התוכנית הכלכלית לסגר השני: רגע לפני הסגר שיחל מחר ב-14:00, הערב (חמישי) הציגו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ את התוכנית שפרטיה נחשפו לראשונה ב-ynet, ושאמורה לנסות לסייע לעסקים, העצמאים והשכירים לעבור את התקופה הקרובה. ההצהרה המלאה הועברה בשידור חי ב-ynet.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בפתח דבריו אמר נתניהו כי "במישור הכלכלי אנחנו מודיעים על עוד תכנית סיוע חשובה. אנחנו ניתן מענקים לשימור עובדים, נרחיב את ההלוואות בערבות מדינה, נקדים את תשלומי המענקים, ניתן מענק הוצאות קבועות לעסקים שנפגעו ב-25% ומעלה ולא רק ב-40% ומעלה. במקביל, נקצץ בשכר הבכירים, כי כולנו חייבים לשאת בנטל. אנו חייבים לעשות זאת כי הכלכלה שלנו במצב טוב יותר מרוב הכלכלות בעולם".
4 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
שר האוצר ישראל כץ בהצהרה על התוכנית הכלכלית
(צילום: לע"מ)
כץ הדגיש בדבריו את נושא שימור העובדים, ואמר כי "אנחנו לא רוצים שהמעסיקים ישחררו את העובדים כרגע מחל"ת. אני נאבקתי באופן אישי כדי להשאיר עסקים במגזר הפרטי - אלה שלא מקבלים קהל - פתוחים, כדי שיוכלו לעבוד לפי התו הסגול. לכן אנחנו מצפים מבעלי העסקים לשמור את העובדים וכדי לעזור להם החלטנו לתת תמריץ מיוחד בסך 5,000 שקלים למי שישמור על העובדים בחודשים ספטמבר-אוקטובר, ברמת הפעילות שמתקיימת אצלו כעת".
לפי התוכנית, המענקים למעסיק ישולמו לפי שיעור הפגיעה שחווה העסק: אם המעסיק סבל בעסק מפגיעה בשיעור של 40-25% - הוא יקבל 5,000 שקל על כל עובד שהשאיר מעל ל-80% - דהיינו שאם יש לו 100 עובדים, הוא יקבל פיצוי רק מהעובד ה-81 שלא פיטר.
אם הפגיעה בעסק היא בשיעור של 60-40% - המעסיק יקבל פיצוי על כל עובד שהשאיר מעל ל-70%, דהיינו 5,000 שקל על כל עובד מהעובד ה-71 (אם הוא מעסיק 100 עובדים למשל).
עסק שיחווה פגיעה בשיעור של 80-60% - יקבל על מעבר לשיעור של 55% מעובדיו, דהיינו מהעובד ה-56. בפגיעה של 80% מהעסק ומעלה יקבל המעסיק מענק על עובדים שהושארו מעבר ל-40%, מהעובד ה-41.
עוד אמר כץ, כי משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה החליטו לתגבר את תוכנית רשת הביטחון, כך שבין השאר "עסק שפעילותו תפחת ב-25% יהנה מהמענקים הקבועים שהוא מקבל כדי לסייע לעסק. מעבר לכך, כל העסקים שיפגעו בירידה במחזור של 25% יקבלו את מלוא ההשתפות מטעם המדינה בתשלומי הארנונה היקרים שהם משלמים היום כסידרם. צעדים אלה באים בנוסף להקדמת המענקים".
מדובר על מקדמה מיידית על חשבון מענק ספטמבר אוקטובר בגובה 50% ממענק ההוצאות הקבועות שתועבר לעסקים הצפויים להיפגע מהסגר. גובה המקדמה יתבסס על היקף הנזק של העסק בפעימות קודמות. בסיוע בארנונה, מדובר בהורדת רף הפגיעה הנדרש לקבלת החזר הוצאות ארנונה ל-25% בלבד.
"אנחנו פועלים עם רשות המיסים שממש בימים אלה מקדמת לאותם עסקים מענקים לספטמבר ואוקטובר שיגיעו אליהם עוד מעט בפעימה השלישית. הנחנו את רשות המיסים לפעול מול כל האנשים שצריכים לשלם מע"מ על מנת לפרוס להם במידה ויהיה צורך, בסכום עצום של 500 מיליון שקלים, שכרגע שולמו כמקדמות ומבקשים להחזירם, יועברו בימים הקרובים לבעלי העסקים כדי להקל עליהם".
מעבר לכך התוכנית כוללת את הרחבת קרן ההלוואות בערבות המדינה לעסקים קטנים ובינוניים ב-18 מיליארד שקלים נוספים, ל-40 מיליארד שקלים בסך הכל. בנוסף, ערבות המדינה לביטוח אשראי לספקים תגדל בכ-2.6 מיליארד שקלים נוספים.

בנוסף, הודיע כץ כי הוא "פועל לביטול סעיף האבטלה, שמתייחס לכך שאם שיעור האבטלה יורד מתחת ל-10% יקוצצו דמי האבטלה". בהמשך אמר כי "מאות אלפי מובטלים ימשיכו לקבל למשך שנה קדימה את דמי האבטלה, ואם עכשיו ייאלצו עובדים נוספים לצאת לחל"ת, גם הם יקבלו את אותם התשלומים וידעו שיש להם רשת ביטחון ממדינת ישראל".
4 צפייה בגלריה
רחובות ריקים בחולון בזמן מגיפת הקורונה
רחובות ריקים בחולון בזמן מגיפת הקורונה
רחובות ריקים ועסקים סגורים בצל הסגר הראשון
(צילום: אסף קמר)
גם כץ התייחס לקיצוץ שכר הבכירים, ואמר כי "אנחנו נבחרי הציבור מחוייבים קודם כל לדוגמה אישית, ולכן החלטתי שבפתח התוכנית הכלכלית שאביא לממשלה ביום שני תהיה קודם כל החלטה על הפחתת שכר השרים, סגני השרים, חברי הכנסת, כשם שאנחנו מצפים גם מאחרים לעשות".
כץ אמר כי הממשלה מתכננת תוכנית תמריצים רחבה להכשרה ולעידוד תעסוקה. "אני רוצה שהעובדים שפוטרו או בחל"ת יעברו הכשרה מקצועית ויוכלו לעבור לעבוד בהיי-טק ובמקצועות מכניסים עם שכר גבוה". בנוסף אמר כי "אנחנו הולכים להעביר סדרת חוקים, רפורמות ומעודדי צמיחה כדי שכלכלת ישראל תיערך לסיום המשבר הזה. זאת על מנת שכיסתיים המשבר הרפואי - נוכל לחזור להמריא ולהיות מדינה מובילה בעולם בתחום הכלכלי. אנחנו יכולים להחזיר את ישראל להיות מדינה שמתפקדת לחלוטין עד אמצע השנה הבאה ואני מקווה שמוקדם יותר".