שבוע אחרי שמשרד הפנים הודיע סופית על ההסכם עם חברת שופרסל, שתנהל את חלוקת תלושי מזון למשפחות נזקקות, אתמול (ראשון) עמותת פתחון לב, באמצעות עו"ד יניב מטלס, עתרה לבית המשפט המחוזי בירושלים בטענה לליקויים רבים בהתנהלות משרד הפנים בדרך לזכייתה של רשת שופרסל במכרז. בעתירה טענו כי "שופרסל הונתה את ועדת המכרזים ונקבה בשמות נקודות מכירה אשר אינן קיימות עוד".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במסגרת המכרז נדרשו המציעים להציע נקודות מכירה בהן יכובדו כרטיסי המזון שבכוונת משרד הפנים לחלק לזכאים. שופרסל, כך לפי העתירה, זכתה במכרז הודות למספר הגבוה של נקודות חלוקה שציינה - 1,627 במספר. אך לטענת פתחון לב, בבדיקה שערכה התגלה כי עשרות מתוכן כלל לא קיבלו פנייה ממנה - וממילא לא הסכימו להשתתף במכרז.
1 צפייה בגלריה
חלוקת מזון של עמותת פתחון לב
חלוקת מזון של עמותת פתחון לב
חלוקת מזון של עמותת פתחון לב
(צילום: עידו ארז)
לפי העתירה, חלק מנקודות המכירה שהציגה שופרסל כבר אינן קיימות. עוד גרסו כי "הבחירה בהצעת שופרסל תביא לפגיעה חמורה בתחרות, בהגנת הפרטיות ובשוויון בין המציעים במכרז. בעקבות כך בית המשפט התבקש לבטל את זכיית שופרסל".
זו העתירה השנייה שמוגשת נגד מכרז זה, הראשונה בוצעה על ידי התנועה לאיכות השלטון, בטענה שהמיזם מכוון ישירות למגזר החרדי. "השר דרעי בוחר לנכס את הסיוע הכלכלי בסך 700 מיליון שקל עבור ציבור מצביעיו, וכל זאת באמצעות תפירת אמות מידה במכרז. את הסיוע הכלכלי יש לחלק לנפגעים האמיתיים ובאופן שוויוני, ולא להשתמש בו עבור מטרות פסולות של תעמולת בחירות שנעשית על חשבון הציבור כולו", טענו.
התוכנית שתצא לדרך בסוף החודש, תוקצבה ב-700 מיליון שקל, ובמסגרתה חברת שופרסל תעמיד 1,527 נקודות מכירה ברחבי הארץ שבהן מקבלי כרטיסי המזון יוכלו לממשם ולרכוש מזון ומוצרים חיוניים. נקודות המכירה כוללות גם עסקים קטנים, מכולות ונקודות מכירה שאינן חלק מהרשת. לפי התוכנית, הכרטיס יגיע ישירות לבית הזכאי, ללא צורך בהגעה פיזית לרשות המקומית, וזאת, כדי למנוע התקהלויות מיותרות. הסכום המירבי למשק בית בכל פעימה הוא 2,400 שקל לזכאי/ת ולבן/ת זוגו. בכספים יוטענו בכרטיס 300 שקל לאדם, לכל אדם נוסף המתגורר עם הזכאי/ת, יוטענו בכרטיס 225 שקל.
מעבר לעתירות, לצד התמיכה של נציגי ש"ס ברשויות השונות, ארגונים רבים יוצאים נגד אופן הפעלת התוכנית: ראשית, נטען כי התוכנית עלתה לאתר משרד הפנים ללא תרגום לשפות אחרות מלבד עברית, רק לאחר שבוע נוסף תרגום לערבית ועדיין אין תרגום לשפות האמהרית, הרוסית ושפות אחרות שהכרחיות לקהל היעד בתוכנית.
שנית, יש הגורסים כי הקריטריונים עלולים להיות בעייתים ולמנוע ממשפחות רבות הזקוקות לכך לקבל את תלושי המזון. ארגון רבנים לזכויות אדם, יחד עם שורת ארגונים חברתיים נוספים הפועלים לקידום ביטחון תזונתי, התריע כי אנשים רבים הזקוקים לסיוע במזון אינם מקבלים הנחה בארנונה וזכותם להנחה אינה ממוצה במקרים רבים. כך למשל, "אשל ירושלים" מפעילים את המיזם הלאומי לביטחון תזונתי מאז 2015, ומעניקים שוברים לפירות וירקות לכ-12 אלף משפחות. לטענתם, הם בדקו אלף משפחות מתוכן, ומצאו שיותר מחצי לא ימשיכו להיות זכאיות עם קריטריון הארנונה.
אבי דבוש, מנכ"ל רבנים לזכויות אדם, אמר כי "השקעת ממשלת ישראל סכום של 700 מיליון שקל לביטחון תזונתי היא השקעה מבורכת, גם אם חד-פעמית בינתיים, ואולם ברור שלא מדובר בסכום שיספיק לכל המשפחות שחיות בעוני ובחוסר ביטחון תזונתי. יש לתקן ולפשט את הקריטריונים כדי להביא ללקיחת אחריות של המדינה על האנשים החיים בעוני בתוכנו".
משופרסל נמסר בתגובה: "שופרסל, בשיתוף עם חברת כאל, זכתה בדין במכרז משרד הפנים לאחר שועדת המכרזים מצאה כי הפתרון האיכותי שהציעה שופרסל, המתבסס על פלטפורמת הסליקה של המותג הבינלאומי VISA, כמו גם הצעתה הכספית למכרז, הינן הטובות ביותר. כל טענות פתחון לב הועלו בפני ועדת המכרזים אשר בחנה ובדקה אותן לעומק, והן כולן נדחו והזכייה אושררה.
"שופרסל מודעת לניסיונותיהם של מציעים אחרים לחבל בזכייתה וכי אלו לא בוחלים בשום טענה, לרבות טענות להפרה של דיני התחרות או פגיעה בתחרות. מצער לראות כי מי שהפסיד במכרז במקום לכבד את התוצאות עושה ככל יכולתו לסכל את המהלך בדרכים לא ראויות. שופרסל תמשיך בתהליך ואנו גאים על הבחירה בנו ועל היכולות לבצע את הפרויקט החשוב".
ממשרד הפנים נמסר כי "המכרז שפורסם נעשה בליווי משפטי קפדני ובחינת המועמדים בוצעה באופן מקצועי וללא משוא פנים. מעבר לכך, התייחסות משרד הפנים לעתירה תינתן בבית המשפט". בנוסף ציינו במשרד הפנים כי כעת יש תרגום באתר הכללי של משרד הפנים אך באתר הייעודי עדיין לא, וכי התרגומים החסרים יעלו לשם בקרוב.