אור ירוק לפינוי 115 דונם משטחי הנמל הצבאי באילת לטובת מגורים, תעסוקה, מלונאות ומסחר בעיר. הוועדה לשמירה על הסביבה החופית (ולחוף) שבמינהל התכנון אישרה השבוע פינוי חלק גדול מהנמל הצבאי באילת, זאת בהתאם להחלטת ממשלה לפיתוח העיר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במסגרת המהלך, המתואם עם משרד הביטחון, יועתקו שטחי הבסיס הצבאי, המשתרע כיום על פני 155 דונם, לשטח של 47 דונם שממזרח לכביש 90. כך יתפנו 83 דונם ממערב לכביש 90 ו-25 דונם משטחי הרציפים הקיימים לאורך הים שעד היום היו בתחום הבסיס הצבאי. שטחים אלה נקבעו כשטחים לפיתוח בתוכנית המתאר של אילת ובתוכנית מרכז העיר החדש, אשר עתיד להשתרע ממרכז שדה התעופה ועד הנמל האזרחי.
3 צפייה בגלריה
שטח צבאי אילת
שטח צבאי אילת
הנמל הצבאי באילת
(צילום: משרד מייזליץ-כסיף-רויטמן אדריכלים)
3 צפייה בגלריה
פרויקט המגורים במקום הנמל הצבאי אילת
פרויקט המגורים במקום הנמל הצבאי אילת
פרויקט המגורים המתוכנן במקום הנמל הצבאי אילת
(הדמיה: מייזליץ-כסיף-רויטמן אדריכלים)
לדברי מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, "פינוי הבסיס הצבאי בצדו האחד של כביש 90 יאפשר הקמת מתחם עירוני תיירותי מעורב שימושים היורד לכיוון הים, וכן גישה ציבורית לרציף המתפנה". בשטחים שיפונו ממערב לכביש 90, יוקם רובע עירוני חדש, הכולל כ-750 יחידות דיור, 400 חדרי מלון, כ-9,000 מ"ר של שטחי תעסוקה וכ-15 אלף מ"ר של שטחי מסחר. התכנון שם דגש על רחובות שיפנו אל הים, והבינוי כולו מתוכנן בדירוג כלפי המפרץ. בתחום הרציפים המתפנים, תוקם חזית ים עירונית על שטח של 25 דונם שתשלב שטחים פתוחים לציבור, חדרי מלון, מסחר, שימושי פנאי ותרבות.
בימים אלה מקדם מינהל התכנון בשיתוף עם משרד התיירות מסמך מדיניות למפרץ אילת. מסמך המדיניות מלווה על ידי ועדת עורכים מכלל משרדי הממשלה, ויתווה מדיניות ארצית חדשה לרצועת החוף באילת. הוא כולל מענה למגמות תיירותיות עדכניות, כמו תיירות אקולוגית ומדברית, וכן מענה לצרכי הקהילה המקומית ומענה לחובה לשמור על הטבע הייחודי של מפרץ אילת. "פינוי התשתית הנמלית הצבאית, שחסמה שנים רבות את רצועת החוף, הזדמנות ליצירת מרחב אורבני חדש חי ותוסס המאפשר לציבור פעילות מגוונת ועשירה על קו המים", ציינו מהנדס העיר אילת, אסף אריכא, וראש העיר, מאיר יצחק הלוי.

"לא הוצגו כל החלופות עבור פינוי הבסיס"

"פינוי חלק מהבסיס של חיל הים באילת זה אירוע נדיר, שעמלו עליו תקופה ארוכה והינו בעל פוטנציאל חיובי לתרומה לעיר ולמעשה למדינה כולה", אמרה יעל דורי, ראש תכנון בעמותת אדם טבע ודין. עם זאת, העירה כי בתוכנית לא הוצגו כל החלופות שנשקלות עבור הפינוי. "אחת השאלות שעולות היא אם לא ניתן היה לפנות עוד מקו המים עבור הציבור הרחב. בנוסף, במסגרת התוכנית, הצבא עתיד לבנות מבנים חדשים בבסיס, בגובה שעלול לעלות על מבני המסחר והמגורים, ובכלל להסתיר את הים ממקומות רבים".
3 צפייה בגלריה
דלית זילבר
דלית זילבר
מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר
(צילום: ענבל מרמרי)
דורי הוסיפה כי "אולי הדבר המקומם ביותר הוא הצורך במימון הפינוי על ידי הקמה של בינוי מסחרי רב ברצועות שיתפנו עבור הציבור. מוצע בינוי בגובה ארבע קומות של מבני תעסוקה, מסחר ומלונאות, קרוב מדי למים. נכון היה להבהיר שטובת אילת והציבור בכלל גוברת על הצורך לממן את הצבא וללחוץ על מערכת הבטחון לפנות יותר שטח או להסתפק בפיצוי קטן יותר. הצבא אמנם עושה כאן צעד חיובי ומוערך, אז למה להשאיר טעם מר?".
החלטת הוועדה התקבלה במסגרת פעולת צוות ההיגוי, בראשות משרד ראש הממשלה, המלווה את יישום החלטת הממשלה בהשתתפות משרד התחבורה, משרד האוצר, משרד הביטחון, צה"ל, רשות מקרקעי ישראל ומינהל התכנון. התוכנית נערכה על ידי משרד מייזליץ-כסיף-רויטמן אדריכלים.