הממשלה אישרה היום (א') את מתן הסיוע המיידי המהיר לעצמאים ולבעלי השליטה בסך של עד 7,500 שקל. התוכנית הכלכלית בכללותה שהוצגה בשבוע שעבר עדיין לא אושרה ותובא רק מחר לאישור הממשלה. הסיבה: לא היה די זמן להכין את הצעת החוק הרשמית של התוכנית הגדולה והמורכבת.
הצעד שאושר היום לא כולל משום מה את המועד המדויק שבו ייכנסו הכספים לחשבונות הבנק של כ-460 אלף עצמאים שמצויים כזכאים למענק, לפי חישובי רשות המיסים. ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח בעת הצגת התוכנית ביום חמישי האחרון בערב, כי "הכסף יועבר לכל כל החשבונות כבר ביום רביעי הבא", אולם בהחלטה היום לא צוין תאריך.
1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ
(צילום: אבי כהן)
"התהליך של העברת סיוע לעצמאים, לשכירים בעלי שליטה ולעסקים שהכנסתם נפגעה כתוצהא מההשפעה הכלכלית של התפשטות נגיף קורונה עד לסכום של 7,500 שקל, ייצא לדרך עם קבלת ההחלטה היום. בימים הקרובים ייכנס התשלום לחשבונות הבנק", נכתב בהחלטה.
יש רבים שהבינו כי כל עצמאי יקבל לחשבונו ביום רביעי 7,500 שקל. ההחלטה קובעת במפורש, כפי שהתכוונו מלכתחילה במשרד האוצר, כי זה יהיה הסכום המרבי וכי כל עצמאי יקבל למעשה את המענק על סמך קביעת גובה המענק בפעימה השנייה לפני שבועות אחדים. לכן ההערכות הן שממוצע המענק יעמוד על כ-4,000 שקל בלבד. והנה ההתחשבנות חוזרת למרות ההבטחות שהיא לא תיעשה בהמשך הדרך.
ועוד עניין לא קטן: לגבי כל מי שבקשתו לקבלת מענק הפעימה השנייה טרם אושרה - או טרם הוגשה - יינתן המענק רק יחד עם תשלום מענק הפעימה השנייה. המשמעות: אלפי עצמאים לא יקבלו ביום רביעי את הכסף לחשבון.
בתשובה לשאלה אמרו היום במשרד האוצר ל-ynet, כי אמנם לא נקבו במועד בהחלטת הממשלה, אולם יתכן שהכספים ייכנסו השבוע לחשבונות הבנק אפילו כבר ביום שלישי עוד לפני המועד שהבטיח ראש הממשלה, יום רביעי. בכל מקרה עד יום רביעי בערב כל הכספים יועברו.
עוד החליטה היום הממשלה להטיל על שר האוצר להפיץ את תזכיר החוק של התוכנית לסיוע כלכלי שתכלול בין היתר מענקים דו-חודשיים לעצמאים, לשכירים בעלי שליטה, וכן השתתפות בהוצאות קבועות לעסקים.
התוכנית אמורה להיות מובאת מחר לממשלה לאישור ואחר כך גם לאישור הכנסת. נראה כי לא יספיקו לאשר כבר השבוע את כל התוכנית הכלכלית, על סעיפיה המורכבים, במליאה בשלוש קריאות כולל דיונים קודם לקריאה השנייה והשלישית בוועדות הכנסת.
יש מי שסבורים שעדיין יתכן בתוכנית שינוי מהותי. אחת ההצעות שתועלה בממשלה ובכנסת היא להוריד את הזכאות לקבלת המענקים לבתי העסק מהפסד של לפחות 40% לעומת השנים הקודמות להפסד של 30% ומעלה.