תוכנית שוברי המזון של השר אריה דרעי סופגת עוד מכה ומתעכבת: אחרי שתי עתירות שהוגשו נגד התוכנית - בית המשפט המחוזי הקפיא היום (ו') את המכרז לביטחון תזונתי של שר הפנים.

בהמשך לדיון שהתקיים אמש בבית המשפט המחוזי בירושלים בנושא מכרז תלושי המזון של משרד הפנים, אותו נבחרה להוביל רשת שופרסל - הוציא ביהמ"ש כעת, בהחלטה שיפוטית, צו מניעה להמשך המכרז, נוכח סירובה של שופרסל להגיע למתווה משותף עם ארגון פתחון לב.
2 צפייה בגלריה
חלוקת מזון. ארכיון
חלוקת מזון. ארכיון
חלוקת מזון. ארכיון
(צילום: עידו ארז)
בתום דיון חירום שנערך אתמול במשך מספר שעות, מצא בית המשפט פגמים וליקויים בהתנהלות שופרסל והמדינה במכרז וביקש מהצדדים להגיע לפשרה. לאחר היעדר הסכמה, הוציא כאמור בית המשפט צו מניעה שיעצור את המשך פעילותה של שופרסל, עד לקבלת פסק דין בעתירה שהוגשה כאמור על ידי ארגון פתחון לב, באמצעות עו"ד יניב מטלס.
אלי כהן, מנכ"ל פתחון לב, אמר כי "לאחר מאמצים רבים מצידנו להגיע להסכם פשרה, אשר מטרתו סיוע מהיר, מקצועי ויעיל למבקשי הסיוע ברחבי הארץ - נתקלנו בסירוב מצער מטעם הגורמים ונאלצנו, בהחלטת בית המשפט, לנעול את הדיון. ההחלטה האמיצה לצו המניעה למכרז משמעותה שאכן זוהו בעיות בהתנהלות ובמסמכים וכי רשת שופרסל לא פעלה כנדרש מול משרד הפנים".
2 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
שר הפנים, אריה דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כאמור, גם התנועה לאיכות השלטון הגישה בקשה לצו ביניים נגד פרויקט הביטחון התזונתי של משרד הפנים ודרשה להקפיא את הליכי העברת המידע על התושבים מהרשויות המקומיות לחברת שופרסל.
לטענתה, מכרז שוברי המזון "משמש באופן מובהק לתעמולת בחירות תוך פגיעה חמורה בפרטיות". לטענתם, "מעבר לחשש התנועה מהשלכות הרסניות במקרה שהמענק החשוב לא יגיע למשפחות אשר נפגעו ממשבר הקורונה באופן חמור וזקוקות לו כמו אוויר לנשימה, עולה חשש מהותי לפגיעה חמורה ביותר בפרטיות של הזכאים למענק. כך, לפי הוראת משרד הפנים יועברו פרטיהם (כולל כתובת, טלפון וסיבת הזכאות) לחברת שופרסל, שהיא תאגיד מסחרי פרטי שעשוי לעשות שימוש במידע להפקת רווחים עתידיים".
בהתייחס להחלטת המחוזי מהיום, אמר ראש האגף הכלכלי בתנועה לאיכות השלטון, עו"ד אריאל ברזילי, כי "אנו מברכים על החלטת בית המשפט, מדובר במיזם בעייתי ביותר, שהקשר בינו לבין ביטחון תזונתי קלוש. המיזם נועד לאפשר העברת כספים פוליטיים בתקופת בחירות, במנותק ממי שאכן זקוק באמת לסיוע בביטחון תזונתי בתקופה קשה זו, ועורר שאלות של פגיעה חמורה בפרטיות הנזקקים. נדגיש שאנו תומכים במיזם ביטחון תזונתי אמיתי, דרך משרד הרווחה המומחה לדבר, ולא דרך משרד הפנים, המשתמש במיזם החשוב לתעמולת בחירות אסורה".
התוכנית שהייתה צריכה לצאת לפועל כבר אתמול מתעכבת וגם ברשויות לא ממהרים להעביר את רשימת הזכאים לשוברי המזון מחשש לפגיעה בפרטיות התושבים, לאור העברת הפרטים האישיים שלהם לחברה מסחרית - שופרסל.
משרד הפנים מסר בתגובה: "משרד הפנים יפעל על פי פסיקת בית המשפט. אולם כל שנותר הוא להצטער על הקפאת מתן הסיוע וחלוקת כרטיסי המזון למשפחות המוחלשות ביותר בחברה הישראלית.
"מצער שדווקא העותרת שגרמה להוצאת צו המניעה, מתיימרת להיות עמותה שעוזרת למשפחות הללו וכעת היא הגורמת לנזק הגדול למשפחות הנזקקות.
"יש לפעול במהירות וללא דיחוי, כדי לסייע למשפחות אלה במזון בסיסי, משפחות שעבורן הקורונה היא סיוט כלכלי מתמשך ומסע הישרדות יום-יומי.
"באשר לתנועה לאיכות השלטון, הרי שבקשתה למתן צו ביניים נדחתה על הסף על ידי בית המשפט העליון וכל הטענות שהם משמיעים כעת, נדחו על ידי בית המשפט.
"למרות שטיעוניהם לא התקבלו, בוחרים חברי התנועה הזו לחגוג את העובדה שהמיזם לחלוקת כרטיסי מזון למשפחות המוחלשות ביותר בישראל, מעוכב וימנע סיוע לאנשים שזקוקים לכך יותר מכולם".