החל מהיום (חמישי) רמי לוי, בעלי רשת הסופרמרקטים שיווק השקמה, הוא גם הבעלים של חברת התעופה ישראייר, שעבורה שילם 162 מיליון שקל (מתוכם 121.5 מיליון שקל במזומן). "נהיה החברה הלאומית של ישראל", הוא מכריז, ובכך קורא תיגר על מחזיקת התואר הנוכחית אל על, ועל הבעלים החדש שלה אלי רוזנברג. בדומה לאל על, אומר לוי, גם ישראייר לא תטוס בשבת.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בעלי האג"ח, נושי ישראייר, ימשיכו להחזיק ב-24% ממניות החברה מתוך תקווה שהבעלות של לוי תשביח את שווי המניות. 24% נוספים מהמניות, מתכנן לוי, יימכרו לרשת המזון שלו, שתהפוך גם היא שותפה בחברה. לוי ביצע את העסקה באמצעות החברה הבורסאית בי-ג'י-איי (BGI) שבה הוא שולט יחד עם איש עסקים מתחום המזון, חיים שלום. הוא מתכנן בחודשים הקרובים להנפיק את BGI בשווי מוערך של 300 מיליון שקל לפחות, ולהחזיר את הוצאות הרכישה.
1 צפייה בגלריה
רמי לוי רכש את ישראייר ב-162 מיליון שקל: "נהיה החברה הלאומית של ישראל"
רמי לוי רכש את ישראייר ב-162 מיליון שקל: "נהיה החברה הלאומית של ישראל"
רמי לוי רכש את ישראייר ב-162 מיליון שקל: "נהיה החברה הלאומית של ישראל"
( צילום: דרור סיתהכל ויח"צ)
ההצעה הראשונית של לוי לרכישת ישראייר עמדה על 75 מיליון שקל, אך המתחרים על הרכישה - מוטי בן-משה ואיש הנדל"ן יגאל דמרי - העלו כל הזמן את המחיר. "המחיר ששילמתי עכשיו נראה גבוה, אני מאמין שבעתיד הוא ייראה נמוך", אומר לוי ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet, ומסביר כי "ברגע שיהיה אפשר, עם ישראל יטוס בהמוניו". על בן-משה ודמרי הוא אומר כי "הם חייבים לי 50 מיליון שקל, ההפרש ששילמתי מעבר להצעה הראשונה שהגשתי" (שכן שילם במזומן 121 מיליון שקל).
בן-משה עירער לעליון על הזכייה. "אני לא מבין את ההתנהגות שלו בנושא הערעור. השופט ציין אותנו לשבח על ההתנהגות שלנו במכרז".

שווה מיליארדים

לוי בעיצומו של מסע קניות: לצד רכישת ישראייר הוא מתמודד גם על מכרז הפרטת דואר ישראל, וגם, יחד עם טייקון הנדל"ן צחי נחמיאס, על רכישת חברת ההחזקות השקעות דיסקונט, שבין נכסיה חברת סלקום, חברה לנכסים ובניין, ועוד.
ישראייר מצטרפת לאימפריה ששווה מיליארדים שבנה לוי במו ידיו - מאז שפתח חנות מזון בשוק מחנה יהודה - בראשה רשת "שיווק השקמה" (שכוללת גם את "רמי לוי תקשורת") שהיקף מכירותיה 7 מיליארד שקל בשנה, ושוויה בבורסה 3 מיליארד שקל. בנוסף בבעלותו החברה הבורסאית "קופיקס גרופ", בעלת רשת בתי הקפה קופיקס והרשת העירונית "רמי לוי בשכונה", ששוויה בבורסה כ-200 מיליון שקל. בנוסף, לוי מחזיק בנכסי נדל"ן ששוויים מיליארדים, בהם בתי מלון בירושלים ובקפריסין ושני קניונים (מבשרת בירושלים ועטרות).
ללוי צפויה תחרות קשה על הקווים ליעדי נופש קרובים, וחברת הלואו-קוסט וויזאייר הודיעה שתחנוך את קו ת"א-דובאי ב-187 שקל הלוך חזור.
אולי באמת תצטרך למכור כרטיס טיסה בשקל? "אני מאמין שיש מקום לכולם, לא פוחד מהתחרות. אני אומר במקום עוֹף בשקל - עוּף בשקל. ישראייר לא מוכרת רק כרטיסי טיסה, היא מתמחה בחבילות נופש באמצעות החברות-הבנות שלה, ושם הרווחיות גבוהה יותר".
מתי טסת בפעם הראשונה? "כשהייתי בן 27, כבר נשוי עם ילדים. לתערוכת מזון בקלן גרמניה. כשהייתי ילד אפילו לא חלמתי על נסיעה לחו"ל. עד היום אני מתרגש כל פעם לפני טיסה".
קמעונאות, נדל"ן, תקשורת, תעופה. עכשיו אתה רוצה גם את הדואר. על איזה תחומים נוספים אתה מתכוון להשתלט? "כל מקום שבו אוכל לשרת את הצרכן".