בפסק דינו האחרון של נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופט איתן אורנשטיין, שיפרוש ביום ראשון באופן רשמי מכס השיפוט, בחר לאשר היום (חמישי) את הסדר הנושים של התיאטרון הלאומי, הבימה. המשמעות הינה כי התיאטרון יופעל כעת על ידי עיריית תל אביב יפו, באמצעות תאגיד עירוני חדש.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההסדר גובש על ידי נאמני הבימה, עו"ד דורית לוי טילר ורו"ח חן ברדיצ'ב, המיוצגים על ידי עו"ד מור נרדיה. בשעה זו מתקיימת הקראת פסק הדין האחרונה של השופט אשר קיבל את הטיפול בתיק הרגיש הזה לפני כשנה. בימים האחרונים נושים מסוימים, שהתנגדו לאישור ההסדר, הסירו את התנגדותם.
2 צפייה בגלריה
תיאטרון הבימה
תיאטרון הבימה
תיאטרון הבימה
(צילום: shutterstock)
כזכור, בחודש נובמבר 2019 החליט בית המשפט המחוזי בתל אביב על מינויים של עו"ד לוי-טילר ורו"ח ברדיצ'ב כנאמנים זמניים לתיאטרון, והורה להם לפעול בדחיפות לשם גיבוש הסדר נושים שמטרתו הבראת התיאטרון.
חודש לאחר כניסתם לתפקיד הגישו הנאמנים, באמצעות עו"ד מור נרדיה, דו"ח מפורט בו הדגישו כי "תיאטרון אינו עסק" וכי "התייחסות אליו בעיניים עסקיות הינה שגויה". עוד ציינו אז הנאמנים כי "תיאטרון מחויב לשרת אמות מידה תרבותיות ויצירתיות, אשר לא אחת - אינן עולות בקנה אחד עם היכולת 'להרוויח כסף'".
חובות התיאטרון נאמדו לאחרונה על פי המדינה בסך של כ-72 מיליון שקל. ההליך המשפטי נגד התיאטרון החל לפני כשנה, לאחר שנושה של התיאטרון, חברת פאוור דיאלינג, פתחה בהליך משפטי נגד הבימה והגישה נגד התיאטרון בקשת פירוק.
בשבוע שעבר הסירה חברת פאוור דיאלינג את התנגדותה לאישור הסדר הנושים. החברה, המיוצגת על ידי עוה"ד גבי ספרן ואורי גיל ממשרד ספרן, שרף, יפה ושות', ציינה בהודעה על הסרת ההתנגדות כי "הואיל והנשיא הודיע במהלך הדיון כי מדובר בדיון האחרון של הנשיא כשופט במערכת המשפט של ישראל - מבקשת הפירוק לא רואה כל אפשרות בנסיבות אלו מלבד מתן תשובה חיובית לבקשתו, כשהיא מתבקשת במהלך הדיון האחרון שאותו הוא מנהל בבית המשפט".
מעבר לכך, ציינה מבקשת הפירוק כי הבינה במהלך הדיון את השפעת קיומו של הסדר הנושים על עובדי הבימה ומשפחותיהם. יחד עם זאת, ציינה כי "התנערותה של מדינת ישראל מנושיו של התיאטרון הלאומי, והותרתם במצב שבו במקרה הטוב הם יזכו לאחוזים בודדים מתוך נשייתם על פני פרק זמן של 10 שנים, מחייבת לכול הפחות את התייחסותו המפורשת של בית המשפט, לא רק בהיבט המשפטי, אם כי גם בהיבט הערכי והציבורי, במסגרת החלטתו - וזאת על מנת לנסות ולמנוע הישנות של מקרים דומים בעתיד".

"כולי תקווה שהבימה לא תבוא עוד בשערי בית המשפט"

הקראת פסק הדין התבצעה באולמו של הנשיא בבית המשפט המחוזי בתל אביב והועברה בשידור חי בפייסבוק על ידי ועד מחוז תל אביב של לשכת עורכי הדין. לצידו ישב הנשיא הנכס שיחליפו. השופט אורנשטיין התרגש כשהקריא פסק דינו האחרון ואמר: "זמנה של הבימה לא תם. כולי תקווה שהבימה לא תבוא עוד בשערי בית משפט".
2 צפייה בגלריה
השופט איתן אורנשטיין נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב
השופט איתן אורנשטיין נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב
השופט איתן אורנשטיין
(צילום: יאיר שגיא)
הנשיא אורנשטיין אישר את הסדר הנושים ואמר במסגרת הקראת פסק דינו האחרון בטרם פרישתו מכס השיפוט: "התיאטרון פועל ברציפות משנת 2017. אין זו הפעם הראשונה שהתיאטרון נקלע לקשיים. הנאמנים עשו לילות כימים. חובות התיאטרון כ-100 מיליון שקל. היקף הנכסים הינו זעום ביחס לחובות. בית משפט מוסמך לאשר ההסדר גם אם לא הושג רוב דרוש בקרב הנושים. אין זה סוד שמוסדות תרבות מתקשים לפעול ללא סיוע ממשלתי. כאשר מדובר במוסד ציבורי ישנה הצדקה בהמשך קיומו". השופט החליט לאשר את הסדר הנושים למרות שלא קיים רוב דרוש מטעם הנושים.
הנשיא אורנשטיין קבע עוד כי "הגעתי לכלל מסקנה כי יש לדחות את נימוקי ההתנגדות של הנושים המתנגדים ולאשר את הצעת ההסדר כמבוקש. הבימה היוותה ומהווה מקור לשמירה על הגחלת התרבותית ...יש לראות ברגע זה כנשף הבראשית של התיאטרון ולתת לו הזדמנות נוספת. על הנושים כולם להבין את גודל השעה וכובד האחריות ולסייע בידי הבימה לצלוח את המשימה. הצלחתו, הצלחתם. לעת הזו ההצגה נמשכת".
נעם סמל, מנכ"ל הבימה מסר בתגובה להחלטה: "ההצגה של הבימה שהחלה במוסקבה ב-1917 ממשיכה לדורי דורות! פסק הדין המנומק מבטא את מעמדה של הבימה כתיאטרון הלאומי של ישראל. 'הדיבוק' ו'היהודי הנצחי' של הבימה, וכל אלפי ההצגות שהועלו בתיאטרון, מוכיחות שההצגה של הבימה חייבת להמשך. נשיא המחוזי איתן אורנשטיין הפך את אולם בית המשפט לתיאטרון מרתק ומלמד".
מנגד, יש גם מאוכזבים. ממי פאר, מבעלי חברת פאר לוין תקשורת, שהעניקה לדבריו ב-10 השנים האחרונות שירותי דוברות, ייעוץ אסטרטגי, ניהול דיגיטל וקריאייטיב לתיאטרון הבימה, מסר בתגובה: "החלטה שעושה עוול קשה לשורה ארוכה של ספקים ונותני שירות, שהאמינו בהתחייבויות המדינה ובתיאטרון הלאומי שלה. חובה על כולנו לכבד כל החלטה של בית משפט אך לזה קוראים חוסר צדק, ויידרש כאן ערעור מהדהד. הבימה חייב לחברה שלנו 515 אלף ש'קל. על פי הסדר הנושים שביהמ'ש אישר היום, נקבל 642 שקל לחודש למשך 10 שנים".