הדולר ממשיך לרדת ושערו היציג נקבע היום (שלישי) על 3.252 שקלים - השער הנמוך מזה חודשיים. בנק ישראל נמנע עד לשעה זו מלהתערב במסחר וזאת לאחר שכבר רכש ברבעון הראשון של השנה ובראשית חודש אפריל כ-15 מיליארד דולר, מחצית הסכום שעליה הודיע נגיד הבנק, פרופ' אמיר ירון, שירכוש במשך השנה כולה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בבנקים ובבתי ההשקעות סבורים שבנק ישראל שומר את יתר הסכום שעליו התחייב למה שמוגדר כ"ימים קשים יותר", ולפי שעה מניח לשוק להתנהל באופן חופשי, ללא "התערבות מגבוה".
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר שקל
(צילום: Shutterstock)
מראשית החודש נחלש הדולר מול השקל בכ-2.2% וזאת לאחר שעלה בתוך שבועות אחדים מאז הודעתו של הנגיד על הרכישות המוגברות שיבצע בכ-6.8%, משער של 3.11 שקל ל-3.32 שקל. מזה קרוב לחודש נחלש השקל בהדרגה, אך מדי פעם גם מתחזק מעט, בעיקר כאשר בנק ישראל מתערב, גם אם בסכומים קטנים יחסית ברכישת מאות מיליוני דולרים בודדים.
דווקא כאשר הישראלים שוב מצטיידים במטבע זר, עם הגידול במספר היוצאים לחו"ל בעקבות הסרת רוב ההגבלות בנתב"ג, הם נהנים מירידת השער וחוסכים בחו"ל מאות שקלים בשכירת חדרי מלון, מכוניות, טיולים וקניות.
המשך התחזקות השקל היום מגיע דווקא לאחר שאתמול שב והותיר בנק ישראל את הריבית בשיעור השפל של 0.1%. אם האינפלציה תמשיך לגדול, כפי שאירע בעלייה של 0.6% בחודש מרץ, צפוי שבנק ישראל יעלה לקראת סוף השנה את הריבית במשק. במקרה כזה השקל מתחזק עוד וצפויה עוד היחלשות בשערי המטבעות הזרים.
על פי ניתוח של בתי השקעות ושל הדויטשה בנק, בבנק ישראל מעוניינים ששער הדולר ינוע בהמשך השנה בין 3.30 שקלים ל-3.40 שקלים. אם השוק עצמו לא יוביל את השער לכיוון הזה יגביר בנק ישראל את רכישות הדולרים בהמשך השנה. לאחרונה לא שלל הנגיד ירון כי הרכישות, במידת הצורך, יהיו אף גבוהות בשנת 2021 מ-30 מיליארד דולר.
פורסם לראשונה: 13:54, 20.04.21