הטאבלט לא כלול בעסקת הסלולר ועולה יותר ממה שחשבתם: הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה על כוונתה להטיל קנס בסך 584 אלף שקל על פלאפון, בטענה להטעיית צרכנים בעניין עסקאות למכירת טאבלט, רמקולים ואוזניות והפעלת השפעה בלתי הוגנת בתהליך השיווק.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
נטען שנציגי החברה הפרו את חוק הגנת הצרכן, בכך שכשמכרו עסקת סלולר ללקוחות, הם ערכו עסקת מכירה נוספת של פריטים כמו טאבלט, מבלי לגלות לצרכנים כי מדובר בעסקה נוספת. בכך הטעו את הצרכנים לחשוב כי המוצר ניתן להם ללא עלות.
1 צפייה בגלריה
הצרכנים הוטעו לחשוב כי מדובר במוצר ללא עלות
הצרכנים הוטעו לחשוב כי מדובר במוצר ללא עלות
הצרכנים הוטעו לחשוב כי מדובר במוצר ללא עלות
(צילום: יח"צ)
ברוב המקרים, הצרכנים מצאו עצמם משלמים על מוצר שלא היה להם צורך בו. הם יכלו למעשה להצטרף לחברת הסלולר או לשדרג עסקה מבלי לרכוש את הפריטים וגם זה לכאורה לא נאמר להם.

פלאפון גבתה מחיר גבוה וללא גילוי נאות לגבי תשלומים

עשרות צרכנים התלוננו לרשות ומהחקירה עולה כי נציגי פלאפון פנו לצרכנים בשיחה טלפונית או במרכזי מכירה והציעו להם להוזיל תוכנית או לרכוש מכשיר סלולרי ועל הדרך הציעו גם את הפריטים.
לפי הרשות, "נציגי החברה פעלו במגוון דרכים פסולות על מנת להביא לגמר עסקה: הם לא ערכו הבחנה בין עלות שירותי הסלולר לבין מחירו הכולל של המכשיר, לא מסרו לצרכנים כי למעשה הם רוכשים את המכשיר באופן מובחן מרכישת שירותי הסלולר ולא נקבו במחיר הכולל של העסקה. בחלק מהמקרים, החברה גבתה מהצרכנים מחיר גבוה מזה שסוכם עימם בשיחת המכירה. כשהצרכן דרש לשלם את המחיר שסוכם עמו ולא יותר, החברה סירבה לכך.
"במקרים נוספים, עלות המוצר הוצגה ע"י נציג השירות כמחיר מסוים המשולם בתעריף חודשי ובפריסה ל-36 תשלומים, והחברה הסתירה מהצרכן כי הוא יכול לשלם בעד המוצר במזומן או בפריסת תשלומים מופחתת (12 תשלומים מ.ק) ובכך להוזיל את העסקה. אפשרות הבחירה במספר התשלומים בעסקה נרשמה במסמכי העסקה כעובדה מוגמרת, תוך הותרת רושם כי הצרכן הוא זה שבחר בפריסת התשלומים".
עשרות הצרכנים שהתלוננו שילמו כמה אלפי שקלים ב-36 תשלומים. למשל: על שני שעונים שילמו 66 שקל בחודש; על רמקול 31 שקל בחודש; על אוזניות 31 שקל לחודש ועל רמקול + אוזניות 55 שקל לחודש.

פלאפון מערערת ובכל זאת נקנסת במיליונים

כבר ב-2014 פרסמנו לראשונה ב-ynet שפלאפון מפתה לקוחות בטאבלט "במתנה" ובעצם גובה על כך כסף. חברות נוספות הלכו בעקבותיה. בעקבות הפרסומים התופעה דעכה. כעת נראה שהשיטה השתכללה. נטען כי העסקה הוצגה ללקוח ככלולה בתוך עסקת הסלולר, כך שנדמה היה שהפריט כלול במחיר החבילה, כשכאמור מדובר בעסקאות נפרדות: עסקת מכירה שונה ומובדלת, הוא כלל לא מחויב להסכים לה.
זה העיצום הכספי השלישי שהוטל על פלאפון מטעם הרשות להגנת הצרכן, והוא נמוך יחסית. ב-2020 בית משפט השלום בת"א דחה ערעור של פלאפון נגד עיצום שהוטל עליה בגין הצגת טאבלטים בתשלום כ"מתנה" ב-2015. חברות נוספות שנקנסו שילמו, אך פלאפון החלטה לערער. הקנס שלה הופחת מ-2.84 מיליון שקל ל-2.34 מיליון שקל. ב-2016 נקנסה על הטרדת צרכנים בסמסים ב-270 אלף שקל. הקנס הופחת ל-216 אלף שקל. הוטלו עליה גם קנסות מטעם משרד התקשורת. בין היתר, היא נקנסה ב-2017 בכ-1.16 מיליון שקל על שהוסיפה נפח גלישה בתשלום בלי לקבל הסכמת הלקוח מראש והרוויחה מכך 14 מיליון שקל. ערעור שלה על הקנס לא התקבל.
לחברה קיימת כעת זכות טיעון הן נגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו תוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.
אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין: "מדובר בהטעיה במחיר העסקה, במהות העסקה והשפעה בלתי הוגנת על ציבור הצרכנים. החברה הציגה לצרכנים מצג שווא כאשר נציגיה טענו באזני הצרכנים כי המוצרים ניתנים להם בחינם, וסיפקה שירותים ללא בקשה מפורשת. הרשות ממשיכה בפעילותה נגד חברות המפרות את החוק בכל התחומים ותביא לדין כל עוסק שיפר את החוק".
מפלאפון נמסר בתגובה: "מדובר בתלונות בודדות מלפני כארבע שנים, במרביתן טיפלנו זמן רב לפני פניית הרשות וחלקן מבוססות על עובדות לא נכונות. הן אינן מייצגות את מדיניות החברה בשום אופן".