בעוד שהמשק מתחיל לחזור לפעילות ולא מעט דורשי דמי אבטלה שבים למעגל העבודה, ברור שחלק מהם צפויים להישאר מובטלים גם כשיחלוף המשבר. עינב בוימפלד, מנהלת התוכן והמחקר של אולג'ובס והילה קליין, סמנכ"לית תפעול בפייבר סיפרו באולפן ynet על הענפים שמחפשים עובדים דווקא עכשיו.
"קודם כל, אני מחלקת את המקצועות המבוקשים לשניים", מסבירה בוימפלד. "יש לנו את המקצועות שהגיעו לטופ הביקוש בגלל משבר הקורונה, כמו למשל שליחים, נהגים, מחסנאים וכל תחום ההפצה למעשה, שבגלל הקניות אונליין באמת יש לו דרישה הולכת וגוברת. בחלק השני יש את המקצועות שבעצם נמצאים שם כי הם מקצועות שחיוניים ותמיד נצטרך אותם, כמו מנהלי חשבונות, אדמיניסטרציה, מנהלי תוכנה, שהם תפקידי הליבה בכל ארגון, והם עוזרים לו להמשיך ולנוע גם בעתות חירום".
4 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
(צילום: שירות התעסוקה)
קליין, שעוסקת בתיווך בין פרילנסרים לבין מקומות עבודה, מספרת גם היא כי "יש הרבה ענפים שמחפשים עובדים, ומה שאנחנו בעיקר התחלנו לראות כשהמשבר התחיל זה שיש הרבה מאוד פרילנסרים שמציעים את השירותים שלהם עכשיו בצורה דיגיטלית. ראינו עלייה מאוד גדולה בתחומי האנימציה, הסאונד, עריכת סרטים, בניית אתרי אינטרנט ועוד. במקביל גם בגלל המצב הרבה מאוד עסקים מחפשים להגדיל את הנוכחות הדיגיטלית שלהם.
"למשל, התחום הטריוויאלי שכולנו רואים זה הרבה מאוד מדריכים שהגיעו לאונליין. זה יכול להיות מורים למוזיקה, מורים להתעמלות או מנחים שמנסים ליצור עכשיו נוכחות דיגיטלית, ולא מעט חברות אחרות שלא תיחזקו נוכחות דיגיטלית כי היו רגילות לפגוש את הלקוחות שלהם פנים מול פנים - רוצות עכשיו ליצור אתר ולחזק את השיווק הדיגיטלי שלהן. זה יוצר מעגל שגם יוצר ביקוש וגם יוצר היצע".
4 צפייה בגלריה
(נתונים: מחקר אולג'ובס)
בין מקומות העבודה המבוקשים בפייבר אפשר למצוא למשל כותבי פרופיל לטינדר או מנהלי שיווק ופרסום באפליקציית טיק-טוק. קליין אומרת כי "יש לא מעט תכנים או שירותים שפייבר פחות הייתה רגילה אליהם בשנים האחרונות, שהם סביב אנשים פרטיים שמחפשים לצרוך תוכן, כי כולנו הרי בבית ומעסיקים את עצמנו בהרבה מאוד תוכן וכתוצאה מזה נוצרים באמת כל מיני שירותים שכאלה. אחד השירותים המשמעותיים הוא בעצם מדריכי משחקי מחשב, שהם מנחים אנשים איך לעשות את זה, אבל רוב השירותים הם שירותים לעסקים קטנים, בינוניים וגדולים, וזה באמת מאפשר ללא מעט פרילנסרים למצוא עבודה".
4 צפייה בגלריה
עינב בוימפלד, מנהלת התוכן והמחקר של אולג'ובס והילה קליין, סמנכ"לית תפעול בפייבר
עינב בוימפלד, מנהלת התוכן והמחקר של אולג'ובס והילה קליין, סמנכ"לית תפעול בפייבר
עינב בוימפלד, מנהלת התוכן והמחקר של אולג'ובס והילה קליין, סמנכ"לית תפעול בפייבר
(צילום מתוך אולפן ynet)
אתם בעצמכם קלטתם ארבעים עובדים, אז הגיוסים בעצם נמשכים בענף הזה ואסור להתייאש.
"נכון", אומרת קליין. "אנחנו קלטנו גם בתקופת המשבר לא מעט עובדים בצורה שהיא צורה שונה מהצורה שאנחנו חיים היום, הכל מאונליין, מרחוק, אבל כן, זה מצליח וזה עובד. מסתגלים גם לזה".

סקר אולג'ובס: 40% לא רוצים לחזור למקום העבודה שלהם

מחקר של אולג'ובס שהקיף 1,000 מחפשי עבודה ועובדים בתקופת הקורונה העלה כי 40% מהם הוצאו לחל"ת, 18% פוטרו, ל-10% קיצצו בשכר או בהיקף המשרה ורק 27% אמרו שלא נפגעו כלל מהמשבר. "מה שאנחנו רואים זה שהפגיעה היא בראש ובראשונה פגיעה כלכלית, כי גם אם מוציאים אותך לחל"ת או מקצצים לך את השכר וגם אם מפטרים אותך - המשמעות המיידית שיש לך אפס הכנסה בכיס", אומרת בוימפלד.
4 צפייה בגלריה
(נתונים: מחקר אולג'ובס)
"מה שיותר מעניין זה שבדקנו את השאלה הזאת בפילוח מגדרי, וראינו שלצערנו, כמו תמיד מי שנפגע יותר מהדבר הזה הן הנשים", היא ממשיכה. "יותר נשים העידו שהן יצאו לחל"ת או הוצאו לחל"ת בעקבות המשבר הזה, ופחות נשים העידו שהן לא נפגעו בכלל. הסיבה לזה היא פשוטה: כל עוד העיקרון המארגן בשוק התעסוקה יהיה שגברים הם המפרנסים העיקריים ונשים הן המפרנסות המשניות, הנשים תמיד יהיו כוח העבודה שיהיה הראשון להיחלץ מהשוק.
"בכל אופן", מוסיפה בוימפלד, "אנחנו רואים שהשוק משתנה. אחד הנתונים הכי מעניינים בעיניי שראינו זה שרוב האנשים בעצם ניצלו את המשבר לעשות איזשהו חישוב מסלול מחדש, ו-40% מהנשאלים בסקר שלנו ענו שהם בכלל לא רוצים לחזור למקום העבודה שלהם, שזה אחוז גבוה ומפתיע. אפשר לומר שפה נכנס העניין של דור ה- Y, שאנחנו תמיד אוהבים להגיד, ואנשים כן מנצלים את המשבר כדי לעצור את האינרציה, לחשב מסלול מחדש וללכת למצוא אולי מקצוע ועבודה שהם באמת באמת רוצים ומחפשים".