למה עמותת אשל לא מאפשרת לרשת רמי לוי שיווק השקמה לקבל כרטיסי מזון? לפי לוי, "לקוחות שמגיעים לקופה עם עגלות מלאות נדחים משום שהלקוחות אינם יכולים לממש כרטיסים טעונים בכסף ברשת, אם הם מטעם עמותת אשל ירושלים, למרות שמדובר במיזם של המדינה מטרתו לעזור לנזקקים". ברשת מקבלים כרטיסים נטענים זהים של עמותת פתחון לב.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
באשל טוענים שהלקוחות אמורים לדעת שהכרטיסים לא תקפים ברמי לוי, משום שעם קבלת הכרטיס הם מקבלים גם רשימת סניפים בו הוא ניתן למימוש, אבל רמי לוי טוען שבכל זאת יש טעויות של לקוחות וכן שברשת כבר עמדו על סף חתימת חוזה עם אשל, אך זאת התמהמהה ודחתה את החתימה.
2 צפייה בגלריה
"לקוחות מגיעים לקופה עם עגלות מלאות ומגלים שאינם יכולים לממש כרטיסים טעונים בכסף"
"לקוחות מגיעים לקופה עם עגלות מלאות ומגלים שאינם יכולים לממש כרטיסים טעונים בכסף"
"לקוחות מגיעים לקופה עם עגלות מלאות ומגלים שאינם יכולים לממש כרטיסים טעונים בכסף"
(צילום: ירון ברנר)
גורם באשל אמר ל-ynet כי בעמותה מבקשים תשלום של 15% מהרשתות על רכישה בכרטיסים והמו"מ עם רמי לוי לא הבשיל. ברמי לוי טוענים לעומת זאת, כי בידי הרשת חוזה שלא נחתם עם אשל, בו סוכם על 8% בלבד ובאשל לא הביעו התנגדות לכך. "אשל שינתה בחוזה תנאים אחרים כמו תשלום של שוטף פלוס 60 במקום 30. הם משום מה מושכים את החתימה עליו ולא מעוניינים לחתום רגע לפני פסח", אמר גורם ברשת. באשל מדגישים כי מדובר במו"מ שלא צלח על חוזה.

בוויקטורי ושופרסל מקבלים את שני סוגי הכרטיסים

שתי העמותות זכו בפרויקט שיזם שר הפנים אריה דרעי: חלוקת כרטיסי מזון לביטחון תזונתי בהיקף של 700 מיליון שקל. נזקקים הזכאים לכרטיסים יכולים לטעון לכרטיסים 2,400-300 שקל כעת, תלוי בגודל משק הבית.
ניתן לממש את הכרטיסים במגוון מרכולים ומכולות וכן ברוב רשתות השיווק. כך למשל את הכרטיסים של פתחון לב ואשל נתן לממש ברשתות ויקטורי, יינות ביתן ושופרסל. אלה רשתות גדולות שמקבלות את שני סוגי הכרטיסים. גם לוי ביקש לקבל את שניהם בשל היותו קמעונאי גדול שמשרת בין היתר גם אוכלוסייה נזקקת ולטענתו כאמור סורב בעמותת אשל.
לפי אשל, מדובר כאמור באי הסכמה על תנאים מסחריים. בסביבתו של רמי לוי טוענים כי הסיבה שונה, אין בעיית תנאים ואשל לא ביקשה להעלות את הסכום שהיא מבקשת מהרשת.
2 צפייה בגלריה
רמי לוי
רמי לוי
רמי לוי: אשל התמהמהה ודחתה את החתימה על ההסכם
(צילום: AFP)
כדי להתמודד במכרז, העמותות ניגשו אליו עם רשימת נקודות מכירה, אבל לשם הדגמה - פתחון לב לא הגישה את שופרסל כרשת בה הכרטיסים יכובדו. אחרי שזכתה, שופרסל צורפה לרשימת הרשתות שמכבדות את הכרטיס של פתחון לב. כך למשל באתר האינטרנט של משרד הפנים, שופרסל לא מופיעה ברשימת הרשתות כרשת שמכבדת את הכרטיסים של פתחון לב - אך למעשה היא כן מכבדת אותם.
שופרסל היתה הזוכה המקורית במכרז אך זכייתה בוטלה, שכן הציעה לכאורה נקודת מכירה שלא התקשרה עמן בחוזה. עוד טענה נגד המיזם היתה שהוא מכוון לאוכלוסייה החרדית.
זכאים לכרטיסים הם בעלי הנחה של 70% בארנונה - כ-200 אלף משפחות הכוללות למעלה ממיליון זכאים. חלוקת הכסף תיעשה בשלוש פעימות: מבוגר יקבל 300 שקל וילד 225 שקל בכל פעימה, כאמור עד 2,400 שקל למשפחה עם שמונה ילדים. סך הכל יקבלו החל מ-900 שקל לאדם בודד ועד 7,200 שקל למשפחה עם שמונה ילדים.
עמותת אשל זכתה במכרז באזור דרום וירושלים ועמותת פתחון לב באזור צפון. יחד עם זאת, ניתן לממש את הכרטיסים בכל רחבי הארץ.
ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "הכרטיסים הנטענים לרכישת מזון ומוצרים חיוניים ניתנים למימוש בכ-1,700 נקודות מכירה בפריסה ארצית רחבה. לטובת הזכאים, מופיעות באתר האינטרנט של משרד הפנים כל נקודות המכירה לפי אזורי חלוקה ברשימה וכן באמצעות מפה אינטראקטיבית נוחה לשימוש. נקודות אלה כוללות רשתות פרטיות, מכולות שכונתיות, עסקים קטנים לממכר מזון ועוד.
"לצד התקציב שהמדינה השקיעה במיזם, המתמודדים התחרו במכרז גם על הצגת תוספת ערך לתו שאותה הם נדרשו לממן. זאת במטרה למקסם את שווי הכרטיס ולהגדיל את הסיוע עבור הזכאים בהתאם. בנוסף, המכרז קבע כי הזוכים ייצרו את ההתקשרות וההסכם ישירות מול נקודת המכירה וכי משרד הפנים אינו צד בעניין".