רשת הפארם הגדולה בישראל, סופר-פארם, סוערת בשבועות האחרונים בעקבות מחלוקות על תנאי השכר של הרוקחים והתאגדותם בהסכמים תחת ההסתדרות. לפני שבוע הודיעה ההסתדרות על איגודם של אלף רוקחי רשת סופר-פארם, אבל מאות רוקחים מתנגדים למהלך. הסיבה: רוקחים אלה, ממרכז הארץ, משתכרים יותר מרוקחים העובדים בצפון.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הקושי באיגוד רוקחי הרשת בהשוואת תנאי שכרם נובע ממבנה הפעילות של סופר-פארם. הרשת איננה המעסיקה של הרוקחים, אלא מפעילה אותם באמצעות זכיינים. לכל סניף יש “עמית”, מעין בעל זיכיון, והרוקחים בכל סניף הם עובדים שלו, והוא זה שמשלם את שכרם, ולא סופר-פארם. כך שמדובר למעשה בניסיון לאגד עובדים שעובדים בחברות שונות, תחת מותג אחד, שצפוי להיבחן על ידי בית דין לעבודה.
2 צפייה בגלריה
מרכז מול פריפריה, גרסת בתי המרקחת
מרכז מול פריפריה, גרסת בתי המרקחת
מרכז מול פריפריה, גרסת בתי המרקחת
(צילום: מירב קריסטל)
הרשת מודעת לפערי השכר. כיוון שהביקוש לרוקחים גבוה מאוד בעיקר באזור המרכז, ה”עמיתים” מוכנים לשלם לרוקחים בהתאם להיצע ולצורך. בכל מקרה, השכר הנמוך ביותר של רוקח הוא לרוב גבוה משמעותית מהשכר החציוני במשק.
מאות מרוקחי סופר-פארם המתנגדים למהלך הצליחו לשכנע כ-80 מהרוקחים שנתנו הסכמתם להסתדרות, לחזור בהם מהסכמתם. כיוון שלרוקחים אסור לפנות ישירות בנושאי התאגדות לסופר-פארם, העביר ארגון “תחרות”, הפועל לחיזוק עובדים והוצאתם מוועדים, את הפרטים להנהלת הרשת. משיחות עם רוקחים החברים בקבוצת המתנגדים להתאגדות, עולה כי מאז שליחת המכתב להסתדרות, עלה מספרם לכ-300, וכ-88 מתוכם כבר פנו להסתדרות וביקשו לחזור מהם מחתימתם.
2 צפייה בגלריה
ארנון בר דוד יו"ר ההסתדרות החדש
ארנון בר דוד יו"ר ההסתדרות החדש
1,200 רוקחים מועסקים בסניפי רשת סופר-פארם. ארנון בר דוד, יו"ר ההסתדרות
(צילום: אורן כהן, דוברות ההסתדרות)

מחסור ברוקחים? לא בצפון

הרוקחים המתנגדים הם כאמור אלה שזוכים מהזכיינים לקבל תנאים טובים יותר, בשל המחסור ברוקחים במרכז הארץ. הם מבקשים, כי לפני ההתאגדות, יובטח להם כי התנאים שלהם לא יורעו כתוצאה מהמהלך. "במרכז ובדרום הארץ יש מחסור ברוקחים, ולכן שכרם שם גבוה ותנאי העסקתם טובים מאלו שבצפון הארץ, שם יש עודף ברוקחים", מסביר אחד הרוקחים בשיחה עם כלכליסט.
"בתחילת החודש פנו אלינו נציגי ההסתדרות באמצע במשמרת. בתחילה לא הבנו שזה מישהו שמנסה לאגד אותנו. חלק מהרוקחים טענו שהם הציגו עצמם כחלק מסופר-פארם והיו שטענו שלחצו עליהם לחתום, ואמרו שיוכלו לבטל בהמשך. הם הבטיחו כל מיני הבטחות ביחס לשיפור התנאים, אבל חלק מהדברים בכלל לא הופיעו בטפסים שהביאו. כל ניסיון שלנו להבין מה התנאים שהם ישפרו, נענו בתשובה שקודם נתאגד ואחר כך נשיג תנאים".
מההסתדרות נמסר: “מתוך מאות רוקחים ורוקחות בסופר-פארם, שחתמו וחותמים על התאגדות בהסתדרות, כדי להבטיח את עתידם התעסוקתי בתקופה קשה זאת, קיבלנו עשרות בודדות של בקשות מצד רוקחים שחזרו בהם. חלק מהבקשות הללו היו של רוקחים שכלל לא חתמו על ההתאגדות מלכתחילה. אין תקדים לאיגוד עובדים במבנה העסקה כמו של הרוקחים בסופר-פארם (רשת שכולה מבוססת על שיטת זכיינות). עם זאת, בדיקה משפטית שערכנו קבעה כי ניתן לאגד את הרוקחים, אשר מובחנים מיתר העובדים”.