פיקוח עצמי על מחירי מסכות ברשתות הגדולות: רמי לוי, שופרסל, Be וסופר-פארם ימכרו שלוש מסכות מתוצרת ישראל במקסימום 10 שקלים, כך התחייבו מול משרד הכלכלה.
כרגע יש מחסור במסכות. ברשתות הפארם הן נמכרות לעיתים על-ידי רוקחים מעבר לדלפק כדי למנוע התנפלות. המחירים נעים בין 5.90 שקלים למסכה ל-50 שקלים, למסכות מורכבות יותר. נוצר גם שוק שחור במסכות - בטלגרם, שם סוחרים ואנשים פרטיים שהשיגו מלאי מסין מוכרי מסכות לעיתים ללא דיווח לרשויות המס.
2 צפייה בגלריה
שוק הכרמל בצל בהלת הקורונה
שוק הכרמל בצל בהלת הקורונה
שוק הכרמל בצל בהלת הקורונה
(צילום: מוטי קמחי)
עם זאת, לא מדובר במחיר שאין למצוא בענף. למשל, ברשת מחסני השוק מוכרים כבר עכשיו מארז סגור של שלוש מסכות תלת שכבתיות ב-9.9 שקלים, גם הן מתוצרת ישראל.
2 צפייה בגלריה
3 מסכות ב-10 שקלים במחסני השוק
3 מסכות ב-10 שקלים במחסני השוק
3 מסכות ב-9.9 שקלים במחסני השוק
סופר-פארם דיווחה שלמעלה מ-2.5 מיליון מסכות יגיעו בימים הקרובים לסניפים ויימכרו במחיר משרד הכלכלה. כל משפחה תוכל לרכוש עד 50 מסכות. בנוסף הרשת תמכור עוד עשרות אלפי מסכות בתקן kn95/ffp2, תמורת 30 שקל למסכה.
לפני כשבועיים המשרד קידם פיקוח עצמי של הרשתות על מחירי אלכוג'ל והן התחייבו למכור 100 מ"ל ב-9.90 שקלים ומטה ו-500 מ"ל ב-19.90 שקל ומטה. זה היה צעד לטובת הצרכנים, רק שהסיכום עם הרשתות על מחירי האלכוג'ל נעשה עם הרשתות בלבד ולא כלל את היצרנים, שלטענת הרשתות, חלקם עדיין מוכרים להן גדלים שונים, כמו 30 מ"ל, ביוקר.
ברשתות מוכרים גודל זה ב-11.90-6.90 שקלים, כלומר עד 34 שקלים ל-100 מ"ל. לעיתים, רק הוא נותר על המדף ולצרכנים אין ברירה אלא לרכוש אותו. כעת, בצעד הדומה שהוא נוקט בתחום המסכות, המשרד הגיע להסכמה גם עם מפעל מייצר, בדמות סיוע למפעל.

המטרה: ייצור 20 מיליון מסכות בשנה

כך, במקביל לסיכום עם הרשתות, המשרד מקדם שדרוג של מפעל פאג פתרונות בע"מ לייצור מסכות לציבור ולצוותים רפואיים, במטרה שייצר 20 מיליון מסכות בשנה. "ייצור מסכות ראשון צפוי כבר השבוע ויהיה בכושר ייצור מלא בחודש הבא", כך נמסר ממשרד הכלכלה.
בהודעה לעיתונות נמסר, כי "ההשקעה בשדרוג המפעל תעמוד על כ-20 מיליון שקל, היקף המענק בגין השקעה זו יעמוד על 4 מיליון שקל.
"מפעל פאג פתרונות אריזה אקולוגיים בע"מ, הממוקם באזור התעשייה אלון תבור (אזור פיתוח א), יגיש בקשה לרשות להשקעות במסגרת החוק לעידוד השקעות הון. היקף ההשקעה הצפוי עומד על כ-20 מיליון שקל, בגינו יינתן מענק ע"י הרשות להשקעות בשיעור של 20% מגובה ההשקעה המאושרת.
"הרשות להשקעות אשר פועלת בימים אלו במתכונת חירום, עמדה בקשר עם מגוון מפעלי תעשייה לצורך פתרון המחסור הקיים במסכות מיגון בשל נגיף הקורונה".
אבירם פרוסט, מנכ"ל המפעל, מסר בהודעה כי "החברה נערכת לייצור מידי בשני קווי ייצור אשר יופעלו כבר בחודש אפריל 2020 לצורך ייצור מסכות בסדר גודל של בין 1.5-2 מיליון מסכות עבור כל קו. המפעל מתעתד להקים עד חודש מאי בסך הכל 12 קווי ייצור, שיוקמו ויורכבו בארץ. חומרי הגלם אף הם יירכשו מחברה בארץ, וכוח האדם להפעלת קווי הייצור כבר גויס ע"י החברה. המפעל הגיע להסדר מכירה ושיווק מול הרשתות הגדולות אשר הביעו נכונות והסכמה לרכוש מסכות בהיקפים גדולים".
לדברי אלי כהן, שר הכלכלה והתעשייה, ״על רקע הביקוש למסכות, פעלנו באמצעות רשות ההשקעות במשרד הכלכלה, לשדרג שני מפעלים שייצרו מסכות לפי התקן של משרד הבריאות, וכן פעלנו להגיע לסיכום למול הרשתות הקמעונאיות המובילות כך שהמסכות יימכרו במחיר הוגן לצרכנים. התעשייה הישראלית בכלל ותעשיית המזון בפרט ושרשרת ההספקה לישראל, פועלים במהלך משבר הקורונה באופן סדיר שמאפשר את הספקת כלל המוצרים לצרכן הישראלי".
פורסם לראשונה: 14:55, 30.03.20