נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, פנה היום (רביעי) בדחיפות לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בדרישה להפחתה מיידית של הסגר כבר בתחילת השבוע הבא, עם תום החגים. לדבריו, מהמידע שהגיע מהשטח עולה כי הפגיעה במגזר המסחר היא אנושה והרסנית, כפי שדווח אתמול ב-ynet.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
נשיא האיגוד מבקש שראש הממשלה יורה על ביטול במגבלת מספר העובדים בשירותים שמוגדרים בתקנות כשירותים חיוניים, ביטול מוחלט של האיסור על פעילות עסקים שאין בהם קבלת קהל ובעוד חמישה ימים, מתום החג, לאפשר פעילות עסקית גם בעסקים המקבלים קהל, בכפוף לעמידה בתנאי התו הסגול והתחייבות המעסיקים.
3 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
עו"ד לין כתב לראש הממשלה: "המגזר העסקי נמצא במצב חירום. המשך הסגר ימוטט את המשק. מספר דורשי העבודה הולך וגדל. אפשר להמשיך לקיים חיים עסקיים, לצד הקורונה, במגבלות ובזהירות הנדרשת".
כאמור, אתמול דווח ב-ynet על קריסה מוחלטת של עשרות חנויות ועסקים בטבורה של ירושלים. במדרחוב בן יהודה בלבד נסגרו 15 חנויות, בהן רוב חנויות היודאיקה והמזכרות, שכולן מוצעות להשכרה. ברחוב יפו, נסגרו חנויות וותיקות הפועלות שם 30 ו-40 שנה וברחוב המלך ג'ור,ג נסגרו שלוש חנויות תכשיטים, חנויות בגדים וכלי בית. "לא זוכר דבר כזה אפילו בשיא תקופת האינתיפאדה", העיד המתווך הוותיק, חיים מלכה.
3 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
על פי המצב החוקי הקיים היום, אין לאפשר הגעה של עובדים למקומות העבודה, אלא על פי רשימה של חריגים, שאחד מהם הוא מה שמוגדר בתקנות כשירות חיוני.
לדברי לין, השאיפה למנוע התקהלויות מובנת וברורה. מה שלא ברור הוא מדוע אוסרים הגעה לעבודה במקומות עבודה שאינם מקבלים קהל. כך למשל, לא כל חברות ההייטק בישראל עומדות בקריטריונים של חוק עידוד השקעות הון ונכנסות לחריג. מדוע למנוע מהן ומכל עסק שלא מקבל קהל, לעבוד? זהו נזק לאומי חמור שאין בצידו תועלת.
חשוב להדגיש, שגם במסגרת אותם עסקים שהוגדרו בתקנות ככאלו המהווים שירות חיוני, יכולים להגיע פיזית למקום העבודה רק אלו שהם חיוניים לשם אספקת המוצר או השירות.

"רבים מהעסקים כבר לא יחזרו לפעול"

באיגוד לשכות המסחר אמרו היום, כי יש הכרח לבטל לחלוטין את מגבלת כמות העובדים שיכולה להגיע בו זמנית למקום העבודה בכל עסק שהוגדר בתקנות כשירות חיוני.
3 צפייה בגלריה
נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין
נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין
נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין
(צילום: יהודה שגב)
המגבלות החמורות בתקופת החגים אוסרות פעילות מסחרית פרונטאלית כמעט כליל, למעט חריגים מצומצמים ובהם רשתות מזון ופארמים. כל פעילות מסחרית פרונטאלית אחרת, שכרוכה בה קבלת קהל, נאסרה. התקנות אפשרו פעילות מסחרית קמעונאית רק באמצעות משלוחים, לא בדרך של הגעה פיזית לחנות.
"חשוב להבין שלא כל העסקים, בטח לא הקטנים והבינוניים הם בעלי יכולת להקים מערך של משלוחים, בין אם טלפוני ובין אם אינטרנטי. עבור עסקים רבים אלו האיסור על הפתיחה הפיזית של החנות משמעה סגירת העסק. כל יום שעובר תחת המגבלות מגדיל את הנזקים של אותם עסקים. רבים מהם כבר לא יחזרו לפעול.
"לאחר חגי תשרי, בעוד חמישה ימים, יש להודיע על כך שכלל עסקי המסחר יוכלו לפתוח פיזית את עסקיהם וזאת בכפוף לעמידה קפדנית בתנאי התו הסגול. יש להודיע על כך כבר היום ולא להשתהות על מנת לאפשר למגזר העסקי להיערך", כתב לין לנתניהו.
במסמך שהוציאה נשיאות המעסיקים והעסקים בישראל, בה חבר איגוד לשכות המסחר, לקח על עצמו המגזר העסקי התחייבויות מרחיקות לכת בעמידה קפדנית על תנאי היגיינה כמו חיטוי, סניטציה וניקיון; ריחוק פיסי בין לקוחות שמבקרים בעסק; תפוסה מרבית של לקוחות שיכולים להימצא בו זמנית בעסק; נוהל מפורט העוסק בהתמודדות עם מקרים בהם אובחן עובד כנשא או חולה קורונה ועוד מגבלות, שיש בהן כדי להגיע לאיזון הראוי של פעילות עסקית בשגרת קורונה. "המגזר העסקי יהיה נכון לחבק תנאים הגיוניים של תו סגול".
באיגוד לשכות המסחר אמרו היום, כי המגזר העסקי נמצא בנקודת האל חזור. הקורונה כאן אך אין זה אומר שאי אפשר להתמודד מבלי להרוס את הכלכלה ולחסל את המגזר העסקי. במשך מספר שבועות הופעלו כלים חריפים וחריגים, אבל עתה, עם תום חגי תשרי, הכרח המציאות הוא להגביר את היקף הפעילות העסקית באופן אחראי. "קבלת הצעתנו תרחיב את הפעילות העסקית, תשיב עובדים למעגל העבודה ותסייע לשיקום המשק. הפעילות העסקית חייבת להימשך".
גם איגוד המסעדות והברים, בראשו עומד שי ברמן, פנו היום לראש הממשלה נתניהו על מנת שיאפשר איסוף עצמי (Take Away) ממסעדות ובתי קפה. "מדובר בעסקים זעירים עד קטנים, רובם פריפריאליים, ששירותי המשלוחים אינם זמינים עבורם כמו במרכז הארץ", נכתב.
לפי איגוד המסעדות, שמבקש גם לאפשר ישיבה של עד 10 אנשים במקום פתוח, "החלטה כזו תחזיר לפעילות 3,500 עסקים ומעל ל-20 אלף עובדים".