"התוכנית שהצגנו תעשה את מה שאנחנו רוצים שהיא תעשה - להחזיר מיליון מובטלים שנמצאים עכשיו בבית למקומות העבודה". כך אמר היום (ד') שאול מרידור, ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, בראיון לאולפן ynet.
מרידור התייחס בדבריו לתזכיר החוק שהפיץ אתמול האוצר ויובא לאישור הממשלה ביום ראשון, לפיו מעסיקים יקבלו מענק של 7,500 שקל על כל עובד שיוחזר החל מ-1 ביוני ומענק של 3,500 על כל עובד שהוחזר מ-1 במאי. זאת, כשברקע כבר הושמעה ביקורת על המתווה של שר האוצר ישראל כץ, הקובע כי מעסיקים שרמת הכנסתם נפגעה ולמרות זאת לא הוציאו את עובדיהם לחל"ת, לא מקבלים שום פיצוי. היום כבר הודיע שר הכלכלה עמיר פרץ כי יציג מתווה חלופי לעידוד התעסוקה.
1 צפייה בגלריה
שאול מרידור
שאול מרידור
ראש אגף תקציבים, שאול מרידור
(צילום: עמית שעל)
מרידור הסביר, כי המהלך שהוצג אתמול הוא רק חלק מתוכניות רבות שהם מפעילים כדי לעזור לעסקים. "נתנו גם כסף לעצמאים, נתנו גם 5.2 מיליארד שקל לעסקים, זה כסף שיגיע החודש", הוא אמר. "מעבר לזה, מה שאנחנו מדברים עכשיו זה החזרת אנשים לעבודה. אין לנו עניין להחזיר במקום העסקים את העובדים שממילא מחזירים. הרבה מאוד עסקים פתחו אבל הממשלה רוצה לעזור לעסקים לקבל".
לפי המתווה, עסקים קטנים רבים שכבר החזירו עובדים מחל"ת בעקבות הודעת משרד האוצר כי יכללו במנגנון התמריצים, הופתעו לגלות שיקבלו פחות פיצויים מעסקים גדולים שלא החזירו את עובדיהם, דבר שעורר בקרבם זעם.
העסקים הקטנים, חנויות הרחוב, שהחזירו את העובדים, ציפו לקבל את אותו הדבר שהראל ויזל מקבל.
"הראל ויזל הוא אחד אבל כל העסקים בקניונים גם הם החזירו במהלך או בתחילת חודש מאי. המטרה במענק הזה היא העובדים ולא העסקים. המטרה היא לגרום לעסקים לקבל החלטה בעובד הנוסף, להחזיר אותו וכדי להחזיר אותו לתת להם יותר כסף. צריך להגיד שנתנו גם על מאי. כל עסק שהחזיר במהלך מאי, מקבל 3,500 לעובד במשך 4 חודשים, זה לא מעט כסף".
הוא מוסיף כי "הסיבה המרכזית שהלכנו למודל שמתחיל מהעובד הראשון ולא כל מיני מודלים שדיברו על העובדים האחרונים בחנות, הוא אותו רתך, אותו נגר, אותו עסק קטן שאין לו את היכולת להחזיר את ה-50,60,70 אחוזים הראשונים בעצמו כי מצבו הכספי לא טוב - ולכן הלכנו מהעובד הראשון. הבסיס הוא שכל עובד שיחזור, המעסיק יקבל עליו מענק והמטרה שלנו היא להחזיר עוד עובדים".
לפי המתווה, מעסיקים שלא שיחררו עובדים לחל"ת ושמרו על העובדים שלהם לא יקבלו שום דבר.
