עם החזרה האיטית של המשק לשגרה, עובדים רבים חוזרים מחופשה ללא תשלום (חל"ת), וחלקם - ישר להליך פיטורין. ההוצאה לחל"ת לא סיימה את יחסי העבודה בין העובד למעביד, אלא רק השהתה אותם. כעת, כשיחסי העבודה מגיעים לסיומים, המצב החדש מעלה מספר שאלות.
1 צפייה בגלריה
פיטורים בצל קורונה
פיטורים בצל קורונה
פיטורים בצל קורונה
(צילום: shutterstock)

איך מתבצע ההליך?

גם אם העובד היה בחל"ת, הליך הפיטורין מחייב שימוע על פי חוק. יש לתת לעובד את הסיבות לפיטורין ולאפשר לו להביע את עמדתו לגביהן, ורק לאחר מכן להגיע להחלטה בעניין. אם העובד מפוטר בסיום התהליך, מגיעות לו זכויות כמו תשלום עבור תקופת ההודעה מראש (שמקוזזת מדמי האבטלה, אם חותמים במקביל), ופדיון ימי החופשה.
גם אם העובד היה בחל"ת הליך פיטורין מחייב שימוע על פי חוק - בו יש להסביר לעובד את הסיבות לפיטורין ולאפשר לו להביע את עמדתו

האם צריך להתחיל מחדש את כל ההליך מול ביטוח לאומי?

אם הייתם בחל"ת ותביעתכם לדמי אבטלה אושרה, אין צורך להתחיל מהתחלה את ההליך מול ביטוח לאומי, אלא להעביר אליו את מכתב הפיטורין. עם יציאתכם לחל"ת אושרה לכם זכאות למספר ימי אבטלה, אותם ניתן לנצל במהלך תקופה של שנה. אתם כעת ממשיכים בניצול התביעה שאושרה לכם. צריך לשים לב - הזכאות שלכם לאבטלה כעת לאחר הפיטורין, היא בניכוי ימי האבטלה אותם ניצלתם בתקופת החל"ת.

הזכות לפיצויים

הזכות לפיצויים עברה לאורך השנים גלגולים רבים, מזכות לקבלת פיצויים בפיטורין בלבד, לחלק מהזכויות הסוציאליות של העובד. השינוי הושלם למעשה עם קבלת צו ההרחבה לפנסיה חובה בשנת 2008, ועל פי ההסדר הנהוג היום, ההפרשה לפיצויים היא חלק מההפרשות הפנסיוניות של העובד. ביחד עם ההפרשה לקרן הפנסיה עבור חיסכון לגיל פרישה, ישנה הפרשה לפיצויים. המעביד חייב להפריש לפיצויים 8.33% משכרו של העובד, ולפי הסדר פנסיה חובה הוא ממלא את חובתו אם הוא מפריש באופן שוטף 6% (ישנם מעסיקים שבוחרים להפריש לקופת העובד את כל ה-8.33%, אולם הסדר זה פחות נפוץ).
אם המעסיק הפריש באופן קבוע 6% מהשכר לקופת הפנסיה, בעת הפיטורין עליו להשלים עוד 2.33% מהשכר האחרון על כל שנת ותק.
מכיוון שהפיצויים הם חלק מהפנסיה, משיכתם תקטין את הקצבה הפנסיונית בעד 40%, ותוביל לפגיעה בהטבות מס נוספות שיש בפרישה. לכן, מוטב לשקול היטב את הצורך במשיכתם
נציין כי מכיוון שהפיצויים הם חלק מהפנסיה, משיכתם תקטין את הקצבה הפנסיונית בעד 40%, ותוביל לפגיעה בהטבות מס נוספות שיש בפרישה. לכן, מוטב לשקול היטב את הצורך במשיכתם.
אם אתם לא מושכים את הפיצויים, ניתן לייעד אותם לרצף קצבה - כלומר, הם מתווספים לסכום ממנו תיקבע קצבתכם. היתרון במנגנון הזה הוא היכולת להעביר אליו פיצויים מעל תקרת הפטור ממס הכנסה (כ-12,420 שקל לכל שנת ותק), ללא תשלום מס כעת (דוחים את ההתחשבנות עם מס הכנסה).

מתפטר בדין מפוטר

מנגנון החל"ת שנבחר לאפשר תשלום לשכירים בתקופת הקורונה, יכול ליצור בעיות שונות, שכן חל"ת הוא מנגנון שמבוסס על הסכמה בין עובד למעביד. ישנם מקרים בהם אין הסכמה - כמו למשל, מעביד שהוציא עובד לחל"ת, ולא מחזיר אותו, ולא נותן לו כלל צפי לחזרה, או שהצפי רחוק מאוד (נראה בעוד שנה, למשל).
אם יש שינוי בתנאי ההעסקה של העובד כמו הפחתה משמעותית בשכר או במשרה - העובד יכול להתפטר בדין מפוטר
מקרה נוסף של אי הסכמה, הוא אם יש שינוי בתנאי ההעסקה של העובד - הפחתה משמעותית בשכר או במשרה. במקרה כזה, העובד יכול להתפטר בדין מפוטר - כלומר, להתפטר ולקבל את הזכויות כאילו פוטר (השלמה של 2.33% לקופת הפיצויים שהופרשה לו, והזכות לחתום אבטלה באופן מיידי). אולם, לפני שהעובד מתפטר, עליו לפנות למעסיק, לציין שיש הרעה משמעותית בתנאי שכרו ולבקש ממנו לתקן אותה או להגיע עימו להסכמה אחרת על תנאי ההעסקה.
פורסם לראשונה: 08:22, 08.05.20