"מי שיש לו את ההון העצמי הנדרש, מי שחושב שהוא צריך דירה למגורים - בהחלט שיקנה דירה". כך אמר היום השמאי אוהד דנוס, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, באולפן ynet. דנוס התייחס להערכות שפורסמו השבוע לפיהן מחירי הדירות בישראל צפויים לעלות השנה בשיעור של עד 10% בעקבות מחסור בהיצע הדירות מול הביקושים הקשיחים למגורים. לדבריו, "אנחנו רואים את המשקיעים חוזרים לשוק. ב-2020 היינו כלואים בבתים, לא טסנו לחו"ל וחסכנו כסף - שעכשיו הולך לשוק הנדל"ן".
דנוס התייחס לבעייתיות באי המשילות, שמעכבת העברת תקציבים לתוכניות בנייה ושיווקי קרקעות. "הבעיה היא שאין לנו בעל בית לשוק הנדל"ן, אין מי שינהל ויתכנן את פעולות השוק בממשלה", הוא הוסיף. הוא חיזק את הערכות כלכלני בנק לאומי וכלכלנים נוספים עימם שוחחנו ב-ynet בתחילת השבוע ואמר כי "אנחנו מדברים על עליות מחירים חד ספרתיות, במקומות מסוימים אפילו יהיה מדובר בעלייה דו ספרתית".
1 צפייה בגלריה
בניית דירות בישראל
בניית דירות בישראל
"עד ששוק הדיור יחזור לנוע ייקח שנה-שנתיים"
(צילום: אוראל כהן)
בהמשך הזכיר סקירה שפרסם בחודש שעבר משרד הבינוי והשיכון אשר הזהירה מפני עליית מחירים: "הסקירה הייתה כמו המלצת רכישה לישראלים, שאמרה לכל מי שלא קנה או התלבט - רוץ ותקנה עכשיו". לדבריו, "בטווח הקרוב - הקצר ואולי אפילו הבינוני - הריבית במשק תישאר נמוכה. עד ששוק הדיור יחזור לנוע ייקח לפחות עוד שנה-שנתיים".
אשר לשוק השכירות, שעל פי הערכות יטפס אף הוא, ציין דנוס כי "בארבע השנים של תוכנית מחיר למשתכן ראינו קיטון בכמות הדירות שהיו מיועדות להשכרה. המצב הזה אולי ישתנה ובטווח של שנה-שנתיים נראה שהמחירים מתייצבים, אבל למרות הסגרים וקורונה מחירי השכירות המשיכו לעלות".
גם היועץ הכלכלי של ראש הממשלה, פרופ' אבי שמחון, התייחס באולפן ynet למחירי הדירות והדגיש כי אף שלפי מדד מחירי הדיור של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), מחירי הדירות (יד שנייה וחדשות יחד) השלימו עלייה שנתית של 4%, הרי שמחירי הדירות החדשות טיפסו בצורה מתונה יותר. עם זאת, הוא הודה שאחת המטרות המרכזיות שהוא מכוון אליהן בתחום הוא להציב יעדים שאפתניים יותר לרשות מקרקעי ישראל, המשווקת קרקעות מדינה לבניית דירות חדשות.
"אני מדבר עכשיו לא מעט עם מנהל רשות מקרקעי ישראל ואומר באופן ברור - היעד זה להביא ליותר שיווקים של קרקעות על מנת להוריד או למתן את העלייה במחירים", אמר שמחון. "אנחנו מקווים שבאיזשהו שלב המחירים יירדו, אנחנו ריאליים אבל סבורים שנצליח לעצור את העלייה".