תיאטרון הבימה עבר באופן רשמי לבעלות עיריית תל אביב וצפוי לפעול מעתה כתאגיד עירוני. לפי ההודעה שפורסמה הבוקר (ראשון) עיריית תל אביב, גובש מתווה מוסכם לקליטת התאטרון. כחלק מהמתווה, ההסתדרות, שח"ם, ועדי העובדים והשחקנים בתיאטרון הבימה, משרד התרבות והספורט, הנהלת תאטרון הבימה ועיריית תל אביב-יפו, הגיעו בערב חג הפסח להבנות מוסכמות באשר לאופן קליטת עובדים ושחקנים בעתיד.
התיאטרון, שהגיע לגירעון של למעלה מ-100 מיליון שקל ועמד בפני פירוק, ניצל למעשה לאחר שביהמ"ש המחוזי אישר לפני כחודשיים למנהלים המיוחדים של התיאטרון להעביר את התיאטרון לעירייה - וזאת לאחר שאושר הסדר הנושים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במקביל ובהמשך להחלטות בית המשפט והפעלת התאטרון על ידי הנאמנים, העירייה הגישה בקשה למשרד הפנים להקמת תאגיד עירוני חדש שיקבל עליו את האחריות להמשך הפעילות של התאטרון. לאחר קבלת אישור משרד הפנים, יוקם תאגיד חדש אשר יקלוט ויעסיק עובדים ושחקנים בהתאם להבנות ולהסכמים שהושגו. ממשרד הפנים נמסר כי "בקשת עיריית תל אביב להפוך את התיאטרון הלאומי "הבימה" לתאגיד עירוני עדיין נבחנת. האישור יינתן רק לאחר בחינת כל המרכיבים כנדרש ובכפוף לאישור התקנון המעודכן של התיאטרון".
בחודש נובמבר 2019, הורה בית המשפט המחוזי בתל אביב על מינויים של עו"ד דורית לוי טילר ורו"ח חן ברדיצ'ב כנאמנים זמניים והורה להם לפעול בדחיפות לשם גיבוש הסדר נושים שמטרתו הבראת התיאטרון. חודש לאחר כניסתם לתפקיד, הגישו הנאמנים דו"ח מפורט בו הדגישו כי "תיאטרון אינו עסק" וכי "התייחסות אליו בעיניים עסקיות הינה שגויה". עוד ציינו אז הנאמנים כי "תיאטרון מחויב לשרת אמות מידה תרבותיות ויצירתיות, אשר לא אחת - אינן עולות בקנה אחד עם היכולת 'להרוויח כסף'".
המנהלים המיוחדים ביקשו לאשר להם להעביר את כל פעילות והנכסים של התיאטרון, כפי שהוסכם, לידי התאגיד העירוני (בהקמה) של עיריית תל אביב, וכעת כאמור התאגיד יוצא לדרך.
שר התרבות והספורט חילי טרופר אמר בעקבות ההודעה: "אני שמח שלאחר שנים של משבר כלכלי וסכנת קיום אמיתית, הצלחנו להציל את התיאטרון הלאומי והוא ימשיך בפעילותו החשובה והערכית. ההסכם החדש יבטיח את המשך יצירת התוכן הייחודי שלו וכן את העסקת עובדיו. היצירה התרבותית העצומה בת למעלה ממאה שנה תמשיך ותתפתח הודות להסדר החדש וחרב הסגירה מעל תיאטרון הבימה הוסר. אני מודה לעיריית תל אביב-יפו, להסתדרות, לשח"ם, לנאמנים מטעם בית המשפט, למשרד האוצר ולכל השותפים בפתרון זה".
ראש עיריית תל אביב רון חולדאי הוסיף: "האחריות הציבורית של עיריית תל אביב-יפו לא אפשרה לנו להניח לתיאטרון הלאומי להיסגר. בזכות הקמת הבימה החדש כתאגיד עירוני, ימשיך התאטרון בן ה-100 להתקיים ולשמש שחקן מרכזי בשדה התרבות הישראלי. אני שמח וגאה על המהלך, ונעשה כל שביכולתנו על מנת שתאטרון הבימה ישגשג ויפיק תוצרים משובחים".
נעם סמל, מנכ"ל התאטרון: ״בשם משפחת "הבימה" ובשם מיליוני הצופים של "הבימה" מאז 1918 ועד היום, אנו מודים לעיריית תל אביב- יפו ולראשה על ההחלטה הציונית לאמץ את "הבימה" לחיקה ולהירתם למען התיאטרון הלאומי של ישראל״.
גרשון גלמן, יו"ר ההסתדרות במרחב תל אביב-יפו: "לאחר משא ומתן ארוך שנערך על פני שישה חודשים אינטנסיביים הגענו להסכם ראשוני בין ההסתדרות, ועד העובדים ומנכ"ל לשכת החברות העירוניות. ניגשנו להסכם בתחילת הדרך בחששות כבדים כאשר נודע לנו שהמדינה החליטה להתנער מהתאטרון הלאומי של ישראל. אני מודה ליוזמתו של ראש עיריית תל אביב-יפו מר רון חולדאי שלקח על עצמו את המשימה הלאומית החשובה הזו, יחד עם הצוות המסור וכל הגורמים הרלוונטיים שכולם נרתמו גם בתקופת הקורונה לקיים פגישות אינטנסיביות ולהוביל את התיאטרון הלאומי, עם תקווה גדולה, לדרך חדשה ולחוף מבטחים".
אורי רשטיק, מרכז פעילות שח"ם: "שמחים ונרגשים לקראת פתיחתו המחודשת של התאטרון, ומוקירים תודה לעיריית תל אביב- יפו על הצעד הלא מובן מאליו. ההסכם הקיבוצי החדש שנחתם בין העירייה לשח"ם הוא הסכם פורץ שיבטיח העסקה הוגנת וראויה של כלל השחקנים בתאטרון".