למעשה, איטום הוא אחד המרכיבים היקרים של התקנת בריכה. ממש כפי שאיטום מרתף בשלבי הקמת בית פרטי הוא קריטי, ויכול לגרום לנזקי רטיבות ועובש לטווח ארוך, כך גם לגבי בריכות.
אמנם בבריכה פרטית, יהיה קל יותר לתקן כשלי איטום מאשר במרתף, אך כשמדובר בבריכות גג בבניינים, הרי שהנזק לתשתיות יכול להיות עצום.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ללא טיפול מהיר, הנזק שייגרם הוא לא רק לבריכה עצמה אלא לקומות שמתחת. ברגע שמים מחלחלים אל הקומות התחתונות, הן יכולות ליצור סדקים או להרחיב סדקים קיימים.
דליפות מים מבריכות לרוב לא מתגלות בשלב מוקדם בבתים פרטיים. לעומת זאת, מהר מאוד מבחינים בהם כשמדובר בבריכות תלויות (בריכות גג), שכן הרטיבות מתגלה בתקרה או בקירות של הקומות שמתחת.
כמו כן, בבתים פרטיים, אם הבריכה סמוכה לבית שלכם או של השכנים, הרי שהיא יכולה לפגוע גם ביסודות מבנים אלו במשך הזמן. במקרים כאלה, לרוב נראה רטיבות מעל הפאנלים שבקירות המעטפת של הבית.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הסיבות העיקריות לבעיות רטיבות בבריכות: אופן יציקת הבטון

"כשלי איטום יכולים להיות בבריכה עצמה או בצנרת האינסטלציה שלה", מסביר אבי בן-ציון, קבלן איטום מחברת אבניר באתר "המקצוענים". "כבר בשלבי הבנייה מכינים נקזים עם צינור שמתחבר אל הנקז הראשי של הבריכה. במצב של כשל בחיבור בין הנקז למערכת האיטום, יהיו בעיות רטיבות.
"כמו כן, אחת הסיבות הנפוצות לכשלי איטום היא באופן יציקת הבטון במהלך בניית הבריכה. אם לא מבצעים את היציקה בבת אחת, אלא בשלבים, אין אחידות בחומר, מבחינת רמת הרטיבות שלו".
כלומר, יש לצקת את הרצפה ואת קירות הבריכה יחד וללא הפרדה. "לשלב הביצוע חשוב להגיע רק לאחר תכנון קפדני של הקונסטרוקציה לרבות פרטי היציקה, ההפרדה, עצרי המים, התפרים, צנרת האינסטלציה והחשמל, פתחי הניקוז והסינון, המדרגות ותכנון התאורה", ממליצים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"יש להיצמד לכל התקנים הקיימים בענף ולעבוד על פי מפרט טכני מסודר שבו עומדים בכל בדיקות ההצפה הנדרשות, במרווח ימים הנדרש לייבוש בין שכבה לשכבה.
בנוסף, אחשוב מאוד לדאוג שיהיה מפקח מטעם בעלי הנכס, אשר ילווה בשטח את כל שלבי הבנייה, וימנע כשלים עתידיים".
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כיצד מאתרים את מקור הרטיבות?

האיתור הוא בעיקר ויזואלי. הדרך לזהות כשלי איטום בבריכה היא באמצעות בדיקה של התקרות והקירות בקומות שמתחת. בן-ציון: "בבריכות תלויות בודקים האם נוצר כתמי רטיבות בבטון. לרוב, הכשלים יהיו בכיסים של הצנרת ובחלק ההיקפי של הבריכה.
"בבריכות תלויות בודקים האם יש כתמי רטיבות בבטון (בתקרות או בקומות שמתחת). לרוב, הכשלים יהיו בכיסים של הצנרת ובחלק ההיקפי של הבריכה".
9 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות אבניר איטום)
9 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות אבניר איטום)

כיצד מתבצעים תיקוני האיטום?

