דסי וזאבי גרוס תושבי היישוב יקיר שבשומרון נאבקים בימים אלה על מפעל חייהם. אחרי כמעט 28 שנים שבהן החזיקו את המפעל לייצור ערכות עזרה ראשונה, הם קיבלו ביום חמישי האחרון צו מבית המשפט המורה על פינוי המבנה עד סוף השנה. זאת לאחר שבמזכירות היישוב הוחלט להעלות את מחירי השכירות במקום.

לדסי (47) וזאבי (53) גרוס שבעה ילדים והם מתגוררים ביקיר כבר כמעט 30 שנה. "הגענו לכאן אחרי שהתחתנו. התאהבתי במקום. השכרנו את המפעל והתחלו להכין ולשווק ערכות של עזרה ראשונה וציוד רפואי לכל האזור", סיפר זאבי, נהג אמבולנס בהכשרתו, "טיפלתי במאות אנשי השומרון והייתי בעשרות פיגועים. כל ילד שנחתך או נפצע בבית הספר פנה אליי".
1 צפייה בגלריה
בני הזוג גרוס נאבקים על מפעל חייהם
בני הזוג גרוס נאבקים על מפעל חייהם
דסי וזאבי גרוס
(צילום: אלישע בן קימון )
את הבניין שבו נמצא המפעל הם שכרו במשך שנים, ושילמו את השכירות הקבועה ליישוב. עוד לפני תקופת הקורונה, הודיעה מזכירות היישוב לבני הזוג ולכל בעלי העסקים באזור התעשייה כי בכוונתה להעלות את מחירי השכירות בשנים הבאות. "העלייה הייתה צריכה להתבצע עם סיום החוזה במרץ האחרון, אלא שהקורונה הגיעה ופגעה בעסקים", הסביר זאבי.
המפעל של בני הזוג גרוס - שבו עובדים גם ילדיהם - מספק ערכות עזרה ראשונה לבתי ספר, לחברות אוטובוסים, לפארקי מים, למוסדות תרבות ולארגונים נוספים. כל הגופים האלה שבקו מפעילות בתקופת הקורונה הממושכת. "ספגנו הפסדים של עשרות אחוזים והמחזור שלנו ירד באופן דרמטי", אמר זאבי.
בחודש מרץ, עת הסתיים החוזה הקודם, הודיעו במזכירות כי השכירות על הנכס תעלה ביותר מפי שניים. במזכירות גם הציעו לבני הזוג גרוס כי העלייה תיעשה במהלך מדורג על פני שלושה חודשים. "לא רציתי לחתום משום שלא ידעתי במרץ מה יקרה עם הקורונה, והנה, עד היום המשבר עדיין פה ואנחנו סופגים הפסדים", מסבירה דסי ומוסיפה: "המשמעות של העלאה כזו היא שאנחנו נצא מפה ונסגור את מפעל חיינו אחרי 28 שנים. זה עוול. אני כל לילה בוכה".
הצדדים הגיעו לבורר שמונה מטעם המועצה וקבע כי על בני הזוג גרוס לשלם את השכירות הגבוהה. ביום חמישי האחרון כאמור קיבלו בני הזוג צו פינוי מבית המשפט המורה להם לעזוב את הנכס עד לסוף השנה. "זה כל החיים שלי", אומרת דסי בעיניים דומעות, "איפה החמלה בתקופת קורונה? אנחנו עצמאים. הילדים שלי גדלו במפעל הזה, באו למפעל גם כשהיו חולים. טיפלנו בכל התושבים פה בכל שעה ובכל זמן, נתנו ציוד לעזרה ראשונה לכל מי שרק רצה, ועכשיו מפנים אותנו בתקופת קורונה. אין לנו לאן ללכת מפה. זה פשוט עוול".
ממזכירות היישוב יקיר נמסר בתגובה: "היישוב יקיר פועל לאורך כל השנים ובמיוחד בתקופת הקורונה בכדי לחזק ולהעצים את המסחר והעסקים ביישוב לטובת התושבים. גם במקרה הנדון היישוב עשה ככל שהיה ניתן בכדי לבוא לקראת הפונים, לצערנו, כל הצעה שהועלתה על ידי היישוב בפני הפונים נדחתה".