"המענק שנועד לעזור לעסקים ישולם במהלך החודש הזה, 5.2 מיליארד שקל. כל העסקים שהמחזור שלהם קטן מ-20 מיליון שקל זכאים לו ויקבלו שם הרבה מאוד כסף, עד 400 אלף שקל לעסק. זה היה המענק שטיפל בעסקים עצמם ועסקים שהשאירו עובדים עשו את זה כי אני מניח שהעובדים חשובים להם, אני מניח שיש להם קשר טוב איתם. הדבר השני הוא כנראה ברמה העסקית זה היה נכון להם. אנחנו לא מתעסקים בעסקים במענק הזה, מתעסקים בעובדים".
זה הישג מבחינתך, המודל הכלכלי הזה שבסופו של דבר כנראה הוא זה שייושם?
"לכל מודל יש יתרונות וחסרונות. אני חושב שהמודל הזה, מהרגע שאמרנו שמטרתו להחזיר עובדים, הוא הנכון ביותר לעת הזו".

"משהו מעוות בממשלת חלם"

אחת מהמעסיקים שלא הוציאו עובדים לחל"ת ומצאו עצמם מפסידים מהמתווה של האוצר היא נירה שניידרמן, בעלת משרד הפרסום "שניידרמן". "לא שלחתי את העובדים הביתה גם כדאי לדאוג להם וגם כי זה משהו ערכי בעיניי. גם בצוק איתן לא פיטרתי את העובדים שלי ולא הוצאתי אותם לחל"ת, על אף שהקולגות שלי עשו את זה ביום הראשון".
כשאת שומעת שאותם מעסיקים שכן הוציאו את העובדים שלהם לחל"ת הם אלה שיקבלו פיצויים, מה התחושה?
"האמת שזה כמו שלבים באבל. עברתי משלב הכעס והעצבים והרצון לשבור קירות לרצון של פשוט לצחוק ולא להבין, באמת לא להבין. עזבי את זה שאני שכירה בעלת שליטה, ועד לרגע הזה שבו אנו מדברות לא קיבלתי שקל. אני כבר לא הפסקתי לחכות והאמיני לי, אין לי שקים בבית, אין לי גב ואני לא חיה על חשבון הוריי.
"אבל כשאתה עושה מעשה ערכי, נכון, סוציאלי, חברתי, תקראו לזה איך שאתם רוצים, ומנסה לשמר את העסק שלך באמת בציפורניים ובשיניים - בסוף את הפרס מקבלים אלה שביום הראשון הוציאו את העובדים שלהם לחל"ת, וכדי להחזיר אותם מחל"ת נותנים להם איזה בונוס. אז נראה לי שמשהו מעוות בממשלת חלם. ברור לי שרוצים להחזיר את העובדים, אבל למה זה בא על חשבון משהו אחר? למה אי אפשר לראות תמונה מלאה".
על הטענה של מרידור שמדובר בהצלת העובדים ולא בפיצוי למעסיקים, אומרת שניידרמן: "אם זה של העובדים אז שייתנו את זה לעובדים, למה נותנים את זה למעסיק? לא הבנתי. על מה הוא מקבל פרס? עזבי עכשיו את ההוא הספציפי, שכולנו נורא נהנים לדבר עליו".
הראל ויזל, את מתכוונת.
"כן, אבל באמת, על מה הוא מקבל פרס? הרי זה ברור לכולם שהם ימשכו את זה גם לראשון בחודש כדי לקבל את הכל, ובדיוק כמו המסעדות שחלקן לא יפתחו היום אלא בראשון בחודש כי הם עדיין מקבלים עכשיו 7,000 עד אז, ואם יפתחו היום אז יקבלו רק 3,500 לעובד. אני לא מצליחה להבין את זה. אני, הקטנה, עם שבעת העובדים שלי שאלוהים יודע איך הצלחתי לשלם להם משכורות בשלושת החודשים האלה, וכמוני יש עוד.
"זה הזוי' ושמעתי את מרידור, האזנתי לו קשב רב. זה נראה לי עוד פעם כמו סוג הסיסמאות שיש לנו 80 מיליארד פה, ו-80 שם, ותשאלו את העצמאים מי מהם קיבל מה".