הממשלה אישרה היום (ראשון) את מתווה הסיוע של משרד האוצר לענף התעופה, בעקבות משבר הקורונה והפגיעה החמורה בענף. במסגרת אישור המתווה אושרו ההסכמים שנחתמו בין משרד האוצר לבין אל על וישראייר, שבמסגרתם תרכוש המדינה בסכום וערך קבוע מראש כרטיסי טיסה עבור עובדי מערך אבטחת התעופה, לתקופה של 20 שנה. סכום זה לא ישתנה אף אם יהיה שינוי בהיקף הכרטיסים הנדרש בהתאם להנחיות הביטחון.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי ההסכם, המדינה תשלם לאל על כ-685 מיליון ולישראייר כ-52 מיליון שקל במשך 20 שנה. משרד האוצר התנה את העברת הסכומים לחברות בכך שגם בעלי המניות יתרמו לחיזוק היציבות הפיננסית של החברות. על כן, המתווה כולל התחייבות של בעלי המניות לבצע הנפקת מניות להגדלת הון החברות בהיקף של 50% מסכום הסיוע שניתן לכל חברה, וכן התחייבות להימנע ממשיכת דיבידנדים לחמש השנים הקרובות.
1 צפייה בגלריה
נתב"ג שדה תעופה מטוס מטוסים אל על
נתב"ג שדה תעופה מטוס מטוסים אל על
מטוסי אל על מושבתים בשדה התעופה בשנה שעברה
בשבוע שעבר דרשו חברי ועדת הכספים מהממשלה "לאשר עוד היום" את מתווה הסיוע לאל על. זאת בטענה כי מצבה של אל על מחייב סיוע מיידי. מנכ"ל אל על מזה שלושה חודשים, אביגל שורק, אמר בדיון בוועדה כי "אל על מתמודדת עם המשבר הגדול בתולדותיה. ממשלת ישראל החליטה לסייע, עמדנו בכל התנאים שנחתמו בהסכם ממרץ, ומאז אנחנו שבויים בהסכם ולא יכולים להוציא לפועל את תוכנית ההתייעלות, לא להחזיר כסף לספקים, לא להחזיר כסף ללקוחות.
"אמרנו שאנחנו מקיימים את ההסכם הזה אבל אנחנו צריכים ודאות ומהירות. אנחנו חודש וחצי אחרי והנושא מתעכב. זה פוגע בעובדים, ספקים, לקוחות. מדינות אחרות גם פונות אלינו. צריך לקיים הצבעה טלפונית עוד הערב ולכבד את ההסכמים וההבנות שהגענו אליהם עם האוצר, כל עיכוב הוא קריטי וההשלכות מסוכנות לחברות. זה זמן למעשים".
המתווה הנוכחי גובש לנוכח התארכות משבר הקורונה והפגיעה החריגה בענף התעופה, ובשל כך פעל משרד האוצר להעמיד תוכנית סיוע כלכלית שתאפשר תזרים מיידי שיקל על פעילותן של חברות התעופה בתקופה זו. התוכנית תחליף את המתווה שהוצע בעבר לאל על להעמדת ערבות מדינה ייעודית להלוואה שתיקח מהבנקים.
שר האוצר, ישראל כץ, מסר: "מתוך הבנה שענף התעופה נמצא במצב קשה וייחודי, וכדי להבטיח את חוסנה של התעופה האזרחית בישראל, משרד האוצר יעניק סיוע שיקל על פעילות חברות התעופה בתקופה זו. נמשיך לעשות כל שביכולתנו כדי לתת יד ולתמוך בהתמודדות עם השלכות משבר הקורונה".
לדברי שרון בן יצחק, יו"ר ועד עובדי אל על, "אני רוצה להודות לשרים וחברי הכנסת מהליכוד ומכחול לבן אשר הבינו את גודל השעה ושיתפו פעולה לאישור ההלוואה ובכך מנעו את קריסת חברת אל על. עובדי אל על מוקירים ומעריכים את הסיוע ומצפים לחזור מהחל"ת לעבודה מלאה ולהצעיד את החברה קדימה ליום שאחרי הקורונה".