקל כנגד גלובוס ורעייתו לאה גלובוס. זאת בטענה כי ביתרת חשבון הנתבעים אצל בנק לאומי יש יתרת חוב של כ-168 אלף שקל שלא כוסתה.
מטעם בנק לאומי נמסר בתגובה: "מדובר בתהליך שנמשך שנים. מטעמי סודיות בנקאית הבנק אינו יכול למסור מידע. כמקובל, נגיש את חוות דעתנו בבית המשפט".
מטעם כונסת הנכסים, עו"ד יעל דאובר לא נמסרה תגובה.