בן-ציון: "אם מקור הרטיבות הוא כשל איטום בשכבת הבטון של הבריכה, התיקון מתבצע באמצעות שיטת הזרקה באזורים שבהם מתגלים כתמי רטיבות.
כלומר, בשל העובדה שבלתי אפשרי להגיע אל שכבת האיטום של הבריכה (אלא אם כן מפרקים אותה לגמרי), הרי שכאן שיטת האיטום שונה".
למעשה, לא מטפלים בשכבת האיטום, אלא בבטון עצמו, ממש כפי שעושים כשמתגלים סדקים בקירות חיצוניים של בניין.
"התיקון מתבצע באמצעות קידוחים והזרקה של חומר פוליאוריטן אל תוך כיסי החצץ, מסביר בן-ציון.
"תיקון זה אמנם יעיל יחסית, אך הוא לא נפטר בפעם אחת שכן תיקון מקומי יכול לגרום למים לזרום אל מקום אחר, ואז יש צורך לתקן גם את הכשל הבא באמצעות הזרקה. לכן גם לא נהוג לתת אחריות על טיפול מסוג זה, שכן אין באפשרות קבלן האיטום לדעת אילו עוד כשלים חדשים יצוצו בהמשך".
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

בשלבי הקמת בריכה: כך תוודאו שהאיטום מקצועי

לפני שאתם יוצאים לדרך עם הקמת גינה, יש כמה דברים שחשוב שתדעו על איטום בריכות.
האיטום צריך להיות גם בחלק הפנימי וגם בחלק החיצוני של הבריכה, כשהבטון בו עושים שימוש צריך להיות בטון מיוחד העמיד בפני מים. עוד לפני שמבצעים את האיטום מעל הבטון, יש לעשות בדיקות הצפה, בכדי לשלול כשלי איטום של הבטון עצמו.
"חשוב להשתמש בטיח מיוחד וחזק (מכונה 'טיח בריכות'), אותו מורחים על סרגל המתכת שמותקנים על גבי הבטון", מתאר בן-ציון. "יישום הטיח אמור לשמור על שיפוע הבריכה המקורי, ועליו מורחים חומר איטום. רק לאחר מריחת חומר האיטום מחפים את הבריכה באריחים".
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

ההדבקה של האריחים אמורה להיות עם דבק ייעודי שמתאים לשכבת חומר האיטום, בכדי שהוא לא יתנתק ממנו במשך הזמן. לדברי בן-ציון, "כדאי מאוד להשתמש בחומרי הדבקה של אותה החברה, גם לצורכי אחריות".
"ממש כפי שבחדרי רחצה אוטמים את המרווח שבין האריחים ('פוגות') עם רובה, חשוב מאוד להקפיד גם כאן על מריחה מקצועית של רובה, עם דגש על רובה אפוקסית", מוסיפים במוקד השירות.
"זו, הרבה יותר מורכבת ליישום מרובה רגילה (רובה אקרילית), אך עמידה יותר ומחזיקה מעמד לאורך שנים. כשמדובר באריחים שנושאים משקל גדול של מים לאורך זמן, אין להקל בכך ראש".
בן-ציון: "שימו לב שכיום יש חומרים קריסטליים ייעודיים לבריכות, ואשר נהוג לשלב אותם ביציקת הבטון ובשכבות האיטום. לכן, אם טרם בניתם את הבריכה, כדאי מאוד לעשות שימוש בחומרים שנכנסו לשימוש רק בשנים האחרונות".


9 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות אבניר איטום)

עד כמה יקר התיקון במקרה שמתגלים כשלי איטום?

מוקד השירות: "מדובר בתיקון יקר במיוחד, ולכן כדאי מאוד להשקיע מאוד כבר בשלבי ההקמה. אם תצטרכו לאטום רק את הבריכה עצמה, מדובר בתיקון בסכום של כמה עשרות אלפי שקלים. לעומת זאת, אם מדובר בעבודת שיפוץ מלאה שכוללת גם תיקונים במערכת האינסטלציה, הרי שהתיקון יכול להגיע גם לכמה מאות אלפי שקלים".
עוד כתבות בנושא:
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
האם יש פתרון זול יותר המתאים לבריכות פרטיות קטנות יותר?
בן-ציון: "מי שמחפש פתרון זול יותר יכול לעשות שימוש באיטום ביריעות העשויות מ-PVC. חשוב לדעת שפתרון זה אינו מתאים לכל בריכה, שכן הוא מחייב שמירה על היריעות שכן כל חתך יגרום לחדירת מים, ולרוב עושים בו שימוש בבריכות פרטיות".
ומה לגבי יריעות ביטומניות?
בן-ציון: "זהו כלל לא פתרון עבור בריכות, שכן לא ניתן להתקין את אריחי החיפוי על יריעות ביטומניות".
פורסם לראשונה: 20:13, 04.07.21