לפני יותר משבוע הוציא ראש הממשלה בנימין נתניהו הודעה לתקשורת שבה הנחה את הצוות הכלכלי להכין תוכנית סיוע למשק, שנמצא במשבר בצל התפשטות מגפת הקורונה. נתניהו ציין כי על התוכנית להיות מוכנה תוך 48 שעות. עבר כמעט שבוע מאז חלף אותו דד-ליין ורק הערב (ב') הציג שר האוצר, משה כחלון, את התוכנית הגדולה, שלמרבה הצער לא סיפקה הרבה הפתעות או הרבה בשורות בכלל.
שר האוצר כחלון ניצל את המעמד ואת זמן המסך היקר בפריים טיים, כשכל הציבור שומע על הגבלות התנועה החדשות, כדי להיפרד מהתפקיד, שאותו יעזוב עם כינונה של הממשלה הבאה. נאום הפרידה רק צרם יותר למאות אלפי דורשי העבודה החדשים ולצידם העצמאים, שבמקום לקבל פתרונות, קיבלו מנה גדושה של סופרלטיבים על גודל התפקיד שאותו יעזוב כחלון בקרוב. לפחות את זה הוא יכול היה לחסוך מהציבור בתקופה הזו, שבה האזרחים משוועים לשר אוצר מתפקד במשרה מלאה.
3 צפייה בגלריה
שר האוצר משה כחלון בהצגת התוכנית הכלכלית
שר האוצר משה כחלון בהצגת התוכנית הכלכלית
שר האוצר משה כחלון בהצגת התוכנית הכלכלית
מה בכל זאת יש בתוכנית הכלכלית? בעיקר מספרים גדולים, שקשה מאוד לתרגם אותם לכאן ולעכשיו. גם נתניהו וגם כחלון ציינו בגאון את המספר 80 מיליארד שקל, אותו מספר שכולם מכירים מהימים האחרונים. כדי להוכיח לציבור עד כמה המספר גדול, הם דאגו לציין שמדובר ב-6% מהתוצר הלאומי של ישראל. אלא שלעומת תוכניות שנעשו בחו"ל, המספר רחוק מלהרשים.
זריקת המספרים המשיכה כרשימת מכולת ששר האוצר כחלון הקריא מהדף: 10 מיליארד שקל למערכת הבריאות, רשת ביטחון סוציאלית של 20 מיליארד שקל, סיוע לעסקים של 32 מיליארד שקל ותוכנית האצה למשק של 8 מיליארד שקל. אלה מתווספים ל-10 מיליארד שקל שעליהם הכריזו בעבר, רובם יינתנו כהלוואות לעסקים בערבות מדינה.

העצמאים עדיין בערפל

העצמאים שציפו אולי אולי לבשורה, התאכזבו שגם ההפגנה שארגנה היום בירושלים הותירה אותם בלי פתרון ממשי. כחלון הבטיח 3 מיליארד שקל במענקים לעצמאים שהכנסתם נפגעה, כאשר הם יקבלו עד 6,000 שקל כמענק בחודש הקרוב ובחודש שלאחריו עד 8,000 שקל – לכל בעל עסק שהכנסתו נפגעה מהקורונה. איך זה יעבוד? מה המנגנון? ואיך נקבע סכום המענק הסופי? העצמאים יצטרכו לחכות לתשובות, בתקווה שיש מנגנון מוסדר שיימסר להם בימים הקרובים. האם הם יראו את הכסף לפני החג? בקצב העניינים הנוכחי, אפשר להטיל בכך ספק.
כחלון התגאה בתוכנית בסיוע נוסף לעצמאים בהקצאת 3 מיליארד שקל להחזר מקדמות מס הכנסה לעסקים שנפגעו. יש הרבה אבסורד בהצגת הדברים כך. עסקים קטנים בישראל מחויבים בתשלום מקדמות למס הכנסה בהתאם להכנסתם הצפויה. מקדמות אלו שולמו למדינה זה מכבר, כך שלא מדובר בכסף חדש שהמדינה מוציאה מהכיס, אלא החזר של כספים שהמדינה גבתה מהעצמאים מראש.
אם יש משהו שהעצמאים יכולים להתנחם בו הוא בהקצאת 2.7 מיליארד שקל בביטול של תשלומי ארנונה למועצות המקומיות לעסקים שנפגעו. גם כאן, בדומה ליתר פרטי התוכנית, לא ברור המנגנון שלפיו ייקבע הפטור מתשלום ארנונה. ישנם עסקים קטנים שממשיכים לפעול גם בתקופה זו ועדיין הכנסותיהם נפגעו, האם הפטור יהיה גם להם? מלא או חלקי? או שניתן פטור רק למי שנאלצו לסגור לחלוטין את בית העסק שלהם?
תוכנית הסיוע מלאה בחורים רבים, שאנשי האוצר ובעיקר רשות המיסים שעליה מוטל חלק נכבד, יצטרכו לתפור בימים הקרובים. ההתמהמהות בגיבוש התוכנית ובפרסומה לא מבשרים טובות לגבי המשך הדרך, כאשר הסבירות לכך שזו לא תספיק נראית היום גבוהה במיוחד.