פלאפון החלה לגבות כסף על תא קולי ותפצה מנויים ומנויים לשעבר ב-30 שקל ללקוח, כך הוחלט בפשרה בתביעה ייצוגית, שהוגשה לביהמ"ש המחוזי מרכז. שווי הפיצוי: 1.6 מיליון שקל. גובה התביעה המקורי היה כ-25 מיליון שקל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התובע הייצוגי, שיוצג על ידי עו"ד אסף שילה, טען כי ביוני 2019, פלאפון החלה לגבות 6.90 שקלים בחודש על תא קולי, בעוד שקודם לכן השירות ניתן בחינם. היא אמנם שלחה על כך הודעה ללקוחות (כמו חברות נוספות שהחליטו לייצר אז מקור הכנסה מהתא הקולי), אך לא התקבלה מראש הסכמת הלקוחות.
1 צפייה בגלריה
חייבה על תא קולי
חייבה על תא קולי
חייבה על תא קולי
(צילום: Gettyimages)
לטענתו, פלאפון פעלה שלא כדין כי שירות תא קולי נכלל בתשלום החודשי הקבוע בעניינו נקבע בהסכם מול הלקוח כי "התעריפים יהיו בתוקף במשך 24 חודשים". כמו כן, נכתב בהסכם ההתקשרות כי התא הקולי ללא עלות הוא חלק מהחבילה.
פלאפון חולקת על הטענות וסבורה כי פעלה כדין. לטענתה, סעיף התשלום החודשי הקבוע לא כולל את השירות. כמו כן, ההסכם מאפשר לה לעדכן את התעריפים מעת לעת. לטענתה, לא הטעתה צרכנים ולא הפרה את רישיונה. בהמלצת ביהמ"ש הגיעו הצדדים לפשרה.

פלאפון גבתה מלקוחות 3.8 מיליון שקל על תא קולי

הלקוחות שיפוצו הם לקוחות שההסכם שלהם כלל מסלול מדורג עם תשלום חודשי קבוע במהלך החודשים הראשונים של ההסכם ותשלום חודשי קבוע אחר מהחודש העוקב לתקופה הראשונה, שפלאפון החלה לגבות מהם תשלום בגין תא קולי ביוני 2019, בעודם בתקופה הראשונה למנוי.
פלאפון מצאה כי סכום החיוב שנגבה מלקוחות אלה בתקופה הרלוונטית לתביעה עומד על 3,860,727 שקל כולל מע"מ. הוחלט לאשר פיצוי בגובה 42% מסכום החיוב, משום שחלק מהלקוחות לא שייכים למסלול מדורג וחלקם עשו שימוש בתא הקולי.
הלקוחות הרלוונטיים יקבלו 30 שקל כפיצוי, אך לא כהחזר כספי, אלא בדמות "הטבות" בפלאפון, שירותים שפלאפון מספקת. פלאפון עשויה להרוויח מכך בהמשך, משום שצרכנים עשויים להתרגל לשירותים האלה ולהמשיך לבקש אותם בתשלום.

הפיצוי: תוספת לנפח גלישה או אחסון בענן

הלקוחות יוכלו לבחור בין: כרטיס גלובל סים לגלישה בחו"ל בנפח חצי גיגה בתוקף ל-36 חודשים מרגע ההפעלה; שוברי רכישה בשווי 30 שקל לרכישת אביזרים במרכזי השירות של פלאפון בתוקף ל-12 חודשים; תוספת 4 גיגה לחודש לחבילת הגלישה לחודשיים בשווי 15 שקל לחודש; או שירות גיבוי בענן (cloud) בשווי 5.9 שקלים לחודש למשך חמישה חודשים, סך הכל: 29.5 שקל. לפי פלאפון מדובר ב-54 אלף הטבות.
חברי הקבוצה שכבר אינם לקוחות פלאפון במועד הפשרה יוכלו לבחור אחת משתי חלופות: כרטיסי גלובל סים או שוברי רכישה.
תוך 90 יום מהמועד הקובע, פלאפון תשלח ללקוחות מייל והודעת סמס עם פירוט זכאותם לפיצוי במסגרת תביעה ייצוגית. אם לא ייבחרו כל ההטבות, פלאפון תתרום את הכסף לעמותות. פלאפון תשלם לתובע הייצוגי ולבא כוחו 320 אלף שקל.